لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 5 صفحه
قسمتی متن :
گذری تاریخچه معماری ایران
دوره قاجاریه دوره قاجاریه شیوه جدیدی معماری ایجاد معماران زمان دنبالهرو معماران صفویه بودهاند، هنر معماری زمان مقایسه دوره صفویه بسیار ضعیف شمرده میشود. تنها زمان حکومت طولانی ناصرالدین شاه قاجار دلیل نفوذ هنر غربی هنر معماری صنایع ظریف مانند گچبری، ایینهکاری کاشیکاری رونق یافت اندازهای معماران ما زمان هنر اروپایی تقلید میکردند. ارتباط بیشتر ایران غرب، معماران ایرانی داشت عوامل مشخص معماری ایران روشنبینی توجه خاصی عوامل معماری غرب درامیزند اثاری وجود اوردند نظر هنری دلپسند باشد. تصویر اول یکی کاخ مجموعه سعد اباد باشد. مثال سرسرای ورودی خانههای بزرگ دوره پلکانهایی وسط سرسرا اغاز میشود، پاگرد دو شاخه جهت مقابل یکدیگر بالا ادامه مییابد تاثیر معماری کشور روسیه اواسط سلطنت ناصرالدین شاه بعد رواج یافت. معماری خارجی طرحهای تزئینی ایرانی قبیل کاشیکاری، ایینهکاری گچبری توام گوشهای معماری عصر قاجاریه نشان میدهد. ایجاد زیرزمینها طرحهای زیبا پوشش ضربی اجری، تعبیه حوضخانهها، رواج بادگیر خنک کردن فضاها احداث تالارهای بزرگ شاهنشینها غرفهها گوشوارهها همه همه صورت دلپسندتری درامد. ساختن بادگیرها ابتدا ساده فقط شامل یک دهانه هواکش مزین کاشیکاریهای زیبا بود، سپس تدریج مراحل کمال پیمود. چنانکه صورت تکاملیافته انها، دو طبقه چهار جهت دارای هشت دهانه هواکش جریان باد هوا دهانهها داخل ساختمان هدایت میکند. معماری کاخسازی، ساختن بادگیرهای مزین کاشیکاری قبه طلا عمارت، رکنی معماری اصیل ایرانی بوده است. بناهای مسکونی دوره قاجار طرحی شامل اتاق مرکزی ایوان (بادوستون برابر ان) اتاقهای کوچکتر واقع اطراف اتاق مرکزی صورتهای ساده مفصل، همه شیوه معماری اصیل ایرانی دورههای قدیم بوده دوره ابتکارات جدیدتر صورت دلچسب نیکو تکمیل شدهاند. کاشیهای منقوش دوره قاجاریه، اغلب ناچیز نظر هنری فقیرند تنها تقلیدی ناقصاند کارهای قرن گذشته. تصویر دوم : عمارت شمس العماره انکه ناصرالدینشاه، عدهای نقاشان تحصیل مطالعه موزههای رم پاریس فرستاد افرادی نقاشان هنر خود پیشرفتی کردند اما کارگران ساده کاشیساز نمیتوانستند خوبی اثار انها استفاده کنند، وجود قول ناصرالدینشاه، هنر کاشی سازی «متجدد» شد. تهران اطراف ان، چند نمونه مهم معماری قاجاریه دیده میشود: یکی مقبره حضرت عبدالعظیم شهر ری بنای مقبره گنبد طلای قابل توجه است. مجموعه مکان مقدس دارای سردر ایوان ایینهکاری رفیع چندین صحن گنبد طلایی دو مناره کاشیکاری رواق مسجد است. بناهای دیگر قابل توجه عصر قاجاریه «مسجد امام سلطانی» مسجد سپهسالار شامل جلوخان وسیع، سردر منارههای کاشیکاری، هشتی، صحن، حجرات دوطبقه ستونهای سنگی زیبا شبستان است، اینکه اغلب کاشیکاریهای مسجد، کاشی هفت رنگ است، ولی بعضی نمونههای کاشیکاری معرق دیده میشود. رنگ کاشیها بیشتر قرمز صورتی سفید است. حالی افتاب درخشان ایران، رنگهای قدیم مانند فیروزهای سورمهای مطلوبتر است. دوره قاجاریه تیمچه بازارهای وسیع پوششهای خوبی تهران شهرستانهای بزرگ موجود چه نظر هنر اجرکاری کاشیکاری چه نظر وسعت دهانه طاقها قابل تحسین ستایشاند. یکی دیگر هنرهای قاجاریه، نقاشیهای بزرگ دیوارها است. اگرچه اغلب نقاشیها، تاثیر هنر اروپایی دیده میشود، اما کل قابل توجه است. زمان قاجار نقاشی دیوار جای مینیاتور گرفت. دوره شیوه نقاشی فرنگی دست ایرانیانی ایتالیا رفته بودند ایران راه یافت. دوره پهلوی معماری دوره تنوع چشمگیری نداشته است. ورود مصالح جدید ساختمانی مانند اهن، بتون غیره امدن مهندسان خارجی ایران، مهندسانی پیشینه پرافتخار معماری کشور ما اشنایی نداشتند بازگشت ایرانیانی خارج وطن تحصیل هنر معماری کرده تحت تاثیر معماری غرب بودند، دگرگونی هنر معماری ایران پدید اورد. تصویر سوم : سردر باغ ملی- خیابان امام خمینی همه زیبایی نوع معماریها قیافه شهرهای ایران بخشید، متاسفانه غالبا جنبه تقلید شیوههای معماری غرب بوده تبعیت هنر اصیل معماری ایران. وجود، بعضی موارد، ناچار استفاده تزئیناتی سبک ایرانی شدهاند. بناهایی چون کاخهای سعداباد، کاخ مرمر تهران، دبیرستان البرز، کاخ وزارت امور خارجه سردر باغ ملی عمارت پست گواه مدعا است. طریق معماری بدون توجه عوامل اقلیمی پیشینه معماری ایران هنوز ادامه دارد. منبع: اینترنت