فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر خدمات کتابداری اطلاعرسانی


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع :  ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 29 صفحه


 قسمتی متن : 

 

مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر خدمات‌ کتابداری‌ اطلاع‌رسانی‌

مقدمه‌هدف‌ من‌ این‌ مقاله‌ برجسته‌کردن‌ برخی‌ نتایج‌ عمده‌ پروژه‌ دکترای‌ خود [9 ] موضوع‌ مدیریت‌ کیفیت‌ بخش‌ خدمات‌ کتابداری‌ اطلاع‌رسانی‌ است‌. این‌ مقاله‌ میان‌ مباحثی‌ که‌ خود رساله‌ به‌ ان‌ پرداخته‌ام‌ بیش‌تر به‌ جوانب‌ عملی‌ خواهم‌ پرداخت‌ ملاحظات‌ نظری‌. عین‌ حال‌ احساس‌ می‌کنم‌ که‌ لازم‌ است‌ بحث‌ برخی‌ تعاریف‌ اساسی‌ شروع‌ کنم‌، چرا که‌ کلماتی‌ مثل‌ کیفیت‌ سیستم‌ نظر افراد مختلف‌ معانی‌ متفاوتی‌ دارند؛ به‌ عبارت‌ دیگر این‌ کلمات‌ هم‌ معانی‌ ضمنی‌ هم‌ معانی‌ صریح‌ متفاوتی‌ دارند.سازمان‌های‌ خدماتی‌ کتابداری‌ اطلاع‌رسانی‌ ــ کتابخانه‌های‌ تخصصی‌، کارگزاران‌ اطلاع‌رسانی‌، تولیدکنندگان‌ پایگاه‌های‌ اطلاعاتی‌، و...ــ ماموریت‌های‌ گوناگونی‌ دارند که‌ نسبتا پایدار هستند [علاوه‌ ان‌ها ] اهداف‌ کاری‌ کوتاه‌مدت‌ بلندمدتی‌ دارند. عین‌ حال‌ ماموریت‌ کیفیت‌ ماموریت‌های‌ مشترک‌ تمام‌ سازمان‌ها است‌. این‌ اگاهی‌ که‌ ماموریت‌ اساسی‌ کیفیت‌ تمام‌ سازمان‌های‌ خدمات‌ کتابداری‌ اطلاع‌رسانی‌، تامین‌ نیازهای‌ مشتریان‌ خود است‌ نه‌ تولید کالاها خدمات‌ اطلاع‌رسانی‌، باید برای‌ هر مدیر کارمند بخش‌ اطلاع‌رسانی‌ اهمیت‌ حیاتی‌ داشته‌ باشد. محیط‌ کیفیت‌ فراگیر، ماموریت‌ کیفیت‌ می‌توان‌ به‌ شکل‌ زیر خلاصه‌ کرد: «دستیابی‌ به‌ نتایج‌ عالی‌ به‌ لحاظ‌ رضایت‌ استفاده‌کنندگان‌ همراه‌ حداقل‌ استفاده‌ منابع‌ بهبود مداوم‌ این‌ نتایج‌ طی‌ زمان‌.»الگوی‌ زیر اجزای‌ لازم‌ برای‌ تحقق‌ مدیریت‌ کیفیتی‌ مشخص‌ نشان‌ می‌دهد. سه‌ عنصر دخیل‌ عبارت‌اند از: یافته‌های‌ استفاده‌کننده‌، فرایندها نظام‌ کیفیتی‌.

الگوی‌ اساسی‌:

نتایج‌ استفاده‌ کنندگان‌:... ارزیابی‌های‌ ارائه‌ شده‌ سوی‌ استفاده‌ کنندگان‌ فرایندها:... ابزارهای‌ لازم‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ نتایج‌نظام‌ کیفیتی‌... عناصر ساختاری‌، فنی‌، مدیریتی‌، انسانی‌ اجتماعی‌ که‌در ماموریت‌ کیفیت‌ موثرند.

نتایج‌ استفاده‌کنندگان‌ عبارت‌ ارزیابی‌هایی‌ هستند که‌ سوی‌ استفاده‌ کنندگان‌ ارائه‌ می‌شوند، یعنی‌ رضایت‌ عدم‌ رضایت‌ استفاده‌ کنندگان‌ طبق‌ استنباط‌ ان‌ها. نتایج‌ استفاده‌ کنندگان‌ شامل‌ انتظارات‌ تحقق‌ نیافته‌، انتظارات‌ براورده‌ شده‌ انتظارات‌ جدیدتر می‌شود.فرایندها ابزارهای‌ مورد نیاز برای‌ دستیابی‌ به‌ نتایج‌ هستند. اثار مکتوب‌ تخصصی‌، غالبا به‌ فرایندها عنوان‌ «فرایندهای‌ ارزش‌ افزوده‌» اشاره‌ می‌شود، که‌ نشان‌ می‌دهند که‌ ارزش‌های‌ استفاده‌کنندگان‌ نظیر دستیابی‌، گزینشگری‌، جامعیت‌ انطباق‌پذیری‌ ایجاد شده‌اند.نهایتا این‌ الگو شامل‌ «نظام‌ کیفیتی‌» می‌شود که‌ اجزای‌ ساختاری‌، فنی‌، مدیریتی‌، انسانی‌ اجتماعی‌ که‌ ماموریت‌ کیفیت‌ موثرند می‌گیرد. عناصر مهم‌ نظام‌ کیفیتی‌ یک‌ سازمان‌ خدمات‌ کتابداری‌ اطلاع‌رسانی‌، اجزایی‌ نظیر رهبری‌، ارزش‌ها فرهنگ‌ سازمانی‌، اصول‌ مدیریت‌ کارکنان‌ استفاده‌ منابع‌ فنی‌ شامل‌ می‌شوند..دو موضوع‌ موکد مورد تاکید عبارت‌اند از:1ـ رابطه‌ بین‌ توانایی‌ها مهارت‌های‌ کاری‌ اطلاع‌رسانی‌ حرفه‌ای‌ مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر ــ این‌ که‌ مدیریت‌ کیفیت‌ فراگیر چه‌ اندازه‌ منعکس‌کننده‌ اصول‌، ارزش‌ها و


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.