لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 43 صفحه
قسمتی متن :
معنای توبه
توبه معنای برگشت لذا قران خدا نسبت داده شده انسان توبه خدا یعنی برگرداندن لطف رحمت خود بندگان توبه انسان معنای برگشت او حالات اعمال فاسد گذشته خود لذا هر توبه انسان دو توبه خدا بینیم بیان اول خدا توبه کند یعنی لطف خودش بندگان گناهکار گرداند لطف انسان متوجه بدی خود شود پس توجه، انسان توبه افکار اعمال خودش پشیمان شده گردد پس حالت بار دیگر خدا لطف کرده وتوبه او پذیرد همانند پدری لطف کند سرمایه فرزندش بخشد فرزند اثر همین سرمایه اجناسی تهیه کند دوباره پدر همین اجناس فرزند قیمت چند برابر پسرش خرد یک تجارت سود فرزند میان دو لطف پدر قرار گیرد.
ابعاد توبه
در حدیث بسیار عالی جالبی رسول خدا صلی الله علیه اله سلم توبه ابعاد گوناگون بیان فرماید ما متن حدیث کمی توضیح خودمان اینجا اوریم :
« اتدرون من التائب؟ قالوا اللهم لا» ایا دانید توبه کننده حقیقی کیست؟ گفتند : نه. فرمود :
1-« اذا تاب العبد لم یرض الخصماء فلیس بتائب» هرگاه انسان زبان دل توبه کند ولی طلبکاران ستم کشیدگان خود راضی ننماید حقیقت توبه نکرده است.
2-« من تاب لم یزد فی العباده فلیس بتائب» هر گاه توبه کند ولی عبادتش چیزی اضافه نشود او توبه نکرده است.
3-« من تاب لم یغیر لباسه فلیس بتائب» هرگاه کسی توبه کند ولی لباس قیافه ظاهری او تغییراتی داده نشود باز توبه نکرده است.
4-« من تاب لم یغیر رفقائه فلیس بتائب» هرگاه شخصی توبه کند ولی مسائل اجتماعی روابط قبلی خود افراد فاسد همچنان ادامه دهد انانرا عوض نکندگویا اصلا توبه نکرده است.
5-« من تاب لم یغیر مجلسه فلیس بتائب» هر گاه توبه کند لیکن نشست برخاست دعوتها پذیرائی او چهره اسلامی مشاهده نشود باز توبه او اساسی نیست.
6-« من تاب لم یغیر فراشه وسادته فلیس بتائب» هرگاه کسی توبه کند ولی مسائل خانوادگی وزناشوئی تربیت فرزند اخلاق رفتار اسلامی نداشته باشد مسائل جنسی راه انحرافی رفته باز نگردد باز توبه نکرده است.
7-« من تاب لم یغیر خلقه نیته فلیس بتائب» هر گاه کسی توبه کند ولی حالات روحی فکری قلبی برخوردهای اجتماعی او تغییراتی داده نشود جای راضی کردن خدا فکر راضی کردن باشد تکبر کینه وحسادت بخل ریاء کنار نگذارد انگیزه هدف مادی خود قصد قربت اخلاص تبدیل نکند باز توبه او ریشه اساس ندارد.
8-« من تاب لم یفتح قلبه لم یوسع کفه فلیس بتائب» هرگاه توبه کند لیکن روحش باز رویش گشاده نباشد بلکه همان تنگ نظری قبلی داشته باشد همچنین دستش کمک بسته نگاه دارد او توبه نکرده است.
9-« من تاب لم یقصر امله لم یحفظ لسانه فلیس بتائب» هرگاه کسی توبه کند ولی خیال پردازی وهم انگیز ارزوهای دور دراز خویش دست برندارد زبانش انواع تهمت دروغ غیبت نیش سوگندهای نابجا گواهی دادن ناروا ناسزاها شایعه سازی یاوه گوئی سخن چینی .... باز ندارد او حقیقت توبه نکرده است.
10-« من تاب لم یقدم فضل قوته من بدنه فلیس بتائب» کسی توبه کند ولی مسائل اقتصادی مصرف توجه محرومان وگرسنگان جامعه تفاوت باشد حاضر نباشد کمی تشریفات زندگی شخصی خود راه رفاه دیگران صرف نماید او توبه نکرده است.
سپس پیامبر عزیز اسلام بعد بیان ابعاد اثار توبه سخن شریف خود چنین ادامه دهد :