لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 32 صفحه
قسمتی متن :
نظرگاههای فمینیستی دربارهی تولید مثل خانواده
از نظر تاریخی، تعداد کمی فلاسفه عدالت حوزه عمومی سیاست دفاع کرده اند، مورد عدالت ساختار خانواده اظهار نظر کرده اند. جای این، بیشتر انها خانواده عنوان حوزه مجزا باید دخالت دولت برکنار بماند نگریسته اند.فضای خصوصی فضای عمومی دو حوزه مجزا تقسیم شدند اولی دسترس اقدامات عمومی قرار نمی گرفت. انجا فلاسفه قدرت خصوصی خانواده برحق مشروع نمی دانستند، بسادگی گذشتند.
جان استیوارت میل میان یک استثنا بود. او اثرش نام «انقیاد زنان» اینطور اظهار نظر کرد نابرابری زنان خانواده برابری انان اجتماع سازگار نیست. او گوید: پیامدهای "خودپرستی، خودویژگی ناعادلانه" نظر بگیرید پسران خانواده تحت تسلط مردانه اداره شوند پرورانده شود. صورت "صرف پسر بودن، حق برتری همه افراد متعلق نیمه دیگر بشریت دهد." (1988) . چگونه نوع پسران توانند مردانی تبدیل شوند زنان بعنوان انسانهای برابرحقوق برخورد کنند؟ متفکرین فمینیست برخورد مفهوم خانواده بعنوان یک مفهوم متعلق حوزه خصوصی شخصی، گسترش بخشیده تعمیق داده اند. واقع، فکر "هر چیز خصوصی، یک موضوع سیاسی است" مرکز افکار فمینیستی معاصر قرار دارد.
1- چرا خانواده، موضوع بررسی اصول عدالت قرار گیرد؟1.1 – خانواده یک نهاد سیاسی است. 1.2 – خانواده پیشرفت تکامل شهروندان اینده تحت تاثیر قرار دهد.1.3 – خانواده، تواند ازادی زنان محدود کند راه ازادی هموار کند.2 – ساختارهای خانوادگی چگونه باید مورد ارزیابی قرار بگیرند؟2.1 – ارزیابی اساس انتخاب.2.2 – ارزیابی اساس برابری.2.3 – منافع کودکان.3 – انتخاب تولید مثل. 3.1 – سقط جنین.3.2 – بارداری تجارتی (Commercial Surrogacy).4 – نتیجه گیری.
1 - چرا خانواده موضوع بررسی اصول عدالت قرار گیرد؟
فمینیستها اینطور اظهار نظر کنند حوزه اصطلاح خصوصی خانواده یعنی امور جنسی تولید مثل سه نظر باید عنوان بخشی حوزه سیاسی قلمداد شوند نظر اصول عدالت مورد بررسی قرار یگیرند:
1 – خانواده یک نهاد سازماندهی شده "طبیعی" (natural) نبوده بلکه یک نهاد اجتماعی (social) قوانین اجتماعی تنظیم شود. بنابراین، دولت نمی تواند امور خانواده دخالت نکند: تنها مسئله باقی ماند چگونگی اساس دخالت است.2- دولت منافع مهمی پیشرفت تکامل شهروندان اینده دارد.3- جدایی تقسیم کار خانواده سنتی جلوی فرصتها، امکانات ازادی زنان فضای اجتماعی گیرد.
بگذارید ترتیب هر کدام سه مبحث بپردازیم.
1.1– خانواده یک نهاد سیاسی استدیدگاه سنتی خانواده، عنوان نهادی پیش-سیاسی (pre-political ) غیر سیاسی برخورد کردند. برداشت پیش-سیاسی خانواده طرف انهایی اساس واقعیتهایی زیست شناختی روانشناختی گذاشتند. انها برداشتی غیر سیاسی نهاد خانواده داشتند اظهار کردند شرایط سیاسی مانند تنگنا بودن، برخورد منافع قدرت قالب خانواده نمی گنجند. هر دو پیش فرض مسئله برانگیز هستند مورد انتقاد فمینیستی قرار گرفته اند.
1.1.1 - چرا خانواده یک نهاد پیش-سیاسی نیست؟
برای بسیاری تئوری پردازان سنتی موضوع خانواده، خود طبیعت، جدایی تقسیم وظایف درون خانواده الزامی کند. زنان بطور طبیعی خواهان داشتن فرزند بزرگ کردن انها هستند، حالیکه مردان بطور طبیعی اینطور نیستند. (روسو 1979). بدین ترتیب یک پایه فیزیولوژیکی تفاوت جنسیت (gender ) وجود دارد: نقش مسلط زنان بچه داری کار خانگی سرنوشتی زیست شناختی (biologic ) انان است.
فمینیستها سه پاسخ بحث داده اند.
پیروان نظریه سازنده گرایی اجتماعی (Social constructivists) هرگونه تفاوت فیزیکی روانی ماهوی میان زن مرد بتواند جایگاه متفاوت انان خانواده توضیح بدهد، انکار کنند. پیروان نظریه پی راههایی بوده اند فرهنگ جامعه طریق حتی ظاهری تفاوتهای میان زن مرد شکل داده اند. دسته فمینیستها برانند بسیاری تفاوتهای میان مرد زن ادعا شود موجب نابرابری هستند، واقع باید عنوان نتایج نابرابری نظر گرفته شوند. مثال، انها ادعا کنند ما نمی توانیم برداشت درستی تفاوتهایی مانند بلندی قد قدرت بیشتر جسمی میان مرد زن داشته باشیم، بدون اینکه تاثیر رژیم غذایی، تقسیم کار تمرینات فیزیکی نظر بگیریم. مورخین مردم شناسان فمینیست پی نشان دادن نقش مهم فرهنگ، دین موقعیت طبقاتی شکل دادن زندگی زنان بوده اند. (جون اسکات 1988).
فمینیستهای تفاوت گرا (Difference feminists ) وجود تفاوتهای ماهوی زیست شناختی روانشناختی میان مرد زن پذیرند. ولی انها پی چالش کشیدن مشکلات هنجاری اجتماعی هستند تفاوتها افرینند. حتی اگر زنان بیش مردان دارای طبیعت پرستارگرایانه (nurturing) باشند، اگر بیشتر مورد روابطشان دیگران حساس باشند، تاثیر تفاوتها بستگی ارزشگذاری ما دارد. (جیلیان 1982 نودینگز 1986). بعنوان مثال اگر کار پرورش کودکان بیشتر ارزش گذاشته شود، انوقت باید دنیای کاری بگونه شکل بگیرد زنان (و مردان) بتوانند وقت بیشتری فرزندانشان بگذرانند. اینکه ما باید زنان (و مردان) کار خانه پرورش کودکان دستمزد پرداخت کنیم. فمینیستهای تفاوت گرا پی شناساندن ارزیابی دوباره ویژگی هستند بطور سنتی زنان مربوط دانسته شده است. دیدگاه اینان، تقسیم کار اساس جنسیت لزوما مشکل ساز نیست، وقتی تقسیم کار دواطلبانه باشد نقش مرد زن ارزش لازم گذاشته شود. این