لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 15 صفحه
قسمتی متن :
نقش ترافیک تصادفات جاده ایی
نیاز حمل نقل ، تاریخ تمدن گردد . اولین ابتدایی تسهیلات حمل نقل ، گذرگاههایی بودند طریق باز کردن مسیر ، جنگل ساخته شدند . نیزبرای عبور حیوانات اهلی راه عریض تر بهتر گردیدند . اختراع چرخ استفاده راه سازی پیشرفت کرد . اکثر راه اولیه واسطه رومیها ساخته . قرن هفده هجده روشهای راه سازی رومیان بسیاری کشورها ویژه اروپا ، مورد استفاده قرار گرفت . اولین اصول راه سازی مدرن بوسیله Telford Macadam Tri saguet توسعه یافت . افراد روشهای سنتی راه بهبود بخشیدند .
در سال 1885م اختراع موتور درون سوز بنزینی وسیله Dimler Benz ، چهره کلی حمل نقل دگرگون گردید . سالهای 1930 1940 ، طرح هندسی سازه راه اهمیت ویژه یافت تحقیقات زیادی زمینه صورت گرفت مهندسی راه عنوان یکی مواد درسی دانشگاهها مطرح گردید .با رشد سریع شهرها ترافیک جاده همچنین افزایش سرعت ، مسئله تراکم تصادفات مطرح گردید . بدین ترتیب مسائل ترافیک جاده ، همه پیچیدگی مورد توجه واقع شدند . مسائل شامل ارتباط داخلی طبیعت شهر قوانین فیزیکی زمان ، فاصله حرکت گردیدند . بنا براین موضوع جدید مهندسی ترافیک وجود امد ، مطالعه اصلاح عملکرد ترافیک شبکه جاده ، تقاطع پایانه تاکید دارد .
در سال 1850 چهار شهر جمعیت بیش یک میلیون نفر جهان وجود داشت . سال 1950 ، حدود صد شهر جمعیت وجود داشته ، ولی نهایت تعجب سال 2000 تعداد بیش هزار شهر رسید . بدین ترتیب دهه اخیر، مهندسی ترافیک بخصوص مهندسی ترافیک شهری ، اهمیت ویژه یافت .
ترافیک :
ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی قوانین مجموعه عبور مرور وسائط نقلیه اشخاص حیوانات راهها اطلاق گردد .ترافیک سه عامل تشکیل شود عوامل عبارتند : انسان ، راه ، وسیله نقلیه .چنانچه هر یک عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله بنام ترافیک وجود نخواهد داشت .
بررسیها نشان داده بهترین راه کنترل ترافیک مفهوم دیگر حداقل رسانیدن ضرر زیان ناشی ، استفاده سه گروه عواملی شاید بتوان انها صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار جامعه تجویز نمود عوامل عبارتند :
1. مهندسی ترافیک
2. اجرای مقررات
3. اموزش
در مهندسی ترافیک ، راهها تقاطع منظور سهولت عبور مرور مرمت احداث گردند . چراغها تابلوهای راهنمایی نصب شود خط کشی مورد نیاز انجام گیرد .اموزش مقررات موازین بین المللی ترافیک تمامی طبقات جامعه اعم مردم عادی مسئولان مجریان امر ، نقش بسیار اساسی اصلاح وکنترل ترافیک خواهد داشت . زیرا لازمه زندگی کردن دریک جامعه صنعتی ماشینی ، اشنایی اگاهی کامل مردم جامعه فرهنگ زندگی درچنین جامعه . بطور کلی اموزش باید نخستین عامل تشکیل دهنده ترافیک اغاز کرد . یعنی « انسان » .یک انسان قبل اینکه راننده باشد مسئول مجری قانون ، خود بعنوان یک عابر پیاده جامعه مطرح . بنابراین هنگامی عابر پیاده یک جامعه فرهنگ اموزش کافی بهره ور نباشد نسبت مقررات ضوابطی قانون او تعیین کرده اگاهی کامل نداشته باشد برخورد سایر عوامل اگاهانه تکیه فرهنگ بینش اجتماعی عمل ننماید ، درسطح شهر فاجعه افرینانند . انها اوقات فراغت کامیون خود بعنوانسواری بهره گیرند تریلر خود وارد خیابانهای کم عرض شهر شوند یک انحراف رویه انها باعث راه بندان شدید گردد اجر سنگ بدون حفاظ حمل کنند بطوریکه هر لحظه بیم حوادث ناگواری رود . اغلب رانندگان توجهی علائم راهنمائی رانندگی وسائط نقلیه سبک نمی کنند . رانندگان نقلیه شخصی بصورت غیر مجاز امر جابجائی بار مسافر مساله افرینند حتی گاهی وسط خیابان مسدود کردن راه عبور رانندگان تاکسی نزاع خیزند . اشغال قسمتی خیابان ( گاهی دوسوم عرض خیابان یک
طرفه حتی دوطرفه ) توسط فروشندگان دوره گرد مثل میوه فروشیها مصالح ساختمانی باید سریعا مورد اقدام جدی عمل اید . اتوموبیل بدون پلاک ، بدون شیشه ، چراغ ، چراغ راهنما حتی اطاق توجه بیننده بخود جلب نماید . توقف غیر مجاز دو ردیفه حتی گاهی سه ردیفه سطح شهر بمدت چند ساعت .
اهداف مدیریت ترافیک
به طور کلی هدف مدیریت ترافیک ، استفاده بهینه شبکه راه ارتباطی موجود افزایش ایمنی راه ست . هدف باید حد ممکن بدون لطمه زدن محیط زیست تحقق یابد . عبارت دیگر مدیریت ترافیک ، استفاده امکانات موجود ، افزایش بهره وری انها حفظ منافع عمومی مربوط شبکه راههای ارتباطی . اقدامات مربوط اعمال مدیریت ترافیک شهری ، نوع ترافیک بستگی دارد . مثال ، اقدامات مربوط اعمال مدیریت تسهیلات مربوط عابران پیاده ، دوچرخه سوارها وسایط نقلیه سنگین یکدیگر متفاوت . همیشه اشکالاتی هماهنگی بین اقدامات وجود دارد بندرت توان طرحی تهیه کرد درتمامی جوانب فقط سود داشته باشد . عنوان مثال افزایش فضای سبز پیاده رو تقویت روحیه افراد مسن معلول بسیار مفید ، ممکن سبب کاهش سطح لازم عبور عابران پیاده شود .اصولا طرحهای مدیریت ترافیکی توجه انواع مختلف جاده نیازهای گوناگون مردم یکدیگر متفاوت . طرح هر موضوع ترافیکی طرح همین موضوع جایی دیگر زمانی دیگر ممکن یکسان نباشد . طور خلاصه ، مهمترین اقدامات مدیریت ترافیک شرح زیر :
1. اجرای سریع کم خرج طرح
2. بهبود بهره وری تسهیلات امکانات موجود نظر گرفتن نیاز مختلف استفاده کنندگان جاده .
3. افزایش ایمنی راه حد اقل جلوگیری کاهش ایمنی انها .
4. حفاظت الودگی محیط شهری حد ممکن .
روش مدیریت ترافیک
روش مختلفی طراحی اعمال مدیریت ترافیک شهرها وجود دارد . متداول روشها یک طرح جامع مدیریت ترافیکی شهری استفاده شود ، شامل موارد زیر :
1. حفظ امنیت عبور عابران پیاده ( گذرگاهی - ایجاد نرده محافظ - جزایر ترافیکی )
2. کنترل پارک خیابانی طرح استفاده بهینه پارکینگ ها
3. اقدامات مربوط ساخت پیاده روها
4. اقدامات مربوط حق تقدم عبور اتوبوس ها
5. وضع قوانین مربوط دوچرخه سواری
6. وضع قوانین مربوط کامیون ( راه کامیون رو پارکینگ )
7. طرح ارام سازی ترافیک
8. کنترل بهبود وضعیت تقاطع ( جزایر ترافیکی - کنترل حق تقدم - ایجاد راه گردش راست - ایجاد میادین - نصب تابلوهای علایم )
9. هماهنگی بین چراغ راهنمایی
10. ایجاد محدودیت عبور
11. یک طرفه کردن خیابان ها
12. رنگ کردن خیابان ( خط کشی ، اسفالت رنگی )