لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 18 صفحه
قسمتی متن :
نقش مدیران خلاقیت نواوری سازمانها
( موانع پیش شرطها )
چکیده
در دنیای دگرگونی اگر ما نتوانیم خود سیر شتابان تحولات سازگار سازیم دانش ، محصول خدمت جدیدی عرضه نداشته باشیم ، دچار زوال خواهیم . تولید دانش فناوری دستاورد خلاقیت نواوری .
از دلایل عدم بروز خلاقیت سازمان ، نبود یک سیستم مدون جهت اموزش خلاقیت ، عدم وجود محیط سازمانی مناسب ایجاد خلاقیت مدیریت نامناسب خلاقیت باشد. تبدیل سازمان یک سازمان خلاق نواور نیاز ارائه روش راهکارها تدوین الگوی مناسب بومی حس شود . اساس پژوهش مطالعه گسترده مبانی تئوری ، کتب مقالات مربوطه بررسی الگوهای موجود تجربه شده سازمان سرامد سازمان داخلی حذف مشترکات ، راهکارهایی ایجاد خلاقیت فردی ، گروهی سازمانی ارائه شده تکنیک خلاقیت مورد استفاده هر کدام مشخص گردید موانع ایجاد خلاقیت هر مورد ذکر ، نقش مدیریت پرورش خلاقیت تبیین نهایت مدلی جهت ایجاد خلاقیت نظام مند کردن طبق اجزاء عوامل خلاقیت ارائه گردید .
در قسمت ضمیمه کلیه تکنیک پرکاربرد مهم خلاقیت شرح مختصری انها مقاله اضافه گردید .
لغات کلمات کلیدی
خلاقیت ، نواوری ، خلاقیت فردی ، خلاقیت گروهی ، خلاقیت سازمانی ، تکنیک خلاقیت
مقدمه
خلاقیت میلی ذاتی که وجود انسان ودیعه نهاده شده انسان مظهر خلاقیت الهی (مطهری، 1372) . تحولات پرشتاب جهانی عرصه علم صنعت، جوامع بشری داشته نگرشی جدید دارایی غیر عینی، صدد افزایش توانایی خود همگامی تغییرات باشد. حقیقت سکون حرکتی دنیای متغیر امروز چه یک سازمان چه یک کشور هر اندازه باشد، نتیجه جز نابودی نخواهد داشت. امروزه خلاقیت نو اوری نه عنوان یک نیاز بلکه عنوان شرط بقاء هر سازمان جامعه تلقی گردیده اموزش کسب مهارت لازم بکارگیری استعداد ویژه بشری تاکید بسیاری شده است." کلیدی مساله جامعه ما تمام جوامع حال توسعه ،خلاقیت .یعنی مساله که درست برخورد نشده .خلاقیت نه ژنتیکی نه مربوط نژادی خاص، بلکه اکتسابی است. حتی کشور پیشرفته اگر سیستم خلاق انها کار بیافتد، رقابت عقب افتند نابود شوند لذا تنها راه نجات کشورهای حال توسعه خلاقیت راه دیگری ندارند."(خوشنویس 1387)
بدیهی همگامی تحولات، ارائه ایده نظریه جدید باز سازی علوم مختلف امری اجتناب ناپذیرمی باشد خلاقیت ( علیرغم قدمت تاریخی ) عنوان شاخه جدید علوم بشری معنای مجموعه توانایی خصیصه که منجر ارائه کیفیت تازه مفاهیم معانی گردیده منشاء ابتکارات نواوری باشد مطرح است. خلاقیت جنس تفکر بوده یک توانایی محسوب گردد، نتیجه قابل پرورش یافتن صورت عدم توجه، محکوم تحلیل رفتن است.
مقصود اموزش خلاقیت، پی بردن افراد ذاتی بودن عین حال تاثیر پذیری شگرف محیط اطراف امکان پرورش تمامی انسان بدون نظر گرفتن سن، جنس، تحصیلات شغل باشد.
این مقاله هدف اشنایی گروه هدف مفاهیم هوش وخلاقیت، عوامل موثر خلاقیت، ویژگی افراد خلاق مدیران خلاق ، خلاقیت فردی ،گروهی سازمانی ،نقش سازمان مدیران قبال ایجاد خلاقیت موانع خلاقیت راههای مقابله ، ضمن تاکید بسیار فعالیت گروهی ، معرفی تکنیک مختلف پرورش خلاقیت پرداخته بکارگیری تکنیک فعالیت فردی وگروهی شرح دهد.
اهداف مورد نظر نگارش مقاله صورت زیر باشد :
1 -اشنایی ضرورت بکارگیری نیروی خلاق چه نظر فردی چه نظر سازمانی ؛
2- شناخت کافی نسبت مفاهیم هوش خلاقیت وتفاوت بین دو کسب نمایند؛
3- عوامل موثر خلاقیت، باور غلط نسبت عوامل ویژگی افراد خلاق اشناگردند؛
4- اگاهی موانع موجود بروز افزایش استعداد خلاقیت ؛
5- شناخت بکارگیری تکنیک موجود پرورش خلاقیت ؛
6- اگاهی مدیران راهکارهای ایجاد خلاقیت سازمان خصوصیات مدیران خلاق؛
7- نظامند کردن فعالیت مرتبط خلاقیت سازمان ارائه مدل؛
ضرورت اهمیت خلاقیت نواوری
الف: نقش اهمیت خلاقیت نواوری جنبه فردی
1- خلاقیت نواوری عامل رشد شکوفایی استعداد سوق دهنده سوی خود شکوفایی ؛
2- خلاقیت نواوری عامل موفقیت فردی ، شغلی اجتماعی ؛
ب: نقش اهمیت خلاقیت نواوری جنبه سازمانی
1- خلاقیت نواوری عامل پیدایش سازمان ، تولیدات خدمات؛
2- خلاقیت نواوری عامل افزایش کمیت وکیفیت تولیدات خدمات ، تنوع تولیدات خدمات ؛
3- خلاقیت نواوری عامل کاهش هزینه ، ضایعات اتلاف منابع؛
4- خلاقیت نواوری عامل تحریک تشویق حس رقابت ؛
5--خلاقیت نواوری عامل کاهش بوروکراسی اداری (کاهش پشت میزنشینی ومشوق عمل گرایی)
6- خلاقیت نواوری عامل افزایش انگیزش کاری کارکنان سازمان ، ارتقای سطح بهداشت روانی رضایت شغلی کارکنان سازمان ؛
7- خلاقیت نواوری عامل موفقیت مجموعه مدیریت کارکنان سازمان ، ارتقای بهره وری سازمان ،
رشد بالندگی سازمان ؛
تعاریف خلاقیت
تعاریف متعددی راجع خلاقیت ونواوری ارائه شده زیر تعدادی انها اشاره کنیم :
خلاقیت ، افرینش امیزه بدیع حل تناقضات ، درقالب یک ایده خارج محدوده جواب موجود قرار گیرد ( میر میران 1384 7)
خلاقیت ارائه کیفیت تازه ازمفاهیم معانی است(صمداقایی نقل گیزیلین 1385ص14)
خلاقیت،شکل دادن تجربه هادر سازمان بندی تازه است(صمداقایی نقل ازتیلور1385ص 14)
تعاریف نواوری
نواوری معرفی کاربرد اگاهانه ایده طراحی وارایه محصولات ، فرایندی جدید منجر تامین نیاز افراد ، گروهها سازمانها ، اجتماع شود ( West and farr 1990 ) .
نواوری، فرایندای ایجاد هرچیز جدیدی فرد ، گروه سازمان ، صنعت اجتماع ارزش مهمی داشته باشد ( صمد اقایی 1385 17 ) .
نواوری هر نوع فرایند فکری گفته شود مسئله طریق مفید حل کند ( امیر حسینی 1385 12 )
تفاوت خلاقیت نواوری
خلاقیت جنبه ذهنی ونواوری جنبه علمی دارد نواوری محصول نهایی خلاقیت ( امیر حسینی 1385 14 ) . خلق یعنی ارائه ایده جدید ناشناخته ، ولی نواوری تواند محصول خدمت موجود تغییر دگرگون سازد ( میرمیران 1384 17 )
تصورات قدیمی وغلط راجع خلاقیت
1 – خلاقیت ندرت اتفاق افتد. 2 – خلاقیت تنها افرادی ضریب هوشی بالاوجود دارد.
3 – خلاقیت قابل بررسی نمی باشد. 4 – منشا خلاقیت سمت راست مغز وجود دارد . 5– خلاقیت مرموز . 6 – خلاقیت قابل یادگیری نمی باشد .
درمورد اموزش یادگیری خلاقیت قابل ذکر اکثر افراد توانند چگونگی بروز خلاقیت یاد بگیرند . کلید کار توسعه بعضی مهارتهای ساده توانایی باشد . طبق تئوری نورپردازی(Generativy theory) همه افراد طور یکسان ، بالقوه خلاق هستند . افراد خلاق مهارتهای بخصوصی دارند ، هر شخص تواند مهارتها یاد بگیرد فرایند خلاقیت توان سرعت بخشید هدایت نمود ( رابرت اپستین 1996 9 )
فرایند خلاقیت
تا حال مدلهای زیادی خلاقیت ارائه شده اما اینجا اولین مدل پایه اساس کلیه مدل هاست اخرین مدل مدلی تلفیقی سایر مدل هاست اکتفا کنیم .
مدل گراهام والاس، 1962 : مدل شامل مراحل دوره امادگی ، دوره خواب ( پرورش ) ، دوره روشنایی ( بصیرت ) ، دوره ازمایش ارزش گذاری شود ( صمد اقایی 1380 1 ) .
مدل تلفیقی فرایند خلاقیت پائول پلسک ، 1996 : مدل توان صورت شکل زیر نمایش داد :
عوامل موثر برخلاقیت ( امابیل 1988)