لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 25 صفحه
قسمتی متن :
دانشگاه ازاد اسلامی
عنوان پروژه :
نکات اخلاقی فردی فضه
استاد :
سرکار خانم رضایی
تهیه کننده :
فاطمه مینایی
بهار 1385
اینک تشکیل خانواده، تربیت فرزندان، امتیازات فردی استفاده تبلیغ ارمانهای اهل بیت(ع) میپردازیم.خانواده فرزندانبعد شهادت حضرت زهرا(س)، فشارهای سیاسی قدرت حاکم بین بردن نفوذ مقاومت اهل بیت اقلیت طرفدار انان فزونی یافت. هر دو ستون برپادارنده خمیه اسلام (پیامبر(ص) فاطمه(س)) فرو ریختند امیرمومنان یکه تنها یارانی انگشتشمار معرض خباثتها دشمنیها واقع اما فضه، همچنان نزد امیرمومنان علی(ع) ماند کودکان فاطمه(س) سرپرستی کرد. اساس روایتی امام صادق(ع) همین دوران امیرمومنان، فضه تشویق ازدواج کرد. خبر که عوالم العلوم عمروبن داود نقل شده، امده است: «فضه نظر امیرمومنان(ع) عقد ابوثعلبه که مردی اهالی حبشه بود، درامد وی صاحب فرزندی بعد وفات ابوثعلبه، سلیک غطفان ازدواج کرد. حین یگانه فرزندش ابوثعلبه وفات یافت.1نصیرالدین امیر صادق کتاب (فاطمه) خلاف دیگر متون ازدواج اول فضه زمان حیات حضرت فاطمه میداند مینویسد: «ابوثعلبه دنیا رفت، فاطمه فضه دلجویی نمود او خود مانوس کرد خود دار جهان رحلت فرمود. فضه بعد وفات فاطمه مردی نام سلیک ازدواج کرد».2این ادعای امیرصادق ظاهرا بدون دلیل هیچ مدارکی دال اینکه ازدواج وی قبل شهادت حضرت زهرا باشد، یافت نشد.در اغلب کتب تاریخی نامی فرزندان سلیک میان نیامده رو برخی احتمال دادهاند فرزندان شخصی دیگر باشند، چه موارد فراوانی نام دختر، نوه پسرانی فضه نقل شده که مسلم مینمایاند فضه شوهری غیر دو داشته است. فرزندانش سلیک، مورد اشاره منابع تاریخ قرار نگرفتهاند.3علامه مجلسی خبری «مسکه» دختر فضه «شهره» نوهاش نام میبرد ذبیحالله محلاتی ریاحین الشریعه بعد نقل روایتی که نام فرزندان پسر (داود، محمد، یحیی موسی) فضه ثبت کرده است، مینویسد: مرحوم مجلسی مدرک خبر بحارالانوار دو نفر مشیخه اهل سلوک عرفان حکایت مینماید که بهتر روات کثیر الروایه غیر ضابط است.4فضه وجود تمام درگیریهای سیاسی هرگز شانه مسوولیت پرورش فرزندان فرزانه خالی نکرد او چنان تربیت فرزندان همت گمارد که نسل بعد نسل حافظ قران بوده عفاف تقوا تقرب نزد خدای متعال حد کمال برخوردار گشتند انجا که طول تاریخ روایات مربوط پاکیزگی روحی انان بارها مورد اشاره تاکید نویسندگان محققان قرار گرفته عنوان بانوان نمونه انها یاد شده است.ابنشهر اشوب مناقب نقل مالک دینار مینویسد: «هنگام حج بانویی دیدم که حیوانی ضعیف سوار شده زمانی که حاجیان برمیگشتند، حال رفتن حج است. وسط بیابان او دیدم که خسته رنجور همچنان زحمت ارامی راه میپیماید. اندکی جلوتر رفتم خود او رساندم ملامتش کردم. گفتم: چرا مرکب لاغر حرکت کردهای که چنین راه بمانی؟سر سوی اسمان بالا برد گفت: «لا فی بیتی ترکتنی لا الی بیتک حملتنی فوعزتک جلالک لو فعل هذا غیرک لما شکوته الا الیک».نه مرا خانهام واگذاری نه خانه خودت رساندی. قسم عزت جلالت اگر جز تو چنین میکرد، نزد تو شکایت میاوردم.همان دم شخصی خود او رساند زمام ناقهاش دست گرفت او خواست سوار شود. انگاه ناقه سرعتی شگفت پیش تاخت. جایگاه طواف دوباره همان زن دیدم حس کنجکاوی راحتم نگذاشت، جلوتر رفتم پرسیدم تو کیستی؟ گفت: من «شهره» دختر مسکه دختر فضه خادمه فاطمه زهرا(س) هستم.5اعتراض حاکمیتفضه هوش سرشار قدرت یادگیری بسیاری داشت. قابلیت پذیرش حد وسیع، وجودش کسب فضایل اهل بیت(ع) اماده ساخت. اینرو مدتی اندک مقامهای والایی پیروی همراهی عترت(ع) رسید. انچه فضه دیگران متمایز میکند وی بانویی شاخص ایندگان میسازد که وی ظرفیت وجودیش اعم از، قدرت، یادگیری، پذیرش حق، خستگیناپذیری، حافظه قوی، خطابه قدرت انتقال همه همه راه دفاع اهل بیت(ع) کار برد هر امتیاز عنوان ابزاری نبرد ظالمان غاصب سود برد حتی بعد شهادت حضرت زهرا تشکیل خانواده (روایات تاریخی پرجمعیت بودن خانواده وی تاکید دارد) جریان مبارزهاش وقفهای ایجاد نکرد. وی تسلط ویژهای که احکام فقهی داشت، انتقاد علمی حکام وقت میپرداخت ناروا بودن جایگاهی که اختیار گرفتهاند، اشاره میکرد.امام صادق(ع) میفرماید: بعد وفات شوهر اول فضه (ابوثعلبه) روزی سلیک (شوهر دوم) نزد عمر امد فضه شکایت کرد گفت: فضه اجازه نزدیکی من نمیدهد. «فاشتکاها الی عمرو ذالک فی ایامه. فقال لها عمر: ما یشتکی منک ابومالک فضه؟ فقالت: انت