لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 8 صفحه
قسمتی متن :
هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC)
رشد تکنولوژی وصنعت ابعاد مختلف وبه طبع پیچیدگی فعالیتهای یک شرکت ایجاب کندیک سیستم هزینه یابی مناسب توانایی شناخت فعالیتهاوسنجش تاثیران فعالیتهارا برهزینه شرکت داشته باشد طراحی گردد.
بر اساس روش هزینه یابی سنتی هزینه سربارتنها اساس حجم تولید ساعت کار ماشین الات تسهیم میگرددواین نمی تواند مبنای مناسبی تسهیم هزینه سربار باشد . ولی روش هزینه یابی مبنای فعالیت ابتدا فعالیتهای عمده شناسایی وهزینه سرباربه تناسب منابعی هرفعالیت مصرف شده فعالیت تخصیص داده میشود.پس تخصیص سربارساخت فعالیتها , محرک هزینه (مبانی تخصیص )
مربوط هر فعالیت شناسایی شده هزینه هر فعالیت نسبت مقدارمصرف شده محرک هزینه هریک
از محصولات , محصولات تخصیص داده میشود .
مراحل اجرایی روش هزینه یابی مبنای فعالیت شرکت تولیدی :
مرحله اول :
تشکیل کمیته طراحی سیستم : سیستم هزینه یابی نیازمند اطلاعات بخشمای مختلف شرکت اعم مالی , فرایند, مهندسی بوده بنا براین باید تخصص مختلف کمیته استفاده کرد .
مرحله دوم :
مشخص کردن فعالیت شرکت : فعالیت شرکت تولیدی سه گروه زیر طبقه بندی میشوند:
1- فعایتهایی ارتباط مستقیم تولید محصول وانجام خدمات میباشند .
2- فعالیتهایی طور مستقیم قابل رد یابی محصولات وخدمات نمیباشند مثل سربار کارخانه
فعالیتهایی چون انبارداری ,تدارکات , سرپرستی , یوتیلیتی ,
مرحله سوم :
تخصیص هزینه فعالیت محصولات اساس محرک هزینه مناسب
پس مشخص شدن فعالیت , هزینه هر فعالیت اساس مبانی تخصیص محرک هزینه محصولات تخصیص میدهیم .
نمونه مبانی تخصیص شرح زیر میباشد .
فعالیت مبنای تخصیص
تدارکات –خرید تعداد سفارش خرید
سرپرستی زمان سرپرستی ساعت
هزینه برق ساعت کار ماشین الات
انبار داری میانگین کالای انبار شده
هزینه فروش زمان استفاده شده فروش هر واحد
مراحل ذکر شده بالا یک مثال عددی ساده بیان میکنم :
فرض طبق حسابداری سنتی بهای تمام شده سه محصول الفا بتا گاما شرح زیر :
محصول الفا بتا گاما جمع
تعداد فروش 2000 1000 500 3500
قیمت فروش هر واحد 15 30 20
مبلغ فروش 30000 30000 10000 70000
الفا بتا گاما جمع
هزینه ها:
مواد مستقیم 8000 6400 2400 16800
دستمزدمستقیم 2000 1300 1800 5100
سربار واقعی : سرپرستی تدارکات برق انبار داری جمع
3000 9000 3000 3000 18000
سربار جذب شده اساس دستمزد مستقیم جذب محصولات میشود.
هزینه فروش 2% کل فروش میباشد 70000*2%=1400
محصول الفا بتا گاما جمع
هزینه مواد یک واحد 8000/2000=4 6400/1000=6.4 2400/500=4.8 15.2
هزینه دستمزد یک واحد 2000/2000=1 1300/1000=1.3 1800/500=3.6 5.9
هزینه سربار یک واحد :
کل سربار/کل دستمزد = نرخ جذب سربار 18000/5100= 3.53
2000*3.53=7060 1300*3.53= 4586 1800*3.53= 6354
تقسیم تقسیم تقسیم بر
تعداد تولید 2000 1000 500
هزینه سربار یک واحد 3.53 4.58 12.7 20.81
قیمت فروش یک واحد 15 30 20
جمع ب ت ک ف ر یک واحد (8.53 ) (12.28) ( 21.1)
سود ناویژه 6.47 17.72 (1.1)
هزینه فروش ( 0.3) ( 0.6) (0.4)
2% فروش
سود(زیان ) ویژه روش سنتی 6.17 17.12 (1.5)
محاسبات اساس هزینه یابی مبنای فعالیت :
هزینه مواد ودستمزد مستقیم همانند روش فوق صورت مستقیم انتقال داده میشود ولی هزینه سربار شرح زیر تسهیم میگردد:
هزینه فعالیت – سرپرستی کل ساعات سرپرستی اعلام شده فرایند تولید 100ساعت میباشد
محصول الفا بتا گاما جمع
تعداد ساعت سرپرستی 45 40 15 100
هزینه یک ساعت سرپرستی 30 30 30
3000/100=30
جمع هزینه فعالیت سرپرستی 1350 1200 450 3000
تقسیم بر
تعداد تولید 2000 1000 500 3500
هزینه سرپرستی یک واحد محصول
مثلا 1350/2000= 0.67 1.2 0.9
هزینه فعالیت- تدارکات : اساس تعداد کل سفارش خرید 240سفارش محصولات زیر اعلام شده است
محصول الفا بتا گاما جمع
تعداد سفارش خرید 100 120 20 240