فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق واقعه غدیر اوج ابلاغ ولایت


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع :  ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 57 صفحه


 قسمتی متن : 

 

کتاب«الامام على فى الکتاب والسنه» مجموعه اى مشتمل سیره زندگانى على(ع)، ولادت شهادت، اساس نصوص روایى تاریخى فریقین. مجموعه، مدخلهایى دارد که غالبا گزارشهایى تحلیلى نصوص موجود کتاب است.

انچه مقاله امده است، بخشى مدخل تحلیلى فصل«امامت» کتاب است. رو متن روایتهاى مختلف نیامده گزارش محتوایى انها بسنده شده است.

علوم حدیث

اسلام، خاتم ادیان، رسول الله(ص) خاتم پیامبران قران، فرجام بخش کتابهاى اسمانى است. بدین سان اسلام زمان شمول جهانشمول پیامبر(ص) ابلاغ کننده دینى که رنگ ابدیت دارد زمان، طومار حیات او درهم نمى پیچد. یکسو. سوى دیگر ناموس خلقت چنین که رسول الله(ص) چونان دیگر انسانها حیات ظاهرى محدودى دارد بنا سخن صریح قران او طعم مرگ خواهد چشید،چنانچه دیگران: «انک میت انهم میتون» (زمر،30).

پیامبر(ص) رسالت ابلاغ اموزه هاى دین عهده دارد، بدان گونه که رهبرى زعامت جامعه نیز. دیگر سخن رسول الله(ص) مرجع فکرى مردم زعیم پیشواى سیاسى انهاست. اساس، پرسش جدى مهمى ـ که هرگز نمى توان کنار بسادگى گذشت درازناى تاریخ دل مشغولى مهم متفکران اسلامى بوده ـ که زعیم بزرگ الهى مرجع باشکوه خدایى که ایینش زمان شمول اعلام کرده است، براى اینده ایین مکتبش چه کرده است؟ ایا اینده اى مشخص رقم زده هیچ روى براى اینده طرحى نیفکنده کار یکسره مردم وانهاده …؟ عالمان، محدثان، متکلمان متفکران اسلامى باره بسیار حکم زده اند تئوریهاى گونه گونى پرداخته اند1، بواقع کوشیده اند انچه تاریخ اسلام واقع شده گونه اى، استوار بدارند براى ان، مبنا مبانى یى بسازند، اما حقیقت چیست؟ نگریستن دقیق موضوع نشان خواهد داد که چگونگى موضع رسول الله(ص) سه حال خارج نیست:

1ـ باور باشیم که پیامبر(ص) یکسر مسئله مسکوت گذاشته بدون اینکه امت سخنى بگوید؛

2ـ امت وانهاده تدبیر انها اعتماد کرده صحابه مامور رقم زدن اینده شده اند؛ 3ـ نص صریح اینده رقم زده کسى که باید بار مسئولیت هدایت امت اداره جامعه اسلامى پس وى دوش بگیرد معرفى کرده است. اکنون فرضها بنگریم چگونگى انها وارسى کنیم.

1) سکوت قبال اینده

چرا پیامبر(ص) باید طرحى براى اینده نیفکنده باشد؟

این بى اعتنایى سکوت مى شود دو پیش فرض بنا نهاد. اکنون بنگریم ایا چنین پیش فرضهایى معقول است:

1ـ احساس امنیت نفى هرگونه خطر

بدین معنا که پیامبر مى دانسته که هیچ گونه خطرى امت تهدید نمى کند اینده مردم هیچ جریان شکننده اى متزلزل نخواهد ساخت امتى که بزودى «رسالت اسلامى» ارث خواهد برد براى پى ریزى طرحى اداره جامعه موفق خواهد بود. ایا تصور درست است؟! واقع صادق جامعه انروز مى تواند بخوبى روشنگر باشد که چنین تصورى نااستوار خطرهاى جدى بنیاد براندازى جامعه روز اسلامى تهدید مى کرده است.

الف ـ خلا رهبرى

پیامبر(ص) جامعه اى بنیاد نهاده که شکل گیرى ابعاد فرهنگى، اجتماعى سیاسى زمانى طولانى نمى گذشت زمام امور، ثقافت، سیاست قضاوت یکسر عهده داشت؛ یکسو. سوى دیگر، درگیرى هاى بسیار نبردهاى پى پى، امکان تعمیق اندیشه گسترش معیار گرایى تعمیم ثقافت فرهنگ رسول الله(ص) گرفته براستى بسیارى کسانى که عنوان صحابه داشتند نه تصور درست عمیقى دین داشتند نه پیامبر نه ابعاد رسالت. گونه کسان فقدان رهبرى دچاربحران مى شدند، بحران دلهره افرین، توان تصمیم دست مى دادند یکسر کمند سیاست بازان سیاست زدگان قرار مى گرفتند.

ایا توجه واقع صادق ـ که نمونه هاى عینى تاریخى بسیار ـ مى شود تصور کرد، پیامبر(ص) چنین جامعه اى رها کرده سرنوشت اینده شان بدانها سپرده خود اینده فارغ داشته است؟! ب ـ رشد نایافتگى جامعه


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.