لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 33 صفحه
قسمتی متن :
در وجوب فضیلت امر معروف نهى منکر نکوهش ترک انها
دلیل مطلب ، بعد اجماع امت اسلامى عنایت عقلهاى سالم ، ایات اخبار اثار وارد شده .
اما ایات ، قول خداى تعالى : (( لتکن منکم امه یدعون الى الخیر یاءمرون بالمعروف ینهون عن المنکر اولئک المفلحون . )) ایه فوق طور وضوح ، وجوب امده ، زیرا کلمه (( ((والتکن )) )) امر ظاهر امر ایجاب ایه توضیحى مبنى که رستگارى منوط ، زیرا طور حصر بیان کرده فرموده : (( اولئک المفلحون . )) ایه امده که عمل واجب کفایى نه واجب عینى ، زیرا وقتى که گروهى اقدام کردند، دیگران ساقط مى گردد، چون نفرموده که همگى امر معروف کنید، بلکه فرموده : ((باید جمعى میان شما دعوت نیکى کنند.)) بنابراین هرگاه یک فرد جمعى اقدام کنند، تکلیف دیگران برداشته شده رستگارى کسانى خواهد که امر معروف کرده اند ولى اگر تمام مردم خوددارى کنند ناگزیر گناه متوجه تمام کسانى که توانایى انجام داشته اند.
خداى تعالى فرموده : (( لیسوا سواء من اهل الکتاب امه قائمه یتلون ایات الله اباء اللیل یسجدون ، یو منون بالله الیوم الا خر یاءمرون بالمعروف ینهون عن المنکر یسارعون فى الخیرات اولئک من الصالحین . ))
در ایه خداى متعال صالح بودن انان صرف داشتن ایمان خدا روز واپسین گواهى نکرده ، بلکه امر معروف نهى منکر افزوده .
خداى تعالى فرموده : (( المو منون المو منات بعضهم اولیاء بعض یاءمرون بالمعروف ینهون عن المنکر یقیمون الصلوه . )) مو منان انجام امر معروف وصف کرده . پس کسى که امر معروف ترک کند جمع مو منان توصیف شده ایه خارج .
خداى تعالى فرموده : (( لعن الذین کفروا من بنى اسرائیل على لسان داوود عیسى بن مریم ذلک بما عصوا کانوا یعتدون ، کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه لبئس ما کانوا یفعلون . ))
این نهایت سرزنش ، زیرا انان علت ترک ((نهى منکر)) سزاوار لعن نفرین دانسته .
و خداى تعالى فرموده : (( کنتم خیر امه اخرجت للناس تاءمرون بالمعروف تنهون عن المنکر. ))
این سخن دلیل فضیلت امر معروف ، زیرا بیانگر که ایشان بدان وسیله بهترین امت بودند.
و خداى تعالى فرماید: ععع فلما نسوا ما ذکروا انجینا الذین ینهون عن السوء اخذنا الذین ظلموا بعذاب بئیس بما کانوا یفسقون . ))
به ترتیب بیان کرده که ایشان دلیل نهى بدى نجات یافتند. خود دلیل وجوب (نهى منکر) .
خداى تعالى فرموده : (( الذین مکناهم فى الارض اقاموا الصلوه اتوا الزکوه امروا بالمعروف نهوا عن المنکر. ))
در ایه خداى متعال ، امر معروف نهى منکر شمار صفات نیکان مو منان ، نماز زکات برابر کرده .
خداى تعالى فرماید: (( تعاونوا على البر التقوى لا تعاونوا على الاثم العدوان .))
این دستور قاطعى ، معناى تعاون ، واداشتن دیگران یارى رساندن امر خیر هموار کردن راه خیر مسدود کردن راه هاى شر تجاوز، حد امکان .
خداى تعالى فرموده : (( لولا ینهیهم الربانیون الاحبار عن قولهم الاثم اکلهم السحت لبئس ما کانوا یصنعون . )) خداوند ایه بیان کرده که انان دلیل ترک نهى منکر، گناه کرده اند.
خداى تعالى فرموده : (( فلو کان من القرون من قبلکم اولوا بقیه ینهون عن الفساد فى الارض الا قلیلا ممن انجینا... ))
در ایه خداوند بیان داشته که همه انان را، جز اندکى که فساد روى زمین جلوگیرى مى کردند، هلاک کرده .
و خداى تعالى فرموده : (( ایها الذین امنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله لو على انفسکم اوالوالدین الاقربین . ))
این مطلب همان امر معروف پدر مادر خویشاوندان .
خداى تعالى فرماید: (( لا خیر فى کثیر من نجویهم الا من امر بصدقه او معروف او اصلاح بین الناس من یفعل ذلک ابتغاء مرضات الله فسوف نو تیه اجرا عظیما. ))
و خداى تعالى فرموده : (( طائفتان من المو منین اقتتلوا فاصلحوا بینهما...))
اصلاح همان جلوگیرى تجاوز بازگرداندن طاعت خداست ، اگر متجاوز برنگشت ، خداوند دستور مبارزه او داده فرموده : (( فقاتلوا التى تبغى حتى تفیى ء الى امر الله . ))
و همان نهى منکر .
اما اخبار: پیامبر صلى الله علیه اله نقل شده که فرمود: ((هیچ گروهى نیستند که مرتکب گناهى شوند میان ایشان کسى باشد که بتواند انها نهى منکر کند نکند، مگر که بزودى خداوند همه انها عذابى جانب خود گرفتار مى سازد.))
از ابوثعلبه خشنى نقل کرده اند که وى رسول خدا صلى الله علیه اله تفسیر ایه مبارکه پرسید: (( ((لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم .)) ))
پیامبر صلى الله علیه اله مى فرماید: ((اى ابوثعلبه ، امر معروف نهى منکر کن هرگاه دیدى که مردم دنبال حرص هستند هواى نفس پیروى مى کنند دنیا برگزیده اند هر صاحب نظرى ، فریفته نظر خویش ، مواظب خودت باش توده مردم رها کن ، زیرا پى شما اشوبهایى مانند پاره هاى تیره شب ، کسى که اوقات دست اویزى همچون دست اویز شما چنگ زند، اجر مزد پنجاه تن شما دارد. گفتند: یا