لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 35 صفحه
قسمتی متن :
وحیانی بودن ساختار قران
وحیانى بودن ساختار قران نظام واژگانى, چگونگى چینش جمله ایه قالب مصحفى ان, زیربناى بسیارى بحث هاى قرانى پى ریزى مى کند; پرده بردارى ازمعانى رازهاى ان, مى طلبد که بدانیم چه مقدار ساختار, وحیانى سوى خداوند چه مقدار مسلمانان صدر اسلام مردمان پس انها نقش داشته اند. روشن که هر چه قلمرو وحیانى بودن گسترده تر باشد, قلمرو نکته سنجى تیزبینى نظام واره اسمانى بازتر خواهد بود. در گفتار یارى خدا قصد داریم بررسى چگونگى سامان یابى کامل شدن نظام کنونى دوران رسالت پیامبراکرم(ص) بپردازیم اثبات کنیم که ساختار کنونى قران چه انتخاب واژگان نظم دهى انها صورت ایات چه تنظیم ایه ضمن سوره هاى کوچک بزرگ چه مرتب کردن سوره صورت مصحف مستند وحى الهى است.ساختار کنونى قران که اغاز میان مسلمانان متداول بوده بدین صورت که 114 سوره تشکیل یافته هر سوره واحد هاى کوچک ترى نام ایه تقسیم مى شود تعداد ایات سوره متغیر است; کوچک سوره (کوثر) سه ایه بزرگ (بقره) 286 ایه دارد. ایه برابر نظام ویژه اى واژه ترکیب تشکیل مى شوند که حجم واژگانى انها متفاوت است; یک واژه مانند (مدهامتان) (رحمن/64) اغاز شده حجم یک مى رسند (بقره 282).ترتیب سوره هاى قران بدین گونه که بجز سوره (فاتحه الکتاب) که اغازگر قران است, بزرگ سوره شروع طور تقریبى هر چه انتهاى قران پیش مى رویم ازحجم ایات کاسته شده سوره کوچک تر مى گردند سوره (ناس) ختم مى شود.سخن که ایا تمامى نظم ترتیب وحیانى مستند خداوند هستند نظارت پیامبر او صورت گرفته اند, که صحابه بخشى ازاین شکل دهى دخالت داشته اند. بررسى موضوع داراى اهمیتى درخور توجه است, زیرا بسیار تفاوت خواهد میان عملى که پروردگار حکیم اگاه تمامى ظرافت اسرار سخن سرزند, کارى که مستند بندگان محدود ظاهرنگر او باشد.البته قران تقسیمات دیگرى وجود دارند, مانند که 30 جزء تقسیم شده هر جزء 4 حزب هر حزب 10 عشر دارد که سوى مسلمانان براى اسانى قراءت تعلیم تعلم انجام شده است. تقسیمات, دو تقسیم خود قران مى گردد: تقسیم قران سوره هر سوره ایه ها. سخن وحیانى بودن ساختار قران سه محور پى مى گیریم:1. انتخاب واژگان ترکیب انها.2. تنظیم ایات ضمن سوره ها.3. نظام بخشى سوره قالب مصحف.وحیانى بودن واژگان قرانى نظم انهاهمان گونه که معانى قران جانب خداوند متعال است, پوشاندن لباس لفظ معانى مفاهیم چگونگى ترکیب تنظیم الفاظ ان خداوند متعال است, نه پیامبر(ص), نه جبرئیل امین نه کس دیگر.بنابراین, احتمال بى اساس خواهد که معانى قران خداوند که واسطه جبرئیل قلب پیامبرش نازل کرده حضرت خود قالب الفاظ دراورده که جبرئیل معنى القا شده او تعبیرات عربى بیان کرده است. 2دلیل بطلان نظریه خود قران کریم روایات که تصریح دارند که الفاظ عبارات قران ساختار ان خداست.از جمله قران امده است:(و قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مکث نزلناه تنزیلا) اسراء/106بنابراین جدا سازى تنزیل قران سوى خداست پیامبر مامور قراءت است, روشن که مراد قران چیزى که دسترس ما شامل لفظ معنى خداوند تنزیل مستند خود مى کند.کتابى که پیش روى داریم جانب خداوند امده است:(قد جاءکم من الله نور کتاب مبین) مائده/15خداوند کلام خود خوانده صراحت خود نسبت مى دهد:(و احد من المشرکین استجارک فاجره حتى یسمع کلام الله) توبه/6و کار پیامبر قراءت تلاوت قران مردم بوده است: (اقرا باسم ربک), (واتل ما اوحى الیک من ربک) (کهف/27) واژه هاى قراءت تلاوت بازگو نمودن سخن دیگران است.بنابراین ایات یاد شده بسیارى دیگر ایات همانند انها گونه برداشت مى شود که قران لفظ معنى سخن خداست جبرئیل مامور بوده پیامبر برساند پیامبر مامور بوده دریافت نموده براى مردم بازگو تبیین نماید.در روایات قران, کلام خالق معرفى شده است, چنان که امام باقر(ع) قران مى فرماید, (لاخالق لامخلوق, لکنه کلام الخالق)3 سخنان رسول اکرم(ص) موجود اسلوب اسلوب قران تفاوتى اشکار دارد.4در نظم بخشى واژگان قرانى ساختار جملات عبارات نیز, دست بشر دخالت نداشته پس نزول هیچ گونه تغییر تحولى رخ نداده است. براى دریافت بهتر مساله توجه نکاتى که یاد مى شود سودمند خواهد بود:1. استناد یک سخن گوینده مانند شعر متن ادبى صورتى که وى کلمات سامان بخشیده باشد سبک بیانى گفتار نوشتار او باشد گرنه هر زبانى پر واژگان گوناگون است, انچه مهم مى نماید گزینش واژگان مناسب براى بیان مقصود چگونگى سامان دهى انهاست; بنابراین سخنى که خداوند کلام خود مى نامد, باید معنى, گزینش الفاظ ترکیب انها یکدیگر او باشد.2. سهم مهمى اعجاز قران بسته همین نظم شگرف اسلوب بیانى ساختار اهنگین که دیگران یاراى اوردن مانند نیست اگر بنا باشد بشر ایجاد چنین متنى دخالت داشته باشد بتواند نظم دست برد, مبارز جویى قران باطل گشته اعجاز میان خواهد رفت. موارد معدودى قراءات که واژگان دیگرى جاى واژگان برخى ایات نهاده شده برخى کلمات پس پیش شده است, نظر شخصى خود قارى نمى توان قران شمرد نکته براى کسى که به