فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 16 صفحه
ادبیات زنانه مردانه. زن رنجکشیده کهن الگوها .در دهه هاى اخیر شاهد چالش کشیده شدن تصویر زن ازسوى حامیان برابرى بوده ایم، گاهى مناقشات دراین زمینه بالاگرفته توجه مطبوعات جلب کرده است.
مقالات حتى کتابهایى باب نسوان مثابه گروهى رنج کشیده دردناک بودن زنانگى نوشته شده زوایاى گونه گونى عزیمت گاه مباحثى محوریت زن شدند.
از انجا که متون کهن ـ چه تاریخى، چه تربیتى چه ادبى ـ شاهد سلوک زن درتاریخ بوده اند عنوان سندهایى خاموش موردتوجه قرارگرفتند.
ارواح نویسندگان اینجا انجا درمصاحبه هاى بلند کوتاه احضارشده تادیب کشتند.
درکتابى (تاریخ مذکر) خواندم تنها زن ایرانى که درمتون فارسى حضور فعال دارد مادر حسنک که البته او درنهایت جگراور بودن گریه نکردن اکتفامى کند.
اما ایا راستى راه دیگرى براى تحقیق نمانده است؟
درنگاه اول، اغلب کتابها ناامیدکننده اند اما پایگاههاى مقاومت دیده مى شوند.
مثلا مولوى [بین شعرا] مردانى که عاشق همسر خود نیستند ناقص مى داند ابن عربى [بین عرفا] زن قابل حق فاعل مى پندارد، انگاه نتیجه مى گیرد که او پذیراى صور حق است.
به تاریخ دور کهن الگوها که دقیق مى شوم نمى توانم جلوى تعجب خودم بگیرم.
گذشته مادر ـ خدابودن مادر بودا شرق مریم مقدس درغرب، فرهنگ ما حضرت فاطمه (س) علت خلقت معرفى شده حضرت على (ع) مى فرمایند: وقتى حضرت رسول(ص) مقام حق زن برابر مرد مى گفتند احساس کردم که مى خواهند بگویند هیچ مردى حق اف گفتن زن خود ندارد.
در دوره اشکانى حق مالکیت، سهم ارث حق شکایت دادگاه بدرفتارى شوهر داشتند، کوروش برخلاف سنن تحت تاثیر اتوسا، پسرکوچکتر خودش «خشایار» ولیعهدى برمى گزیند، گردافرید، فرنگیس گردویه جنگ اور فرمانده بودند هما، دینک، پوراندخت ازرمیدخت پادشاهى رسیدند.
درایین مزدایى سه تن گروه فرشتگان ایزدان جاودانى زن اند.
تا حال شاهنامه فکرکرده اید، بیشتر پیشنهادهاى ازدواج ازسوى دختران است.
اما ایا عملا همه چیز همین خوشى بوده است؟
عنصرالمعالى نیست که قابوسنامه تردید مى کند ایا دختران باید اموزش ببینند؟
ایا نظامى نمى گوید: «ایا نمى بینى که ریحان چون تروتازه باشد ببویند چون پژمردگى دگرگون حال شود [پلیدى جاى] افکنند» ترتیب زن همچون محصولى مصرف شدنى بررسى مى شود.
جمله هاى ضدونقیضى که نوشته ام وقتى بحرانى تر مى شوند که یاد بیاوریم زبان فارسى ماهیتى خنثى دارد، عنوان مثال ما اشاره زن مرد فقط مى گوییم «او» اما دیگر زبانها مجبور روشن کردن جنسیت «مورداشاره پذیر» هستیم.
ایا ما سنتى زن ستیز پشت سر نهاده ایم؟
براى پاسخ پرسش نمى توان یک نگاه ایدئولوژیک متکى چرا که ویژگى تقلیل دهنده ایدئولوژى بنا انچه مشهور تولیدکننده نوعى اگاهى کاذب حالى که ما سازوکارى فرارونده وفراگیر نیازمندیم.
< گفتمان چرخش دکارت سمت انسان اصالت بخشیدن سوژه مهمترین وقایع تاریخ فلسفه است.
او مى اندیشید، پس بود.
وجود سوژه ادبیات فلسفى دکارت وابسته
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »