فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 18 صفحه
موضوع: استقراء ناقص چگونگی تعمیم پژوهشگران: جابر نیرومند ـ میثم رستمی پایه سوم استاد راهنما: ثقهالاسلام ناصری سال تحصیلی: 88-87 شناسنامه تحقیق موضوع تحقیق: استقراء ناقص چگونگی تعمیم پژوهشگران: جابر نیرومند ـ میثم رستمی پایه تحصیلی: سوم استاد راهنما: اقای ناصری سال تحصیلی: 88-87 چکیده (با مدد هستی بخش هستها) هسته مرکزی محوری مقاله پیشرو مسئله «چگونگی تعمیم استقراء ناقص» میباشد.
برای ورود مسئله، ابتدا مقدمه اصطلاحاتی که موردنیاز بحث بوده، بیان داشته سپس بیان نظریات مختلف مسئله پرداختیم؛ نظریاتی که یکی سرزمینهای اسلامی دیگری شرق سومی غرب مطرح گردیده است.
در اخر نظریه یکی دانشمندان اسلامی بصورت جدای نظریات سایر دانشمندان اسلامی مطرح شده است.
چرا که نظریه ایشان تفاوت اشکاری نظریه دیگر دانشمندان اسلامی دارد. (و استدعی التوفیق من العزیز الحکیم) فهرست مطالب مقدمه پژوهشگر 1 بیان مسئله مقدمات موردنیاز بحث 2 استقراء منطق مرحوم مظفر (ره) 5 نظریات مختلف چگونگی تعمیم 7 الف: نظریه منطقیون ارسطویی 7 ب: نظریه شرقی (مارکسیسمی) 9 ج: نظریه غربی (فیلسین شاله) 10 د: نظریه شهید صدر 10 نتیجه 11 منابع ماخذ 13 مقدمه پژوهشگر وقتی سال دوم تحصیلی مشغول فراگیری منطق مرحوم مظفر (ره) بودیم.
اشکالاتی ذهنمان خطور میکرد که بعضا پاسخی انها نمییافتیم، خصوص دو نقطه اساسی کتاب، اشکالات قوت گرفت (و البته قوت خود باقی ماند) مباحث استقراء ناقص تجربه. تصور بنده که انچه مرحوم مظفر (ره) دو مبحث مطرح نمودهاند، خالی ضعف نیست.
اما علل گوناگون تحقیق پیرامون نپرداختم اینکه طائر بخت سال سوم بام اندیشه ما نشست حقیقت، اندکی چهره خود ما نمایاند. ابتدای تحقیق تصور نمیکردم کسی پاسخگو اشکالات وارد استقراء تجربه باشد هرچه تحقیق گستردهتر میشد، تصور قوت مییافت.
انچه جای شگفتی داشت که چگونه اساتید فن علمای منطق، چنین مسئله مهمی توجه نمینمودند اسانی میگذشتند.
اما هنگامی که کتاب شهید ایتالله صدر دستم رسید، خیلی مسرور گشتم که ایشان زمینه کتابی مستقل تالیف نمودهاند.
البته انجا که تحقیقات ما ادامه داشت، پاسخ منطقی (= منطق ارسطویی) گفتههای شهید صدر دست نیامد. هر حال امیدواریم تحقیق جرقهای علاقهمندان دانش دوستان عزیز ایجاد نماید تحقیقات گستردهتر عمیقتری همت گمارده گره مشکل علمی بگشایند. بیان مسئله مقدمات نیاز بحث عقیم بودن استقراء نکتهای نوین نیست.
از بدو تدوین منطق مطلب همواره تایید منطقیان بوده که مقارنت دو چیز موارد محدود ما اجازه نمیدهد که مقارنت همه موارد جاری صادق بدانیم.
از رو باب جحت تنها راه معتبر یقینی قیاس محسوب کرده تمثیل استقراء دو راه عقیم میشمردند.
مشکلی که اینجا پیدا میشود انست که بخش عظیمی قضایای کلی کار رفته علوم، منبع مبدئی جز حس ندارد فروریزی استقراء همه انها فرو میریزد.
قضایایی نظی
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »