لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 16 صفحه
قسمتی متن :
تاثیر محیط زیست سالم انسان
به طور قطع یکى امورى که زمینهساز سعادت کمال انسان دنیا اخرت است، داشتن محیطى سالم امن است، که انسان بتواند پناه ان، تربیت جسم جان خویش بپردازد اصولا یکى وظائف مهم بشر که حفظ جان است، جز زیستن محیط سالم زیبا امکانپذیر نیست. بدین سبب شرط اولیه داشتن روحى سالم، جسم سالم جسم سالم فقط زمانى حاصل مىشود که انسان محیط زیست طبیعى سالم دلگشا بهرهمند باشد.
محیط زیست طبیعى سالم تاثیر شگرفى روح روان ادمى دارد. محیط پاک اراسته خرم، زندگى شاداب معطر مىسازد. شنیدن اواز روحبخش پرندگان، ترنم لطیف جویباران، اهنگ دلرباى چشمهساران، صفاى سبز سبزهزاران، نسیم لطیف کوهستان، رقص دلنشین درختان زیبایى شهر دیار، همه همه تاثیر اعجابانگیزى زندگى حیات انسان دارند. هر کسى تماشاى چنین منظرههاى زیبایى احساس ارامش نشاط کرده امنیت اسایش حیات خویش لمس مىکند. عکس، اسیب رساندن محیط زیست نابودى طبیعت باعث وارد امدن صدمات زیانهاى جبرانناپذیرى بشریت مىشود.
افسردگى افزایش بیمارىهاى روحى روانى انسان امروز بدون ارتباط اسیب رساندن محیط زیست نیست. هیچ کس نمىتواند منکر بشود که تخریب محیط زیست تاثیر منفى شیوه رفتار ادمیان مىنهد، اثرات ویرانگرى اخلاق فردى جمعى جامعه بشرى جاى مىگذارد.
اب هوا، درختان گیاهان، غذاها میوهها طور کلى طبیعت محیط زیست نقش عظیمى زندگى بشر دارند.
سلامت محیط زیست هوش استعداد لیاقتهاى فردى اثر مىگذارد میانهروى اخلاق منش متاثر میانهروى محیط زیست است.
ساکنان مناطق معتدل کره زمین، داراى ویژگىها روحیههاى خاص هستند که مقایسه جوامع ساکن مناطق گرمسیر سردسیر، تفاوت بسیارى برخوردارند.
محیط زیست افزون تاثیر قد قامت چگونگى اندام ظاهرى، فکر اندیشه اعمال رفتار انسان داراى تاثیر شگرف است.(1)
قرانکریم روایات اسلامى فوائد بسیار اب، هوا، گیاهان درختان تعبیرهاى بسیار دقیق گاهى شگفتانگیز برشمردهاند تاثیر سزاى انها تن روان ادمى سخن گفتهاند.
دانشمندان مسلمان غیرمسلمان توجه طبیعت، تاثیر حیرتاور جسم جان انسان سخنها گفته مقایسه جامعههاى مختلف بشرى تاثیر فراوان طبیعت اعمال رفتار فکر اندیشه خصوصیات ظاهرى انسان، تبیین تشریح کردهاند. اینرو، نوشتار برانیم ذکر برخى ایات روایات گفتار دانشمندان مسلمان غیر مسلمان تاثیر محیط زیست طبیعى سالم انسان بررسى قرار دهیم.
اثار روانى اب هوا انسان دیدگاه قران روایات
در اموزههاى اسلامى تاثیر طبیعت انسان گونههاى مختلف، سخن میان امده است، چنانکه قرانکریم موضوع اثر محیط زیست مىفرماید: «و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه الذى خبث لایخرج الا نکدا...؛(2) سرزمین پاکیزه، گیاهش فرمان پروردگار مىروید؛ اما سرزمینهاى بدطینت شورهزار، جز گیاه ناچیز بىارزش، نمىروید.»
از ایه شریفه استفاده مىشود همان طور که طبیعت سرزمین پاک رشد پرورش بهینه گیاهان موثر است، رشد تکامل انسان موثر مىباشد، همانگونه که زمینهاى شوره زار، جز گیاهان بى ارزش نمىروید، محیط الوده تاثیر منفى اثرات زیانبارى تربیت انسان دارد.
براین اساس، امام على(ع) مذمت اهل بصره مىفرماید: «اخلاق شما پست، پیمانهاى شما سست، سیره روشتان دورویى اب شهرتان شور(بدطعم) است.»(3) بیانى دیگر فرمود: خاک سرزمین شما بدبوترین خاکهاست؛ همه جا اب(سطح دریا) نزدیکتر اسمان دورتر (منطقه پست پایین) که 9دهم بدیها محیط شماست.(4)
اب تاثیر شگرفى جسم روح انسان دارد، تعبیر قرانکریم «مایه حیات» همه چیز اب است.(5) بیان امام صادق (ع) طعم اب، طعم زندگى است: امام صادق (ع) باره طعم اب پرسیدند، حضرت فرمود: «براى یادگرفتن بپرس، نه براى دشوارى انداختن؛ طعم اب، طعم زندگى است.»(6)
علامه مجلسى (ره) تشریح حدیث مىنویسد: «مراد (طعم زندگى) که طعم اب سایر مزهها قابل مقایسه نیست بالاترین وسایل براى ایجاد بقاى حیات است؛ پس مزه اب، مزه حیات است.»(7)
نگاه مسلمانان اب، نگاهى سرشار قداست پاکیزگى عظمت است، اب وسیلهاى که زمینه ارتباط انان معبودشان فراهم مىسازد. شریعت اسلام هیچکس نمىتواند راز نیاز خدا بپردازد استان مقدس او نماز ایستد، مگر که اب خود شستشو دهد(8) شستشو اب داراى خصوصیات ویژگىهاى که اگر درست انجام شود، نام وضو غسل خود مىگیرد.
هیچ مسلمانى نمىتواند طواف خانه خدا بپردازد، جز که زمینه اب فراهم اورده باشد تماس خطوط قرانکریم جایز نیست، مگر که قبلا زلال اب تماس گرفته باشد.
اب نه تنها جسم ظاهرى شستشو مىدهد، بلکه حالتى روحى روانى انسان ایجاد مىکند او تقدس مىبخشد.(9) زمینهساز راهیافتن حریم مقدسات دینى مىشود.
قران کریم مىفرماید: «و انزلنا من السماء ماء طهورا؛(10) ما اسمان، ابى طهور فرو فرستادیم.»
مفسران تشریح طهور گفتهاند: طهور یعنى، بسیار پاکیزه که خود خود پاک غیر خود پاکیزه مىکند، چرک جسم شستشو مىدهد پلیدىهاى روحى روان مىزداید.»(11)
در روایات اسلامى مسلمانان توصیه شده که هرگاه براى تطهیر وضو نگاهشان اب افتاد بگویند: «الحمدلله الذى جعل الماء طهورا لم یجعله نجسا؛(12) سپاس خداى که اب (طهور) قرار داد (پاک پاک کننده) پلید قرار نداده است.» بدین سان، اب وصف پاککنندگى، چهرهاى مقدس خود مىگیرد که رفتن حضور خالق یکتا بدون میسر نمىشود (و انگاه که اب یافت نشود دلیلى براى شخص مضر باشد، باید جاى خاک پاک تیمم کرد.)(13) تماشاى اب، شکر سپاس الهى مىطلبد. افزون این، روایات نگاه اب جارى توصیه شده سبب جلاى چشم افزودن روشنایى دانستهاند. چنان که امام صادق (ع) نقل شده است: «چهار چیز چهره روشن نورانى مىکند که یکى انها نگاه کردن اب جارى است.»(14)و امام کاظم (ع) فرمود: نگاه اب جارى چشم جلا داده روشنایى مىافزاید.(15) اساس روایات نگاه کردن اب جارى، خود نقشى سزا شادى انبساط روحى داشته علاوه روشن کردن چشم دل افزایش بصیرت انسان، داراى تاثیر قابل توجهى تقویت نور چشم ظاهرى است.
افزون براینها، برخى ابها، مانند اب باران، اب جوشیده، اب زمزم، اب فرات ...مورد تمجید بیشترى قرار گرفته اثار شگرف انان جسم روح ادمى اشاره شده است.
نقش تربیتى هوا
هوا همانند اب یکى عوامل فوالعاده مهم حیاتى زندگى انسان است؛ عامل حیاتى که بدون حتى لحظهاى زندگى امکانپذیر نیست. عامل حیاتى اطراف زمین فرا گرفته ما اکسیژن نیاز خود وسیله تنفس هوا مىگیریم. هوا مقادیر زیادى اکسیژن وجود دارد گیاهان پیوسته موجود تجدید مىکنند نمىگذارند ماده حیاتى اندازه لازم کسر شود. بیانات معصومان (س) تاپیر شگرف هوا جسم جان سخن رفته اثار مخصوص هواى هر فصل بیان شده است.
در منابع روایى اسلام منافع فراوان گرما سرما طول سال اشاره شده قران روایات «بادها» اهمیت تلقى شدهاند. پیداست که باد چیزى جز هوا نیست اگر هوا حالت وزش خود گیرد، باد نامیده مىشود.(16)
امام على (ع) موضوع اثر هواى هر فصل انسان فرموده است: «از سرما اغاز (فصل خزان) پرهیز کنید پایان (فصل بهار) اسقبال بشتابید (در پاییز خود بپوشانید اغاز بهار لباسهاى خود کم کنید)؛ زیرا تاثیر سرما بدنها درختان یکسان است. اول سرما درختان مىسوزاند (باعث ریزش برگها خشکاندن درختان مىشود پایان مىرویاند درختان برگ بار مىاورد).»(17)
کلام امام موضوع تاثیر طبیعت جسم جان ادمى بسیار روشن صریح همانگونه که طبیعت جسم بدن اثرگذار است، روح روان بشر اثرگذار مىباشد؛ حضرت بیان حکیمانه مقایسه بین سرماى پاییز سرماى بهار پرداختهاند گر چه ظاهر، سرماى ابتداى پاییز سرماى ابتداى بهار جهت درجه برودت یکسان مىنماید هر دو فصل فصل اعتدال هوا شمار مىاورند، ولى تاثیر دو کاملا متضاد بوده اثرى مخالف یکدیگر دارند.
ابن میثم بحرانى شرح مطلب مىنویسد: پرهیز اول سرما که ابتداى پاییز دلیل که تابستان پاییز هر دو جهت خشکى (یبوست) مشترک هستند بدنها حرارت تابستان خو کردهاند؛ رو، هنگامى که سرما مواجه شوند، سرعت متاثر شده دو نیروى برودت یبوست که طبیعت ضعف فناست بدن قوى مىشود همین دلیل درختان خشک شده برگهاى انها مىسوزد بدنها ضعیف لاغر مىشود... اما سرما اخر زمستان طلیعه بهار اثرى عکس دارد؛ زیرا زمستان بهار طبیعت رطوبت، اشتراک دارند، ولى زمستان سرد بهار گرم اینرو سرماى اخر زمستان حرارت بهارى ممزوج شده شدت سرما کاسته مىشود اعتدال حرارت رطوبت زمینه مناسبى براى ایجاد طبیعت حیات زندگى سبب رشد گیاهان برگ بار امدن درختان تقویت بدن انسانها مىشود.(18) ابن ابى الحدید ضمن تایید سخن بالا، مواجه شدن بدن سرماى ابتداى پاییز انسانى تشبیه مىکند که ناگهان مکان بسیار گرم خانه بسیار سرد وارد شود، ولى مواجهه سرماى طلیعه بهار، موجب ضرر نیست؛ زیرا بدن سرماى شدیدترى زمستان خود گرفته است.(19)
امام صادق (ع) گفتگو «مفضل بن عمر» سودمندى بسیار وجود سرما گرما (در طول سال) اشاره فرموده راسبب عبرت بشر دلیل محکمى تدبیر حکیمانه الهى دانستهاند.
«(اى مفضل) گرما سرما دیده عبرت بنگر که پیاپى عالم وارد مى شوند؛ دو دما، فزونى کاستى تعادل باعث شدهاند که فصول تنوع هوا سال پدید اید مصالح فراوان پى داشته باشند؛ دو (گرما سرما) بدنها دباغى کرده باعث پایدارى استحکام انها مىگردند؛ تامل کن که چگونه یکى دو تدریج وارد دیگرى مىشود دیگرى اندک اندک کم مىشود دیگرى ارام ارام افزوده مىشود هر یک منتهى درجه خود فزونى کاستى برسند؛ اگر یکى دو، ناگهان وارد دیگرى مىشد، باعث بیمارى زیان بدنها مىشد....»(20)
در قران روایات اسلامى تاپیر مهم بادها زندگى انسان نقش عظیم عدم تعفن اشیاى روى زمین سخن میان امده است. خداوند متعال سوره مبارکه ذاریات، سوره سوگند بادها اغاز مىکند: «و الذاریات ذروا» که همه مفسران قران مراد بادها دانستهاند(21) دلیل بیان پیامبر اکرم(ص)(22)و حدیث امام على (ع)(23) پاسخ سوال ابن کوا و... دانستهاند.
شیخ طوسى (ره) پس بیان که شاید مراد قسم پروردگار بادها باشد، مىگوید: اگر قسم خود بادها باشد دلیل ان، عظمت مهمى که سکون وزش بادها، براى پراکندن ابرها گردافشانى میوهها غذاها نهفته است.(24) مرحوم طبرسى دلیل قسم بادها دو چیز دانسته است: نخست سودمندىهاى