فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق تاثیر محیط زیست سالم انسان


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 16 صفحه


 قسمتی متن : 

 

تاثیر محیط زیست سالم انسان

به طور قطع یکى امورى که زمینه‏ساز سعادت کمال انسان دنیا اخرت است، داشتن محیطى سالم امن است، که انسان بتواند پناه ان، تربیت جسم جان خویش بپردازد اصولا یکى وظائف مهم بشر که حفظ جان است، جز زیستن محیط سالم زیبا امکان‏پذیر نیست. بدین سبب شرط اولیه داشتن روحى سالم، جسم سالم جسم سالم فقط زمانى حاصل مى‏شود که انسان محیط زیست طبیعى سالم دلگشا بهره‏مند باشد.

محیط زیست طبیعى سالم تاثیر شگرفى روح روان ادمى دارد. محیط پاک اراسته خرم، زندگى شاداب معطر مى‏سازد. شنیدن اواز روح‏بخش پرندگان، ترنم لطیف جویباران، اهنگ دلرباى چشمه‏ساران، صفاى سبز سبزه‏زاران، نسیم لطیف کوهستان، رقص دلنشین درختان زیبایى شهر دیار، همه همه تاثیر اعجاب‏انگیزى زندگى حیات انسان دارند. هر کسى تماشاى چنین منظره‏هاى زیبایى احساس ارامش نشاط کرده امنیت اسایش حیات خویش لمس مى‏کند. عکس، اسیب رساندن محیط زیست نابودى طبیعت باعث وارد امدن صدمات زیان‏هاى جبران‏ناپذیرى بشریت مى‏شود.

افسردگى افزایش بیمارى‏هاى روحى روانى انسان امروز بدون ارتباط اسیب رساندن محیط زیست نیست. هیچ کس نمى‏تواند منکر بشود که تخریب محیط زیست تاثیر منفى شیوه رفتار ادمیان مى‏نهد، اثرات ویرانگرى اخلاق فردى جمعى جامعه بشرى جاى مى‏گذارد.

اب هوا، درختان گیاهان، غذاها میوه‏ها طور کلى طبیعت محیط زیست نقش عظیمى زندگى بشر دارند.

سلامت محیط زیست هوش استعداد لیاقت‏هاى فردى اثر مى‏گذارد میانه‏روى اخلاق منش متاثر میانه‏روى محیط زیست است.

ساکنان مناطق معتدل کره زمین، داراى ویژگى‏ها روحیه‏هاى خاص هستند که مقایسه جوامع ساکن مناطق گرمسیر سردسیر، تفاوت بسیارى برخوردارند.

محیط زیست افزون تاثیر قد قامت چگونگى اندام ظاهرى، فکر اندیشه اعمال رفتار انسان داراى تاثیر شگرف است.(1)

قران‏کریم روایات اسلامى فوائد بسیار اب، هوا، گیاهان درختان تعبیرهاى بسیار دقیق گاهى شگفت‏انگیز برشمرده‏اند تاثیر سزاى انها تن روان ادمى سخن گفته‏اند.

دانشمندان مسلمان غیرمسلمان توجه طبیعت، تاثیر حیرت‏اور جسم جان انسان سخن‏ها گفته مقایسه جامعه‏هاى مختلف بشرى تاثیر فراوان طبیعت اعمال رفتار فکر اندیشه خصوصیات ظاهرى انسان، تبیین تشریح کرده‏اند. این‏رو، نوشتار برانیم ذکر برخى ایات روایات گفتار دانشمندان مسلمان غیر مسلمان تاثیر محیط زیست طبیعى سالم انسان بررسى قرار دهیم.

اثار روانى اب هوا انسان دیدگاه قران روایات‏

در اموزه‏هاى اسلامى تاثیر طبیعت انسان گونه‏هاى مختلف، سخن میان امده است، چنان‏که قران‏کریم موضوع اثر محیط زیست مى‏فرماید: «و البلد الطیب یخرج نباته باذن ربه الذى خبث لایخرج الا نکدا...؛(2) سرزمین پاکیزه، گیاهش فرمان پروردگار مى‏روید؛ اما سرزمین‏هاى بدطینت شوره‏زار، جز گیاه ناچیز بى‏ارزش، نمى‏روید.»

از ایه شریفه استفاده مى‏شود همان طور که طبیعت سرزمین پاک رشد پرورش بهینه گیاهان موثر است، رشد تکامل انسان موثر مى‏باشد، همان‏گونه که زمینهاى شوره زار، جز گیاهان بى ارزش نمى‏روید، محیط الوده تاثیر منفى اثرات زیانبارى تربیت انسان دارد.

براین اساس، امام على(ع) مذمت اهل بصره مى‏فرماید: «اخلاق شما پست، پیمان‏هاى شما سست، سیره روشتان دورویى اب شهرتان شور(بدطعم) است.»(3) بیانى دیگر فرمود: خاک سرزمین شما بدبوترین خاکهاست؛ همه جا اب(سطح دریا) نزدیکتر اسمان دورتر (منطقه پست پایین) که 9دهم بدیها محیط شماست.(4)

اب تاثیر شگرفى جسم روح انسان دارد، تعبیر قران‏کریم «مایه حیات» همه چیز اب است.(5) بیان امام صادق (ع) طعم اب، طعم زندگى است: امام صادق (ع) باره طعم اب پرسیدند، حضرت فرمود: «براى یادگرفتن بپرس، نه براى دشوارى انداختن؛ طعم اب، طعم زندگى است.»(6)

علامه مجلسى (ره) تشریح حدیث مى‏نویسد: «مراد (طعم زندگى) که طعم اب سایر مزه‏ها قابل مقایسه نیست بالاترین وسایل براى ایجاد بقاى حیات است؛ پس مزه اب، مزه حیات است.»(7)

نگاه مسلمانان اب، نگاهى سرشار قداست پاکیزگى عظمت است، اب وسیله‏اى که زمینه ارتباط انان معبودشان فراهم مى‏سازد. شریعت اسلام هیچ‏کس نمى‏تواند راز نیاز خدا بپردازد استان مقدس او نماز ایستد، مگر که اب خود شستشو دهد(8) شستشو اب داراى خصوصیات ویژگى‏ه‏اى که اگر درست انجام شود، نام وضو غسل خود مى‏گیرد.

هیچ مسلمانى نمى‏تواند طواف خانه خدا بپردازد، جز که زمینه اب فراهم اورده باشد تماس خطوط قران‏کریم جایز نیست، مگر که قبلا زلال اب تماس گرفته باشد.

اب نه تنها جسم ظاهرى شستشو مى‏دهد، بلکه حالتى روحى روانى انسان ایجاد مى‏کند او تقدس مى‏بخشد.(9) زمینه‏ساز راه‏یافتن حریم مقدسات دینى مى‏شود.

قران کریم مى‏فرماید: «و انزلنا من السماء ماء طهورا؛(10) ما اسمان، ابى طهور فرو فرستادیم.»

مفسران تشریح طهور گفته‏اند: طهور یعنى، بسیار پاکیزه که خود خود پاک غیر خود پاکیزه مى‏کند، چرک جسم شستشو مى‏دهد پلیدى‏هاى روحى روان مى‏زداید.»(11)

در روایات اسلامى مسلمانان توصیه شده که هرگاه براى تطهیر وضو نگاهشان اب افتاد بگویند: «الحمدلله الذى جعل الماء طهورا لم یجعله نجسا؛(12) سپاس خداى که اب (طهور) قرار داد (پاک پاک کننده) پلید قرار نداده است.» بدین سان، اب وصف پاک‏کنندگى، چهره‏اى مقدس خود مى‏گیرد که رفتن حضور خالق یکتا بدون میسر نمى‏شود (و ان‏گاه که اب یافت نشود دلیلى براى شخص مضر باشد، باید جاى خاک پاک تیمم کرد.)(13) تماشاى اب، شکر سپاس الهى مى‏طلبد. افزون این، روایات نگاه اب جارى توصیه شده سبب جلاى چشم افزودن روشنایى دانسته‏اند. چنان که امام صادق (ع) نقل شده است: «چهار چیز چهره روشن نورانى مى‏کند که یکى انها نگاه کردن اب جارى است.»(14)و امام کاظم (ع) فرمود: نگاه اب جارى چشم جلا داده روشنایى مى‏افزاید.(15) اساس روایات نگاه کردن اب جارى، خود نقشى سزا شادى انبساط روحى داشته علاوه روشن کردن چشم دل افزایش بصیرت انسان، داراى تاثیر قابل توجهى تقویت نور چشم ظاهرى است.

افزون براینها، برخى ابها، مانند اب باران، اب جوشیده، اب زمزم، اب فرات ...مورد تمجید بیشترى قرار گرفته اثار شگرف انان جسم روح ادمى اشاره شده است.

نقش تربیتى هوا

هوا همانند اب یکى عوامل فوالعاده مهم حیاتى زندگى انسان است؛ عامل حیاتى که بدون حتى لحظه‏اى زندگى امکان‏پذیر نیست. عامل حیاتى اطراف زمین فرا گرفته ما اکسیژن نیاز خود وسیله تنفس هوا مى‏گیریم. هوا مقادیر زیادى اکسیژن وجود دارد گیاهان پیوسته موجود تجدید مى‏کنند نمى‏گذارند ماده حیاتى اندازه لازم کسر شود. بیانات معصومان (س) تاپیر شگرف هوا جسم جان سخن رفته اثار مخصوص هواى هر فصل بیان شده است.

در منابع روایى اسلام منافع فراوان گرما سرما طول سال اشاره شده قران روایات «بادها» اهمیت تلقى شده‏اند. پیداست که باد چیزى جز هوا نیست اگر هوا حالت وزش خود گیرد، باد نامیده مى‏شود.(16)

امام على (ع) موضوع اثر هواى هر فصل انسان فرموده است: «از سرما اغاز (فصل خزان) پرهیز کنید پایان (فصل بهار) اسقبال بشتابید (در پاییز خود بپوشانید اغاز بهار لباس‏هاى خود کم کنید)؛ زیرا تاثیر سرما بدنها درختان یکسان است. اول سرما درختان مى‏سوزاند (باعث ریزش برگها خشکاندن درختان مى‏شود پایان مى‏رویاند درختان برگ بار مى‏اورد).»(17)

کلام امام موضوع تاثیر طبیعت جسم جان ادمى بسیار روشن صریح همان‏گونه که طبیعت جسم بدن اثرگذار است، روح روان بشر اثرگذار مى‏باشد؛ حضرت بیان حکیمانه مقایسه بین سرماى پاییز سرماى بهار پرداخته‏اند گر چه ظاهر، سرماى ابتداى پاییز سرماى ابتداى بهار جهت درجه برودت یکسان مى‏نماید هر دو فصل فصل اعتدال هوا شمار مى‏اورند، ولى تاثیر دو کاملا متضاد بوده اثرى مخالف یکدیگر دارند.

ابن میثم بحرانى شرح مطلب مى‏نویسد: پرهیز اول سرما که ابتداى پاییز دلیل که تابستان پاییز هر دو جهت خشکى (یبوست) مشترک هستند بدن‏ها حرارت تابستان خو کرده‏اند؛ رو، هنگامى که سرما مواجه شوند، سرعت متاثر شده دو نیروى برودت یبوست که طبیعت ضعف فناست بدن قوى مى‏شود همین دلیل درختان خشک شده برگ‏هاى انها مى‏سوزد بدن‏ها ضعیف لاغر مى‏شود... اما سرما اخر زمستان طلیعه بهار اثرى عکس دارد؛ زیرا زمستان بهار طبیعت رطوبت، اشتراک دارند، ولى زمستان سرد بهار گرم این‏رو سرماى اخر زمستان حرارت بهارى ممزوج شده شدت سرما کاسته مى‏شود اعتدال حرارت رطوبت زمینه مناسبى براى ایجاد طبیعت حیات زندگى سبب رشد گیاهان برگ بار امدن درختان تقویت بدن انسان‏ها مى‏شود.(18) ابن ابى الحدید ضمن تایید سخن بالا، مواجه شدن بدن سرماى ابتداى پاییز انسانى تشبیه مى‏کند که ناگهان مکان بسیار گرم خانه بسیار سرد وارد شود، ولى مواجهه سرماى طلیعه بهار، موجب ضرر نیست؛ زیرا بدن سرماى شدیدترى زمستان خود گرفته است.(19)

امام صادق (ع) گفتگو «مفضل بن عمر» سودمندى بسیار وجود سرما گرما (در طول سال) اشاره فرموده راسبب عبرت بشر دلیل محکمى تدبیر حکیمانه الهى دانسته‏اند.

«(اى مفضل) گرما سرما دیده عبرت بنگر که پیاپى عالم وارد مى شوند؛ دو دما، فزونى کاستى تعادل باعث شده‏اند که فصول تنوع هوا سال پدید اید مصالح فراوان پى داشته باشند؛ دو (گرما سرما) بدن‏ها دباغى کرده باعث پایدارى استحکام انها مى‏گردند؛ تامل کن که چگونه یکى دو تدریج وارد دیگرى مى‏شود دیگرى اندک اندک کم مى‏شود دیگرى ارام ارام افزوده مى‏شود هر یک منتهى درجه خود فزونى کاستى برسند؛ اگر یکى دو، ناگهان وارد دیگرى مى‏شد، باعث بیمارى زیان بدن‏ها مى‏شد....»(20)

در قران روایات اسلامى تاپیر مهم بادها زندگى انسان نقش عظیم عدم تعفن اشیاى روى زمین سخن میان امده است. خداوند متعال سوره مبارکه ذاریات، سوره سوگند بادها اغاز مى‏کند: «و الذاریات ذروا» که همه مفسران قران مراد بادها دانسته‏اند(21) دلیل بیان پیامبر اکرم(ص)(22)و حدیث امام على (ع)(23) پاسخ سوال ابن کوا و... دانسته‏اند.

شیخ طوسى (ره) پس بیان که شاید مراد قسم پروردگار بادها باشد، مى‏گوید: اگر قسم خود بادها باشد دلیل ان، عظمت مهمى که سکون وزش بادها، براى پراکندن ابرها گردافشانى میوه‏ها غذاها نهفته است.(24) مرحوم طبرسى دلیل قسم بادها دو چیز دانسته است: نخست سودمندى‏هاى


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.