لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 8 صفحه
قسمتی متن :
تجربه کردن اموخته ذهنی درفعالیت ومهارت اموزی اموزش اصول تفاوت اندکی اموزش مفهوم براساس مراحل هفت گانه یادشده دارد ، نگاهی بیندازیم . روش اموزش اصول درتوضیح مراحل اموزش اصول .....
، اصل عنوان نمونه ، موردتوجه قرارگرفته : " درزبان انگلیسی ، صورت جمع اکثراسم هابااضافه کردن S به اخراسامی مفرددرست شود . " مرحله (1) عملکردی راکه پس ازاموزش اصل ازیادگیرنده انتظارداریددراغازدرس بیان کنید . اینجا معلم بایدهدف درس خودرابرحسب عملکردیادگیرندگان دقت توصیف کند . هدف اموزشی بالارامی توان نحوبیان کرد : وقتی معلم اسامی مفردزبان انگلیسی رابه دانش اموزمی دهد ، اوباید بتواندبااضافه کردن حرف Sبه اخران ها، صورت جمع اسامی رادرست کند . مرحله (2) معین کنیدکه یادگیری هراصل دانستن ویاداوری کدام مفاهیم ازسوی یادگیرنده ، ضروری . طورکه قبلاگفتیم ، هراصل ازترکیب چندمفهوم وجودمی اید.ازاین رو ، پیش ازاموزش اصول باید مفاهیم تشکیل دهنده هارامشخص کنیم مطمئن شویم یادگیرندگان مفاهیم رابه خوبی دانند. یعنی بایدبه تعیین ] پیش نیازها [ ورفتارهای ورودی لازم وسنجش رفتارها( سنجش اغازین ) اقدام نماییم . یادگیری اصل موردنظرما، دانستن مفاهیم ازسوی دانش اموزان ضروری : صورت جمع ، اسامی ، درست شدن بااضافه کردن ، حرف S کلمه مفرد . علاوه بردانستن مفاهیم تشکیل دهنده اصل ، گاه اتفاق افتدکه یادگیری یک اصل چندین اصل دیگرنیزبایدقبلااموخته شده باشند . گانیه (1977) گفته چندین اصل تشکیل یک سلسله مراتب دهند دران یادگیری دویا چند اصل یادگیری اصل سطح بالاترجنبه پیش نیازداشته باشد . بنابراین معلم بایدپیش ازاموزش یک اصل ، ازطریق تحلیل (تحلیل تکلیف ) تعیین کلیه مفاهیم واصول پیش نیازان اقدام کندواطمینان حاصل کندکه دانش اموزان قبل ازشروع یادگیری اصل موردنظر، پیش نیازهارابه خوبی یادگرفته باشند .مرحله (3) یادگیرندگان رادریاداوری مفاهیم تشکیل دهنده اصل موردنظریاری دهید . دراصل نظر ما ، روش توان دانش اموزان کمک کرد : شمامی دانیدمفرداسم چیست . مامی توانیم موضوع یک کتاب یک کشورصحبت کنیم . همچنین دانیدکه جمع اسم ، چگونه کلمه .ان هابه (بیش ازیک شخص یایک شیء یایک مکان اشاره کنند . مامی توانیم موضوع دوکتاب یاتمام کشورهای دنیا صحبت کنیم . من فهرستی ازکلمات تابلومی نویسم (پدر ، اطاق ، کشورها ، معلم ، زمین ) ، اسامی جمع رامشخص نمایید . سایرمفاهیم پیش نیازبه همین طریق عمل نموده وبه نوعی ازتسلط دانش اموزان بران اطمینان حاصل نماییم .مرحله (4) یادگیرندگان کمک کنیدتامفاهیم رابه ترتیب صحیح دنبال قراردهند . دراین مرحله بایدبه یادگیرندگان کمک کرد تامفاهیم رابه ترتیب درست مورداستفاده قراردهند. درانجام کار، یادگیرندگان راهنمایی دقیق نیازمندند. تنها ، گفتن موردکفایت نمی کند] بافعالیت چون پرسش پلکانی وسازمان دهی شده ، فعالیت اکتشافی و...[ بایدعملا ساخت دهی سلسله مراتبی مفاهیم درذهن اقدام نمود .مرحله (5) فرصت تمرین اصل اموخته شده ودریافت تقویت رابه یادگیرندگان بدهید . یادگیری کامل اصول ، نیازبه تمرین دارد . تمرین اصل موردنظرما ، معلم تواندازدانش اموزان بخواهد تادر کتاب خودجمع اسامی راپیداکنند . ودرنوشته خودجمع اسامی رابه طریقی درمراحل بالایاد گرفته اند استفاده قراردهند . معلم بایدان هارادرانجام تمرین هاهدایت کندوپاسخ درستشان تقویت نماید . تقویت تمرین اصل اموخته شده ، ویژه موقعی ضروری یادگیری یک اصل یادداری اصول دیگرتداخل کند . انتوسیل وهاجینز(1964) درپژوهش خودنشان دادندکه یادگیری تعدادی اصل مربوط مدارهای الکتریکی بایکدیگرتداخل کردندومنجربه فراموشی اصول شدند. نوع یافته هانیازبه توالی درست موضوع درسی وتمرین باتقویت اصولی راکه بایکدیگرتداخل کنند ، رااشکارمی سازد .مرحله (6) ازیادگیری اصل ارزشیابی عمل اورید .گانیه (1966) براهمیت مطلب معلم بایداز یادگیرنده بخواهدتایادگیری خودراازاصل موردنظردر موقعیت مختلف نشان دهد ، تاکیدکرده . او موضوع اصل کار ( مسافت × نیرو = کار) نظرخود راموضوع نشان دادن یادگیری اصل ازسوی دانش اموزبه شرح زیربیان کرده : منظورمن ازنشان دادن ، اندازه واحدی ازعملکرد یادگیرنده صورت توصیف کلامی درپاسخ پرسش معلم داده شود نیست ، کاررادرموقعیت زیر نشان دهید ؟ درعوض نظرمن تعدادی سوال مختلف وجودداردکه معلم تواند سنجش اصل نظر دانش اموزان بپرسد. یکی ازان ممکن چنین باشد:اگرجسمی باوزن 1000کیلوگرم ازمسافتی برابربا 30 سانتی متر سقوط کندچه مقدارکارانجام گیرد ؟ مقدارکارانجام گرفته توسط نیرویی برابربا 12 کیلوگرم راکه مسافتی برابربا 3 مترکشیده شود محاسبه کنید . بنابراین معلم بایددانش اموزان راباموقعیت گوناگون روبه رو سازدوازان بخواهد تااصل اموخته شده رادراین موقعیت هابه کاربرند . اگران هادرانجام کارموفق بودند ، معلم مطمئن شود یادگیرندگان هدف اموزشی رسیده اند وکارمعلم موفقیت امیزبوده . (1-507 511) اموزش مفاهیم وتوسعه مهارت موردنیازدرعلوم تجربیاهمیت اموزش علوم تجربیامروزه درهمه کشورها، مساله اموزش علوم اهمیت زیادی داده شود ، زیرادانشمندان ، مهندسان ، تکنسین هاوگردانندگان چرخ صنعت دراینده ، امروزپشت میزهای کلاس شمانشسته اندوایجادامادگی لازم درانان ، برعهده شماست . (16- مقدمه ) یکی ازویژگی بارزانسان کنجکاوی ازدوران کودکی تاپایان عمر، همواره اورابه دانستن وکشف حقایق وپرده برداری ازمجهولات سوق دهد . نیروی درونی ، تکاپوی انسان رابرای کسب علم وگریز جهل افزون کند . چه امروزازدانش بشری دردسترس ماست ، حاصل تلاش انسان گذشته اثر همین نیروی درونی خدادادی وبی تردیدبسیاری ازمسائلی اکنون مامجهول ، نسل کنجکاو اینده ، کشف خواهندکرد . نظام اموزشی مابایدبه گونه برنامه ریزی شود نیروی جست وجوگری رادرکودکان شکوفا کندوهم سوادعلمی فناورانه جامعه رابهبودبخشد تاازاین راه بتواندزمینه توسعه پایدار رادر کشور فراهم اورد . (6 -4) مجموعه برنامه اموزشی کودکان رامی توان دریک عبارت " اشنایی باطبیعت وزندگی اجتماعی " خلاصه کرد. پرسش مکررکودک نیزراجع همین موضوع باانگیزه درونی وباتوجه دنیای اطراف پرسد اطلاعات قبلی واحیانا غلط خودرامی ازمایدودوباره سازی کند .پاسخ گویی پرسش های: چرا؟ چگونه؟ چی؟ کجا؟ چه وقت؟ و... ضمن حل بخشی ازمسائل جهان اطراف کودک ، سبب رضایت خاطرانهانیزمی گردد . برخوردمناسب بااین پرسش [درسایه اگاهی وتلاش هدفمندومطلوب معلمان ومربیان علاقمندودوراندیش ] رشدتفکروخلاقیت وتوسعه علاقه کودکان ونوجوانان رابه دنبال خواهدداشت . (5 – مقدمه )کودک درنقش یک دانشمندکودکان قسمت اعظم وقت خودرابه جستجو ، ونه ازمایش گذرانند. همین فعالیت ، وی رابه مجموعه عظیمی ازدانستنی جهان پیرامونش هدایت کند . کودک پس ازبازی وفروبردن شیئی درخمیربازی ، پی بردکه ماده حالت خمیری وشکل پذیر دارد. همین صورت نسبت مواددیگرکه ابزاربازی وفعالیت اوراتشکیل دهند ، مفاهیمی رامی اموزدوتعمیم راصورت دهد [که دراموزش جاری وبه ویژه باروش مستقیم سختی امکان پذیراست] . مهم روش ومنش علمی تدریج درکودک پرورانده وتوسعه داده شود . درحقیقت اوباادامه فعالیت پرازکوشش وخطا ، روش هاوجهت گیری مناسبی رهنمون شود. (6 -70)کودک درتعامل بامحیط وپدیده موجوددران هماننددانشمندی کوچک عمل کند، خودفرضیه سازد ، ازمایش کند ونتیجه گیری نماید . امرمارابران داردکه دراموزش وی باتخصص ومهارت بیشتری گام برداریم . کودکان نیازدارندازمحیط زیستی وفیزیکی اطراف خوداگاهی یابندوبه تفکرعلمی ومنطقی ومولد ویژه درمورداشیاء وپدیده واقعی برایشان بسیارلذت بخش بپردازند . فعالیت هاوتجارب اموزشی باید شرایطی رافراهم کنندکه کودک خودبنابه علاقه وامادگی ، یادگیری ودرک مفاهیم بپردازد . (22- 128و129)اهداف ، دیدگاهها ، موضوعات ومهارت موردتوجه درعلوم تجربی اهداف اموزش ویادگیری علوم تجربی اهداف اموزش علوم ازنظر کمی وکیفی مواردی شرح زیررادربرمی گیرد : الف-تبدیل کودک یادگیرنده مادام العمر . یکی ازاهداف واساسی هدف ازاموزش علوم ، فراهم اوردن شرایطی یادگیرنده بتواند درتمام عمربه کسب سوادعلمی موردنیازخودبپردازد امروزه " یادگیری مادام العمر" [ Life long education] ، مشهورشده . یادگیری مادام العمرنیزمنوط دارابودن دانش پایه کافی وضروری ، مهارت ودانستن راه وروش یادگیری ، میل یادگیری واعتقادبه . عبارتی دیگر، ایجادشرایط ،امادگی وتوانایی درجهت کسب سوادعلمی فناورانه دریادگیرندگان ، اساس یادگیری درسراسرعمراست . براین اساس توان اهداف اموزش علوم رادرسه حیطه اصلی واساسی درنظر گرفت :دانشی ، مهارتی و نگرشی. ب-اهداف دانشی ، شامل کسب دانستنی ضروری . پ- اهداف مهارتی ، کسب مهارت ضروری ] فرایندهای فکری موردنیازدریادگیری علوم تجربی [ ، مانندراه وروش یادگیری . (6 -5) مهارت هاامروزه جهان تحت عنوان مهارت فرایندی ( Process Skills) ، مهارت علمی مهارت یادگیری مطرح شوند عبارتنداز : مشاهده ، اندازه گیری ، جمع اوری اطلاعات ، تفسیر یافته ها، فرضیه سازی ، برقراری ارتباط ، پیش بینی ، کاربردابزار ، وطراحی تحقیق (6 -6). باید باورداشت ارائه دانش عنوان یک فراورده [ یایادگیری اطلاعات محض علمی] ، نیازهای یادگیری دانش اموزان رادراینده رفع نمی کند ، بلکه بایدراه دریافت دانش رابه صورت یک فرایند انان اموزش داد. یعنی بایدفرصتی فراهم شود انان خود درفرایند یادگیری شرکت نموده ودرساختن وتولید مفاهیم نقش داشته باشند.به عبارتی همان یادگیری فرایند محور مهارت فرایندی دران نقش عمده عهده دارند. اگر یادگیرندگان دراین زمینه مهارت یابند ، کمک ، کاردانشمندان رادنبال خواهندکرد . (6- 8 و9) .ت-اهداف نگرشی نیزشامل کسب نگرش ضروری . ، کلیه اهدافی رادربرمی گیرد تمایل وعلاقه یادگیرنده اقدام یک مسیرمعین وخاص مربوط شود . درواقع اموزش راباید وسیله نیل ارزش ها[وعلائق علمی ]دانست (6 - 5 و6).[اموزش بایدطوری عمل کندکه شخصیت ونگرش یادگیرنده مسیر درستی شکل بگیرد چه داند ومی فهمدازچنان عمقی برخوردارباشدکه هاعمل کند پایبند باشد . یکی ازاین اهداف ، داشتن شخصیت علمی ازسوی دانشمند علم تجربی . دانشمند حامل علم بایددرهرزمینه علمی بیندیشدوعلمی عمل کند . دراین صورت بایدایشان راحامل نگرش علمی دانست .] نگرش مطلوب ویانامطلوب درجریان فعالیت رسمی وغیررسمی ، درکودکان پرورش یابند . ممکن نگرش هاماهیت عقلی وذهنی داشته باشندیاجنبه احساسی وعاطفی پیداکنند. (6-92)ازجمله اهداف نگرشی توان موارداشاره کرد : علاقه کاروتلاش ، پی بردن خدابه طورعمیق ازطریق نظم موجودات ، همکاری گروهی ، صبروحوصله ، دوری ازتعصب نابجا ، احترام عقایددیگران ، حساسیت نسبت حفظ بهداشت ، حفظ محیط زیست ، تفکرخلاق ونقاد ، اعتمادبه نفس ومسئولیت پذیری . (6-92) کنجکاوی جستجوگری علمی ، ارزش دادن شواهد و... [که همگی یک باورریشه دارواصولی ویک شخصیت علمی مربوط شوند ] . درزمینه ایجادوگسترش نگرش مطلوب درکودکان بایدبه چنین نکاتی شکل جامع ومناسب توجه کرد : * درایجادنگرش هاتمام افرادجامعه موثرند . درواقع جامعه بایدبابرنامه ریزی مناسب درمسیر ایجادو گسترش نگرش علمی ، گام اساسی بردارد واز اقدامات علمی شیوه گوناگون حمایت نماید تااین نگرش سرعت شکل جهشی ، ایجادوتوسعه یابد . دراین رابطه ، هیچ مطالعه علمی نشان نداده دانش اموزان توانسته باشندازمعلمان علاقه علوم دراموزش ، خوبی بهره گیرند . احساسات معلمان علوم نواموزان رشته درفراگیری اهمیت بسیاردارد. (8 – 19)* علم وعمل . بهتر[وضروری] نگرش هاازطریق عمل کودکان منتقل شود، نه صرفا باگفتار . (6-92) تدریس فعالیتی دوجانبه . توانایی ورشدمداوم شمابه