فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق تربیت دینی کودکان


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 52 صفحه


 قسمتی متن : 

 

تربیت دینی کودکان

انس دینی:نخستین مرحله‌ی تربیت دینی، انس دینی است. کودکی سال‌های نخست زندگی قران نماز خواندن پدر مادر اشنا می‌شود سه چهار سالگی کنار انان جانمازی پهن می‌کند تقلید انان، قیام، رکوع سجده‌ برپا می‌کند، کم‌کم زمینه‌ای نام انس الفت دینی او ایجاد می‌شود. وقتی فرزند شما کنارتان سجده رکوع کرد سلام نماز داد شما دستش گرمی فشردید، پیشانی‌اش بوسیدید لب‌خند رضایت‌بخشی صورت او شکوفا شد، یادش می‌ماند هر موقع حرکات انجام داده، شما یک پاداش درونی رضایت‌بخش دریافت کرده است. هر زمان شما مسجد امد شما مراعات کردید او سخت نگذرد راحت خوش‌حال باشد ماندن خارج حوصله‌ی او نباشد، مراعات‌ها ظرافت‌ها او کم کم نوعی وابستگی دینی گرایش خواهد داد پایه‌ی انس والفت دین است. ما روان‌شناسی پدیده «conditioning» شرطی کردن می‌گوییم؛ صورت اگر دو امر مجاورت یک‌دیگر قرار بگیرد حضور یکی، دیگری حضور پیدا کند، کودک کم کم بین این‌ها پیوندی برقرار می‌کند «پیوند شرطی» گفته می‌شود. کودک سال‌های بعد زندگی مستقلی دنبال می‌کند، هر وقت یاد می‌اورد وقتی نماز می‌خواند سیمای شما شاد می‌شد او تشویق می‌کردید، او شوق علاقه دین ایجاد می‌شود.2- عادت دینی:وقتی کاری بارها بارها تکرار کردیم، عمل شخصیت ما نفوذ می‌کند استوار پایدار می‌شود، مثل عادت نظم، سحرخیزی، مسوولیت پذیری هر عادت دیگر. خصوصیات مهم دوره‌ی کودکی دبستان، عادت‌پذیری است. اگر شما سال‌ها همت کنید عادت ارزشمندی فرزند شاگردتان پدید بیاورید، سال‌های بعد نیاری صرف همه نیرو هزینه نخواهد بود. سن دبستانی عادت دینی بهتر جایگزین می‌شود. مثلا همت مساعدت شما کودکان اجازه‌ی نماز خواندن مسجد می‌دهند؛ حالی هنوز نماز انان واجب نیست، ان‌جا می‌ایند نماز می‌خوانند ترتیب نوعی عادت استمرار عمل انان پدید می‌اید.ما باید بچه‌ها خواندن نماز اول وقت عادت دهیم انان بیاموزیم صبح‌ها قدری زودتر بیدار اماده‌ی نماز شوند. هم‌چنین باید تلاش کنیم قران حد ظرفیت خود اساس جاذبه‌هایی ما برایشان ایجاد می‌کنیم حفظ کنند. حفظ ایات قران سوره‌های کوتاه سال‌های بعد زندگی او تاثیر مثبتی دارد.وقتی فرزندانمان سن تکلیف رسیدند، باید مسائل شرعی تکلیفی برایشان بیان کنیم.3- معرفت دینی:مرحله‌ی سوم، معرفت تفکر دینی است. کودکی سال‌های پیش‌دبستانی دبستانی اداب دینی انس پیدا می‌کند عادت دینی او پدید می‌اید. باید سال‌های راهنمایی معرفت دینی پیدا کند. مرحله شما باید طریق دلیل استدلال تعقل تحلیل مسائل دینی ذهن اماده مستعد او ارتباط برقرار سازید وبا او صحبت کنید. نظر ساختار ذهنی، سن 13 سالگی دوره‌ی رشد مفاهیم ذهنی غیر ملموس است. یعنی تفکر می‌تواند درجه‌ای برسد انسان غیاب اشیا موضوع‌ی ان‌ها فکر کند، حالی‌که سال‌های قبل دوره‌ی راهنمایی، رشد تفکر انتزاعی حاصل نشده است. پس ما می‌توانیم دوره‌ی راهنمایی امادگی بیشتری معرفت دینی اندیشه‌ی دینی صحبت کنیم پرسش‌هایی نوجوانان راجع دین دارند، پاسخ بگوییم استنباط، فهم، اگاهی ادراک انان مرحله بالا ببریم.از مسوولیت‌هایی باید سال‌های قبل دوره‌ی راهنمایی بیندیشیم، وظایف سن بلوغ تکلیف دختران نوجوان انان بیاموزیم. سال‌های راهنمایی بعد، بچه‌ها کم کم چرایی مسائل سوال می‌کنند می‌خواهند علت حکمت مسائل بدانند. کودک به‌حال نماز خوانده اکنون می‌خواند، اما حالا می‌خواهد بداند نماز چه اثری شخصیت او دارد نزد خداوند چه پاداشی دارد اصولا چرا باید نماز بخواند؟ او می‌خواهد راجع صفات خداوند درک درستی داشته باشد. شما شاید اندیشه‌ی او جهت هدایت کنید نمونه‌ها شواهدی مستدل روشن بحث‌تان بهره بگیرید. اگر مربیان ادبیات غنی دینی ملی‌مان مانند: سخنان پیامبر «صلی الله علیه وسلم»، اصحاب بزرگوار بزرگان دین ، اشعار ارزشمند شاعران داستان‌هایی فرهنگ ملی اسلامی وجود دارد مسلط باشند، می‌توانند معرفت دینی جذابیت ایجاد کنند. وقتی شما مناسب بجا اشعار خوب زنده روح، حکایت‌ها، ضرب‌المثل‌ها، داستان‌ها ، خاطرات موضوع‌های تاریخی یاد می‌کنید، بحث‌تان شیرین‌تر می‌شود جذابیت گیرایی بالا می‌رود.4- عمل اموخته‌های دینی:مرحله‌ی‌ چهارم، عمل اموزه‌های دینی است. اگر گام سوم معرفت دینی ایجاد شد، گام چهارم، اجرایی است؛ یعنی تمام تار پود وجود او، نگاه او،


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.