فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق تربیت فرزند دیدگاه امام علی


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .docx ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 16 صفحه


 قسمتی متن : 

 

تربیت فرزند دیدگاه امام علی (ع)

مقوله تربیت ابتدایی‏ اساسی‏ نیازهای زندگی بشری نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی که متن بوده بلکه زندگی، گهواره گورش جلوه‏ای است. انسان تنها پرتو تربیت صحیح که به‏عنوان موجودی هدفمند اندیشه ورز اهداف وارمانهای خود دست یازیده قله رفیع سعادت مطلوب خویش فتح می‏نماید؛ رهگذر انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردنبند مروارید دانه دین بندگی خالق متعال رابر گردن اویخته جز پرتو تربیت صحیح اسلامی مدال افتخار عبودیت تسلیم نائل نمی اید، سویی دیگر چنین انسان مسلمانی پیمودن راه سعادت بندگی احتیاج الگوهای مطمئن عملی دارد نصب‏العین قراردادن دیدگاههاو سیره عملی انان ، راه صحیح بندگی سعادت بپیماید وادی سریعتر گام نهد سریعتر مقصد نایل اید، رو معصومین علیهم‏السلام ـ که گوهر عصمت مصونیت خطا اشتباه برخوردارند.ـ بهترین مطمئن‏ترین الگوهای تربیتی بوده ارائه دیدگاههاو کشف عرضه سیره تربیتی انان یک ضرورت انکارناپذیر پویندگان عرصه تعلیم تربیت اسلامی میان، ارائه دیدگاه سیره تربیتی امام علی علیه‏السلام ـ که خود "اب الائمه" سرسلسله جانشینان به‏حق نبوی سراغاز تجلیگاه امامت معصومین علیهم‏السلام نخستین تشکیل دهنده حکومت اسلامی علوی است. ـ ضرورت کار می‏افزاید.

مبحث ‏اول: اهمیت تربیت فرزندان ضرورت تسریع هدف نهایی ان:

الف) اهمیت تربیت فرزندان: تربیت حیاتی ابعاد زندگی انسان پرتو ، انسان سعادت مطلوب نائل می‏اید . بزرگ مربی اسلام، علی علیه‏السلام سخنان دربار خود بارهاوبارها امر مهم پرده برداشته اثار نتائج مثبت تربیت فرزند پیامدهای منفی بی‏توجهی بیان داشته‏اند. اما پیش بیان دیدگاههای حضرت زمینه، مناسب نوع نگرش برداشت حضرت فرزند ارائه نمائیم. خلاف برداشت نگرش برخی افراد که فرزند بیشتر عنوان ابزاری پاسخگویی نیاز عاطفی والدین عضوی تامین خدمت خانواده مایه فخر مباهات والدین نگریسته می‏شود، امام علی علیه‏السلام فرزند بسی فراتر نگریسته عطیه‏ای الهی شمرده‏اند که پرتو توجه تربیت والدین رشد کافی رسیده پی نیکوکاری احسان والدین می‏اید. نهج‏البلاغه امده که: "در حضور امام علی علیه‏السلام مردی دیگری تولد پسرش چنین تبریک گفت:"گوارایت باد رزمجویی سوارکار!" حضرت نوع تبریک گفتن او نهی نمود تبریک گفتنی چنین رابه او توصیه نمود:" امید که بخشنده‏اش سپاسگزار باشی عطیه الهی مبارکت باد، او رشد دلپذیر برسد تونیز ازنیکی خیرش بهره‏مند شوی."(1) پس که نگرش علی علیه‏السلام نسبت فرزند اگاه شدیم، اینک اثار نتایج تربیت فرزند دیدگاه حضرت اشاره می‏کنیم؛ حضرت درسخنی کوتاه عین حال عمیق ظریف، تربیت ادب‏اموزی میراثی مانند تلقی نموده‏اند. معمولا گذشت انسان، نگهبان میزان مقدار میراث ارث گذاشته او معطوف چنانچه فردی متمول ثروتمند باشد، اقلامی میراث همانند زمین ، خانه ماشین نظر کوته نظران، بزرگ مهم جلوه می‏نماید اما دیدگاه امام مربیان، علی علیه‏السلام ، میراثی مانند ادب تربیت وجود ندارد"لامیراث کالادب"(2) هرگز املاک دارایی‏های باقیمانده مادی، قابل مقایسه میراث گرانبهای ادب تربیت صحیح فرزندان نیست. واز روست که سخنی دیگر، انحضرت فرمود:"گرانبهاترین چیزی که پدران فرزندانشان ارث می‏گذارند، ادب است."(3) علی علیه‏السلام ثمره محصول تربیت صحیح پرورش فرزند صالح پیامد بی‏توجهی امر خطیر تربیت "رشد یافتن فرزند ناصالح " برشمرده هریک دو، اثار نتائج مثبت منفی بیان نموده‏اند. دیدگاه حضرت فرزند صالح مایه انس ارامش والدین لذا می‏فرماید: "انس ارامش سه چیز است: همسری که شوهرش توافق داشته باشد، فرزندی که صالح باشد برادری که موافق رای انسان باشد."(4) همچنین سخن دیگری فرزند صالح نیکوترین یادگار بلکه مساوی همه یادگارهای باقیمانده والدین، معرفی می‏نماید: "الولد الصالح احد الذکرین" مرحوم خوانساری ترجمه شرح خود "غررالحکم دررالکلم" ذیل حدیث می‏گوید: "فرزند صالح نیکوتر دو یاد است؛ یعنی اسباب یاد کسی نیکویی دوتاست: یکی فرزند صالح که او بماند دیگری سایر اسباب او. فرزند صالح نیکوتر همه انهاست اینکه فرزند صالح هر سببی بسنجند، سبب نیکوتر است"(5) سویی دیگر حضرت اثار سوء پیامدهای منفی پرورش فرزند ناصالح مـورد توجه قـرار داده همـه رهـروان صدیق خود بی‏توجهی تربیت صحیح فرزندان برحذر داشته است. ایشان سخنی فرزند ناصالح مایه نابودی شرف بلندی مرتبه پدران خود عیبناک کننده پیشینیان خود معرفی می‏نماید.(6) کلامی دیگر فرزند ناصالح الوده کننده‏پیشینیان خود فاسد کننده اولاد بازماندگان یاد می‏کنند.(7) همچنین سخنی دیگر او مایه محنت شومی دانسته(8) بیانی بلیغ، فرزند ناخلف شدیدترین مصیبتها معرفی نموده‏اند(9). فرزند ناصالح نه تنها خویشتن خود گم نموده گوهر بندگی انسانیت خویش دست می‏دهد، که گاهی ممکن پدر صالح شایسته انسانی ناصالح مبدل گرداند؛ علی علیه‏السلام موضوع زبیر فرمود: " پیوسته زبیر مردی ما اهلبیت علیهم‏السلام اینکه فرزند شوم ناخلف او عبدالله بزرگ ( او ما جدا کرد."(10)

ب) ضرورت تسریع تربیت فرزندان دیدگاه امام علی علیه‏السلام : موجوداتی که طریق تغییر، تحول، رشد تکامل هستند معمولا موسم مناسبی وجود دارد که بهترین مناسب‏ترین رشد خود می‏رسند اثار انتظار انها تجلی می‏یابد، گلها موسم بهار می‏رویند، چشمه فصل زمستان جاری می‏شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.