فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق تعلیم تربیت اسلام


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 61 صفحه


 قسمتی متن : 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث ما موضوع تعلیم تربیت اسلام است. تعلیم تربیت، بحث ساختن افراد انسانهاست . یک مکتب دارای هدفهای مشخص مقررات همه جانبه دارد اصطلاح سیستم حقوقی سیستم اقتصادی سیستم سیاسی دارد ، نمی تواند یک سیستم خاص اموزشی نداشته باشد ؛ یعنی مکتبی خواهد مردم طرحهای خاص اخلاقی ، اقتصادی سیاسی پیاده کند بالاخره اینها انسانها خواهد ، اعم اینکه هدف فرد باشد جامعه ، خود مسئله همین جا باید بحث بشود .

اگر هدف جامعه باشد ، بالاخره افراد هستند وسیله انها باید طرحها پیاده شود . افراد باید اموزش بینند طوری پرورش پیدا کنند همین طرحها اجتماع پیاده کنند . اگر هدف فرد باشد [ بدیهی اموزش پرورش افراد ضروری . ] اسلام ، اصالت فرد محفوظ اصالت اجتماع ، یعنی فرد خودش خالی اصالت نیست . پس بالاخره طرحی برنامه ساختن فرد وجود دارد . اعم اینکه فرد باید ساخت طرحهایی اجتماع جامعه ( طرح برنامه عنوان مقدمه ساختن اجتماع نظر بگیریم ) فرد باید ساخت نظر هدف ساختن افراد ، یک نظر جمعی فرد باید ساخته بشود ، جهت باید مقدمه ابزاری ساختن اجتماع باشد نظر اینکه خودش هدف .

اینجاست ما باید اصول تعلیم تربیت اسلامی اشنا بشویم . اولا ایا اسلام مسئله تعلیم عنوان اموزش دادن اگاهی دادن اهمیتی قائل نه ؟ عبارت دیگر ایا اسلام عنایتی پرورش عقل فکر انسان دارد چنین عنایتی ندارد؟

دعوت اسلام تعلیم تعلم

و اما مسئله دیگر مسئله علم تعلم دیگر فراگیری افراد یکدیگر فرا بگیرند . خیال نمی کنم نیازی باشد راجع دعوت اسلام تعلیم تعلم بحثی بکنیم ، زیرا امر واضحی . باید حدود علم اسلامی تعلیمات اسلامی بحث کنیم علمی اسلام دعوت کند چه علمی ، الا همین اولین ایات وحی فرماید :

اقرا باسم ربک الذی خلق . خلق الانسان من علق . اقرا ربک الاکرم .

الذی علم بالقلم . علم الانسان ما لم یعلم .

بهترین شاهد عنایت فوق العاده اسلام تعلیم تعلم . الذی علم بالقلم . قلم [مظهر] سواد نوشتن .

هل یستوی الذین یعلمون الذین لا یعلمون .

و قال الذین اوتوا العلم ویلکم ثواب الله خیر لمن امن عمل صالحا .

همچنین پیغمبر اکرم فرمود : بالتعلیم اوسلت من فرستاده شدم تعلیم . داستان معروف وارد مسجدشان شدند دو حلقه جمعیت دیدند یکی مردم مشغول عبادت بودند دیگری مشغول تعلیم تعلم ، فرمود : کلاهما علی خیر ولکن بالتعلیم ارسلت هر دو کار خوب کنند ولی من تعلیم فرستاده شده ام ، بعد خود حضرت امدند جمعی مشغول تعلیم تعلم بودند نشستند .

ایه دیگر :

هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته یزکیهم یعلمهم الکتاب الحکمه .

یزکیهم بیشتر پروری خورد مربوط تربیت . یعلمهم الکتاب الحکمه. حالا مقصود کتاب هر چه هست ، مطلق کتاب [ قران ] بالاخره کتاب حکمت یکدیگر توام شده . حکمت ، دریافت حقیقت بحثی نیست . بحث اینکه چه حکمت چه حکمت نیست ، بحث صغروی . هر دریافت حقیقتی حکمت گویند .

یوتی الحکمه من یشاء من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا .

پس جهت اسلام طور کلی دعوت تعلیم تعلم کرده ، یعنی هدف اسلام جزء خواسته اسلام عالم بودن امت اسلامی بحثی نیست . « طلب العلم فریضه علی کل مسلم » مسلمات احادیث نبوی « مسلم » اینجا خصوصیت ندارد مقابل « مسلمه » نیست .

کدام علم ؟

در مسئله تعلیم تعلم ، عمده ما ببینیم حدود مطلب چیست؟ من یک سخنرانی نام « فریضه علم » گفتار ماه چاپ شده ، بحثی طرح کردم بعضی علمها واجب عینی ؛ یعنی خود علم عنوان یک اعتقاد هر مسلمانی لازم واجب ، مثل معرفه الله ، علم بالله ملائکته کتبه رسله الیوم الاخر ، مقدار مقدمه ایمان شرایط ایمان ، چون ایمان اسلام گرایش عن علم نه گرایش عن تقلید . علم واجب


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.