لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 61 صفحه
قسمتی متن :
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث ما موضوع تعلیم تربیت اسلام است. تعلیم تربیت، بحث ساختن افراد انسانهاست . یک مکتب دارای هدفهای مشخص مقررات همه جانبه دارد اصطلاح سیستم حقوقی سیستم اقتصادی سیستم سیاسی دارد ، نمی تواند یک سیستم خاص اموزشی نداشته باشد ؛ یعنی مکتبی خواهد مردم طرحهای خاص اخلاقی ، اقتصادی سیاسی پیاده کند بالاخره اینها انسانها خواهد ، اعم اینکه هدف فرد باشد جامعه ، خود مسئله همین جا باید بحث بشود .
اگر هدف جامعه باشد ، بالاخره افراد هستند وسیله انها باید طرحها پیاده شود . افراد باید اموزش بینند طوری پرورش پیدا کنند همین طرحها اجتماع پیاده کنند . اگر هدف فرد باشد [ بدیهی اموزش پرورش افراد ضروری . ] اسلام ، اصالت فرد محفوظ اصالت اجتماع ، یعنی فرد خودش خالی اصالت نیست . پس بالاخره طرحی برنامه ساختن فرد وجود دارد . اعم اینکه فرد باید ساخت طرحهایی اجتماع جامعه ( طرح برنامه عنوان مقدمه ساختن اجتماع نظر بگیریم ) فرد باید ساخت نظر هدف ساختن افراد ، یک نظر جمعی فرد باید ساخته بشود ، جهت باید مقدمه ابزاری ساختن اجتماع باشد نظر اینکه خودش هدف .
اینجاست ما باید اصول تعلیم تربیت اسلامی اشنا بشویم . اولا ایا اسلام مسئله تعلیم عنوان اموزش دادن اگاهی دادن اهمیتی قائل نه ؟ عبارت دیگر ایا اسلام عنایتی پرورش عقل فکر انسان دارد چنین عنایتی ندارد؟
دعوت اسلام تعلیم تعلم
و اما مسئله دیگر مسئله علم تعلم دیگر فراگیری افراد یکدیگر فرا بگیرند . خیال نمی کنم نیازی باشد راجع دعوت اسلام تعلیم تعلم بحثی بکنیم ، زیرا امر واضحی . باید حدود علم اسلامی تعلیمات اسلامی بحث کنیم علمی اسلام دعوت کند چه علمی ، الا همین اولین ایات وحی فرماید :
اقرا باسم ربک الذی خلق . خلق الانسان من علق . اقرا ربک الاکرم .
الذی علم بالقلم . علم الانسان ما لم یعلم .
بهترین شاهد عنایت فوق العاده اسلام تعلیم تعلم . الذی علم بالقلم . قلم [مظهر] سواد نوشتن .
هل یستوی الذین یعلمون الذین لا یعلمون .
و قال الذین اوتوا العلم ویلکم ثواب الله خیر لمن امن عمل صالحا .
همچنین پیغمبر اکرم فرمود : بالتعلیم اوسلت من فرستاده شدم تعلیم . داستان معروف وارد مسجدشان شدند دو حلقه جمعیت دیدند یکی مردم مشغول عبادت بودند دیگری مشغول تعلیم تعلم ، فرمود : کلاهما علی خیر ولکن بالتعلیم ارسلت هر دو کار خوب کنند ولی من تعلیم فرستاده شده ام ، بعد خود حضرت امدند جمعی مشغول تعلیم تعلم بودند نشستند .
ایه دیگر :
هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته یزکیهم یعلمهم الکتاب الحکمه .
یزکیهم بیشتر پروری خورد مربوط تربیت . یعلمهم الکتاب الحکمه. حالا مقصود کتاب هر چه هست ، مطلق کتاب [ قران ] بالاخره کتاب حکمت یکدیگر توام شده . حکمت ، دریافت حقیقت بحثی نیست . بحث اینکه چه حکمت چه حکمت نیست ، بحث صغروی . هر دریافت حقیقتی حکمت گویند .
یوتی الحکمه من یشاء من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا .
پس جهت اسلام طور کلی دعوت تعلیم تعلم کرده ، یعنی هدف اسلام جزء خواسته اسلام عالم بودن امت اسلامی بحثی نیست . « طلب العلم فریضه علی کل مسلم » مسلمات احادیث نبوی « مسلم » اینجا خصوصیت ندارد مقابل « مسلمه » نیست .
کدام علم ؟
در مسئله تعلیم تعلم ، عمده ما ببینیم حدود مطلب چیست؟ من یک سخنرانی نام « فریضه علم » گفتار ماه چاپ شده ، بحثی طرح کردم بعضی علمها واجب عینی ؛ یعنی خود علم عنوان یک اعتقاد هر مسلمانی لازم واجب ، مثل معرفه الله ، علم بالله ملائکته کتبه رسله الیوم الاخر ، مقدار مقدمه ایمان شرایط ایمان ، چون ایمان اسلام گرایش عن علم نه گرایش عن تقلید . علم واجب