فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق تفاوت تشیع تسنن


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 51 صفحه


 قسمتی متن : 

 

مقدمه

تشیع تسنن هر دو عنوان دو جریان خط اصیل اسلامی صدر اسلام مطرح بوده همه مسلمانان ـ اعم شیعه سنی ـ خط واحد «صراط مستقیم » قران کریم اسلام ناب محمدی(ص) سر برند . نه شیعیان رافضی بدعت گذارند مخالف رسول خدا صحابه صالح حضرت نه اهل تسنن ، ناصبی دشمن علی ال علی اهل بیت(ع) .

اختلافات رایج بین تشیع تسنن ، اختلاف بنیادی متن دین احکام مشترک مسلمین نیست . اختلاف بین حق باطل محض نیست اگر اثبات کدام « فرقه ناجیه » ، فرقه دیگر ضاله باطل همگی جهنمی باشند ؛ زیرا همه اهل یک خدا یک قبله یک دین ایین هستند قران کریم فرماید :« هرکس شما اظهار اسلام کند ، مگویید تو مومن نیستی »(نساء : 94) . اجماع همه مسلمین همه علمای اسلام ،به طور طبیعی ، شیعه سنی بودن جرم گناه کفر نیست . خصوص دین اکثریت مسلمین ، سنتی تقلیدی نه مبتنی اجتهاد عموما نیت همگان پاک صادقانه چه دارند ، همه خدا رسول میراث حضرت دانند ؛ مردم مسلمان عموما فیلسوف فقیه نیستند ؛ درست غلط روشنی همگان روشن نیست . هرگز ساده دلانه تصور نکنیم انچه ما گوییم حق محض هر کس نپذیرد مغرض احمق گمراه فریب خورده هر حال ، جزء « فرقه ضاله » دوزخی .

اختلافات موجود میان تشیع تسنن ، برخی ساخته فتنه گران قدرت پرست بیگانه مصالح امت اسلامی ؛ برخی ساخته حکام فاسد دنیاپرست بنی امیه بنی عباس بعضی حکام دوره بعدی ( مانند بعضی شاهان صفوی خلافت عثمانی ترکیه ) تشدید عداوت اختلافات ساختگی بین مسلمین سود بردند حفظ قدرت شیطانی خود فرقه اورده خود ریاکارانه مدافع حق دین رسول خدا(ص) جلوه داده طوایف دیگر دشمنان سیاسی خود دیدند ، تکفیر نمودند خون شان حلال شمردند قلع قمع انان ، نه عدالت معنویت سنت قران رسول خدا (ص) جامه عمل بپوشانند ، بلکه هوس شهوات قدرت خود بیفزایند . قبیل دشمنی ساختگی ممکن امروزه گذشت زمان ، سند تاریخی پیدا کند . قسمت وسیع تر دشمنی جدید دست پخت سران نظم نوین جهانی تمدن اینده بشر ، هیچ موقعیتی نقشی سهمی مسلمین قائل نیستند ؛ جز بازی سیاست استراتژیک انان ، نقش دو تیغه یک قیچی ایفا کنند دشمنی لبه ، عین تصادمی دارند ، دست دشمنی کار گرفته شوند کهحکومتش قبل دشمنی تحکیم شده .

اختلاف بین شیعه سنی

اختلافات بین شیعه سنی واقعیت تاریخی دارد نمی توان پاک کردن صورت اختلاف واقعیت دو نوع نگرش برداشت متفاوت انکار کرد ؛ اما همه اختلافات ، حد دو نوع نگرش برداشت متفاوت اسلام درک بهتر اسلام کمک کند . هیچ شیعه اهل تسنن کافر گمراه نمی داند هیچ اهل سنتی شیعیان همان قران سنت محمدی(ص) ایمان دارند ، تکفیر نمی کند ؛ چرا علی اولاد او هر چه گویند ، خویشتن نیست ، بلکه میراث نبوی علم لدنی وراثتی الهی . واقع بیش 80 درصد اعتقادات ، اخلاقیات ، سنت دینی رایج میان مسلمین ، اشتراکی تقریبا همانند تمدن فرهنگی دو جریان بشر میراث گذاشته اند ،به دست هر دو ساخته شده مختص شیعیان تنهایی اهل تسنن تنهایی نیست . اگر اختلافی هست اصل توحید ، نبوت ، معاد حقانیت ایات قران تحریف ناپذیری نیست ؛ بلکه مسائل فرعی عملی اعتقادی ؛ مسائل برداشت بسیاری علمای بزرگ وجود دارد کسانی مسائل تخصصی ندارند ، اگر صدق اخلاص معنویت راستینی داشته باشند ، نه مستحق عذاب ضلالت اند نه بدعت گذار محسوب شوند .

امام نظر شیعیان، محوری همبستگی انسجام وجود عالم گرد او می‌چرخد کسی اشنا نمودن پیروان خویش، معنای درونی عمق باطنی کتاب، افق اخرت معاد انان می‌گشاید. حالی نظر اهل تسنن، امام محور نظم اجتماعی هیچگونه رسالت تاویل متن کتاب، رسالت الوهی مابعد الطبیعی وی نیست. تسنن، وجود امام، مفهوم ضرورتی مقدس نیست، بلکه زمره مفاهیم عادی غیرمذهبی است. امام خلیفه کسی پیروانش وی مقام برمی گزینند، حالی تشیع، امام وجودی مقدس الوهی امام بودنش گرو گزینش مومنان نیست. او مظهر واقعیت ذاتی بشر است. همین رو گفته‌اند هر کس بمیرد امام زمان خود نشناخته باشد، مرگ روزگار جاهلیت مرده است. مادام نگهبان مفسری بطن حکمت قران اشراف داشته باشد، میان نباشد، خود قران تنهایی نمی‌تواند حجت باشد. شناسنده مفسر بطن باطن قران، همان امام پیشوای روحانی است.

فارابی بستر چنین درکی امامت اسلام متاثر فلسفه سیاسی یونان، تحلیل اجتماع انگاه تدوین فلسفه سیاسی خود پرداخت. فارابی جامعه دو دسته تقسیم می‌کند: مدینه فاضله مدینه جاهله. مدینه فاضله اجتماعی عدالت سعادت واقعی حکمرواست رئیس مرشد مدینه حکماست قدرت رهبری هدایت مدینه داراست. مدینه فاضله عینا مانند پیکر سالم انسانی است. مرشد رهبر جامعه باید دارای جسم جان نیرومند هوش زیرکی قدرت بیان باشد، دانش دوست، کم شهوت عاری هوس، بزرگ منش اعتنا امور دنیوی، دوستدار عدالت متنفر ظلم شجاع مدافع حق باشد. مدینه‌ای تحت ریاست چنین مدیر مدبری است،

سیالیت مرز اندیشه سیاسی شیعه سنی عصرجدید؛

بازخوانی توفیق الشاوی نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره)

به رغم وجوه اساسی متفاوت اندیشه سیاسی شیعه اهل سنت، روش موضوع، شباهتهایی میان انها وجود دارد. مقاله حاضر تلاش شده خوانش اهل سنت نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) اندیشه توفیق الشاوی ارائه شود. اساس خوانش، نظریه ولایت فقیه عنایت عناصر مهمی چون نقش مردم حضور عنصر شورا تصمیم‎گیریها معرفی شده است. زعم الشاوی عناصر مذکور دلالت همگرایی اندیشه سیاسی جدید اهل سنت مبادی سیاست اسلامی دیدگاه امام خمینی(ره) دارند؛ چرا اندیشه سیاسی اهل سنت شاهد فاصله گرفتن تغلب اندیشه سیاسی شیعی شاهد جداسازی نصب خاص نصب عام می‌باشیم مجال مناسب جمع بین نقش موثر مردم اعتقاد نصب الهی فراهم اورده است. جز این،


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.