لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 14 صفحه
قسمتی متن :
تفسیر سوره قدر
به نام خداوند رحمان رحیم.ما قران عظیم الشان را(که رحمت واسع حکمت جامع است) شب قدر نازل کردیم....
سوره قدر مکی پنج ایه دارد
سوره قدر ایات ۱ - ۵
بسم الله الرحمن الرحیم انا انزلناه فی لیلهٔ القدر (۱) ما ادراک ما لیلهٔ القدر (۲) لیلهٔ القدر خیر من الف شهر (۳) تنزل الملئکهٔ الروح فیها باذن ربهم من کل امر (۴) سلام هی حتی مطلع الفجر (۵).
▪ترجمه ایات
به نام خداوند رحمان رحیم.ما قران عظیم الشان را(که رحمت واسع حکمت جامع است) شب قدر نازل کردیم(۱).
و تو چه میدانی شب قدر چیست؟(۲).
شب قدر(در مقام مرتبه)از هزار ماه بهتر بالاتر است(۳).
در شب فرشتگان روح(یعنی جبرئیل)به اذن خدا هر فرمان(و دستور الهی سرنوشتخلق) نازل میشوند(۴).
این شب رحمت سلامت تهنیت صبحگاه(۵).
▪بیان ایات
این سوره نزول قران شب قدر بیان میکند، شب تعظیم نموده هزار ماه بالاتر میداند، چون شب ملائکه روح نازل میشوند، سوره، احتمال مکی بودن دارد، میتواند مدنی باشد، روایاتی که موضوع سبب نزول امامان اهل بیت (علیهم السلام) دیگران رسیده خالی تایید مدنی بودن نیست، روایاتی که دلالت دارد اینکه سوره بعد خوابی که رسول خدا(ص)دید، خواب که دید بنی امیه منبر او بالا میروند، سخت اندوهناک شد، خدای تعالی تسلیتش سوره نازل کرد(و فرمود شب قدر بهتر هزار ماه حکومتبنی امیه است).
"انا انزلناه فی لیلهٔ القدر"
ضمیر در"انزلناه"به قران برمیگردد، ظاهرش که: میخواهد بفرماید همه قران شب قدر نازل کرده، نه بعضی ایات را، مویدش که تعبیر انزال کرده، که ظاهر اعتبار یکپارچگی است، نه تنزیل که ظاهر نازل کردن تدریجی است.
و معنای ایه بحث ایه زیر که میفرماید: "و الکتاب المبین انا انزلناه فی لیلهٔ مبارکهٔ" (۱) ، که صریحا فرموده همه کتاب شب نازل کرده، چون ظاهرش که نخستسوگند همه کتاب خورده، بعد فرموده کتاب که حرمتش سوگند خوردیم، یک شب یکپارچه نازل کردیم.
پس مدلول ایات میشود که قران کریم دو جور نازل شده، یکی یکپارچه یک شب معین، یکی تدریج طول بیست سه سال نبوت که ایه شریفه"و قرانا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث نزلناه تنزیلا" (۲) ، نزول تدریجی بیان میکند، همچنین ایه زیر که میفرماید: "و قال الذین کفروا لو لا نزل علیه القران جملهٔ واحدهٔ کذلک لنثبتبه فوادک رتلناه ترتیلا" (۳) .
و بنا این، دیگر نباید گفته بعضی (۴) اعتنا کرد که گفتهاند: معنای ایه"انزلناه" که شروع انزال کردیم، منظور انزال انزال چند ایه قران است، که شب یکباره نازل نه همه ان.
و کلام خدای تعالی ایهای که بیان کند لیله مذکور چه شبی بوده دیده نمیشود بجز ایه"شهر رمضان الذی انزل فیه القران" (۵) که میفرماید: قران یکپارچه ماه رمضان نازل شده، انضمام ایه بحث معلوم میشود شب قدر یکی شبهای ماه رمضان است، اما اینکه کدامیک شبهای قران چیزی که دلالت کند نیامده، تنها اخبار استفاده میشود، که شاء الله بحث روایتی اینده بعضی انها نظر خواننده میگذرد.
در سوره شبی که قران نازل شده شب قدر نامیده، ظاهرا مراد قدر تقدیر اندازهگیری است، پس شب قدر شب اندازهگیری است، خدای تعالی شب حوادث یک سال یعنی شب شب قدر سال اینده تقدیر میکند، زندگی، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت چیزهایی دیگر قبیل مقدر میسازد، ایه سوره دخان که وصف شب قدر استبر معنا دلالت دارد: "فیها یفرق کل امر حکیم امرا من عندنا انا کنا مرسلین رحمهٔ من ربک" (۶) ، چون"فرق"، معنای جدا سازی مشخص کردن دو چیز یکدیگر است، فرق هر امر حکیم جز معنا ندارد که امر واقعهای که باید رخ دهد تقدیر اندازهگیری مشخص سازند.
و استفاده میشود که شب قدر منحصر شب نزول قران سالی که قران شبش نازل نیست، بلکه تکرر سنوات، شب مکرر میشود، پس هر ماه رمضان هر سال قمری شب قدری هست، که شب امور سال اینده شب قدر سال بعد اندازه گیری مقدر میشود.
برای اینکه فرض امکان دارد که یکی شبهای قدر چهارده قرن گذشته قران یکپارچه نازل شده باشد، ولی فرض معنا ندارد که شب حوادث تمامی قرون گذشته اینده تعیین گردد. علاوه این، کلمه"یفرق"به خاطر اینکه فعل مضارع استمرار میرساند، سوره بحث که فرموده: "شب قدر هزار ماه بهتر است"و فرموده: "ملائکه شب نازل میشوند"موید معنا است.
پس وجهی تفسیر زیر نیست که بعضی (۷) کرده گفتهاند: شب قدر تمام دهر فقط یک شب بود، شبی که قران نازل گردید، دیگر تکرار نمیشود.و همچنین تفسیر دیگری که بعضی (۸) کرده گفتهاند: رسول خدا(ص) زنده شب قدر هر سال تکرار میشد، بعد رحلت جناب خدا شب قدر بین برد.و سخن مفسر (۹) دیگر که گفته: شب قدر تنها یک شب معین تمام سال نه ماه رمضان.و سخن مفسر (۱۰) دیگر که گفته: شب قدر