لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 7 صفحه
قسمتی متن :
تقویت نوشتن املای فارسی دوره ابتدایی
مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی باشد مقطع ابتدایی پایه اول اساس پایه دیگر باشد هر چقدر دانش اموزان پایه بهتر اموزش ببینند پایه دیگر راحت تر هستند بالعکس ; پایه اول دو درس ریاضی فارسی ( قرائت فارسی املای فارسی ) کلیدی هستند بیشترین ساعات دو درس اختصاص یابد بین دو درس ذکر شده درس فارسی اهمیت دو چندانی برخوردار باشد. طوری بدون یادگیری درس فارسی ، یادگیری دروس دیگر تقریبا غیر ممکن باشد. چندین بار اموزگار پایه دوم وضعیت تحصیلی دو دانش اموز ابراز نگرانی کرد انان حد دانش اموزان پایه اول نمی دانست . عدم پیشرفت تحصیلی انان صحبت کرد; مدیر مدرسه اولیای دانش اموزان ذکر شده ، مشاوراتی بعمل اورد . قرار انان فرندان خود کمک کنند همگام معلم درس تکرار تمرین کنند.بعد گذشت یک ماه ، متاسفانه پیشرفتی حاصل نشد جلسه شورای معلمان وضعیت دانش اموزان مذکورمورد بحث قرار گرفت . پیشنهادهایی ارائه گردید بنده مامور رسیدگی دانش اموزان نمودند ، من بررسی نمرات سال گذشته انان مشاوره والدین معلم پایه دوم انان مطالبی جمع اوری نمودم.
تجزیه تحلیل اطلاعات
پس مطالعه نمرات مشاوراتی معلم پایه اول ، دوم والدین دانش اموزان صورت گرفت راه متعددی جهت تقویت املای انان بررسی قرار گرفت خلاصه یافته حاصل تجزیه تحلیل شرح زیر تدوین گردید.
برخی علل ضعف دانش اموزان درس املا» » قرار :
- بیش دو سوم حروف الفبای فارسی نمی شناختند اشتباه گرفتند.
- نظر سن بالای معلم پایه اول( بیش 20 سال سابقه تدریس ) عدم علاقه تدریس پایه اول ، انجام تمرین تکرار هجاها سر کلاس کوتاهی شده بود.
- معلم پایه اول علل اصلی ضعف انان ، غیبت بیش اندازه دانش اموزان ذکر کردند.
- تحصیلات کم والدین (زیر پنجم ابتدایی) ضعف اگاهی
انها جهت رسیدگی درس فرزندشان متناسب نیاز انها، یکی دیگر علل ضعف دانش اموزان باشد.
مراحل اموزش نوشتن دارای پنج مرحله مجزاست :
1- اموزش نوشتن غیر فعال ( رونوسی )2- اموزش نوشتن نیمه فعال ( املا» )3- اموزش نوشتن فعال پایه یک ( کلمه سازی 4- اموزش نوشتن فعال پایه دو( جمله سازی)5- اموزش نوشتن فعال (خلاق )انشا» انواع ان
با توجه مشکل دانش اموزان مرحله اموزش نوشتن نیمه فعال (املا») اموزش املا» پردازیم. مهارت املا» نویسی معنی توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف ، کلمات جمله جای صورت اوایی انهاست. دانش اموزان باید مهارت دست یابند بتوانند خوبی بین صورت تلفظی کلمه حروف سازنده پیوند مناسبی برقرار کنند بدین ترتیب زمینه لازم پیشرفت انان درس جمله نویسی، انشا طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم شود، دانش اموزان هنگام نوشتن املا» باید نکاتی باره صداهایی بوسیله معلم قالب کلمات جمله زبان جاری شود رعایت نمایند : الف) صداها خوب بشنوند ،کلمه کاملا» تشخیص داده درک کنند. ب) کلمات خوب تشخیص دهند انها خاطر بیاورند تصویر انها مجسم کنند همچنین کلمه صحیح ذهنشان بازشناسی کنند. ج) کلمات درست بنویسند ، حروف سازنده کلمه صحیح بنویسند کلمه درستی بازنویسی کنند واز توالی حروف صورت مناسب استفاده کنند .
اشکالات املا»ئی دانش اموزان دیدگاه زبان شناختی اثر اشکالات رسم الخطی ، تاثیر لهجه گویش محلی دانش اموزان فرایندهای اوایی حذف ، تبدیل ، افزایش قلب وجود ایند دیدگاه روان شناختی موارد زیر سرچشمه گیرند : الف) ضعف حساسیت شنوایی ، مثال : ژاله - جاله ، ب) ضعف حافظه شنوایی ، مثال جا انداختن کلمات ، ج) ضعف حافظه دیداری ، مثال حیله - هیله ، د) ضعف حافظه توالی دیداری ، مثال مادر - مارد 5) قرینه نویسی ، مثال دید ،و) وارونه نویسی ، مثال دید ،ز) عدم دقت ، مثال : گندم - کندم ،ح)نارسا نویسی ، مثال رستم - رسم
روش تدریس املا
»املا» یعنی نوشتن مطلبی دیگری بگوید بخواند . درس املا» برنامه اموزشی دوره ابتدایی اهداف گیرد:
1- اموزش صورت صحیح نوشتاری کلمه جمله زبان فارسی
2- تشخیص اشکالات املایی دانش اموزان رفع انها
3 -تمرین اموخته نوشتاری دانش اموزان رونویسی.
بدیهی نوشتاری غلط املایی باشد ارتباط زبانی بین افراد جامعه بخوبی برقرار نمیشود. بنابراین ، لزوم توجه درس کاملا» روشن علاوه اهداف فوق ، املا» نویسی ، دانش اموزان یاری کند مهارت خود زمینه تقویت نمایند: 1- گوش دادن دقت ، 2- تمرکز توجه داشتن گفتار گوینده ( معلم ) ، 3- امادگی لازم گذر رونویسی (نوشتن غیرفعال ) جمله نویسی انشا نوشتن فعال
نکات برجسته روش اموزش املای فارسی :
-1 توجه بیشتر وجه اموزشی درس املا» نسبت وجه ازمونی ان،
2- انعطاف پذیری انتخاب تمرینات هر جلسه املا» ،
3- توجه کلمات عنوان عناصر سازنده جمله زبانی،
4- ارتباط زنجیر وار املا»های اخذ شده جلسات گوناگون
معیارهای ارزشیابی
عناصر دیگر روش اموزش املا»، صورت میتوان مرحله بندی کرد :
گام اول، انتخاب متن املا» نوشتن تخته سیاه خواندن ان
گام دوم ، قرائت املا» توسط معلم نوشتن توسط دانش اموزان
گام سوم ، تصحیح گروهی املا»ها تهیه فهرست خطاهای املایی
گام چهارم ، تمرینات متنوع توجه اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده.
انتخاب متن :
در انتخاب متن املا» موارد زیر توجه شود : 1- متن نظر حاوی جمله باشد انتخاب کلمه تنهایی خودداری شود. 2- کلمات سازنده جملات متن حروفی تشکیل شده باشند قبلا تدریس شده اند. 3- کلمات خارج متن کتاب درسی ، 20 درصد کل کلمات بیشتر نباشد.4- علاوه جملات موجود کتاب درسی ، استفاده کلمات خوانده شده ، جملات دیگری نظر گرفته شوند . 5- هر جلسه کلماتی جلسات قبلی دانش اموزان مشکل بوده اند استفاده شود بتوان درجه پیشرفت شاگردان اندازه گیری کرد.
قرائت:معلم متن املا» تابلو پاک کرده ، پس اماده شدن دانش اموزان ، صدایی بلند لحنی شمرده حداکثر دو بار قرائت کند . البته هنگام