فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق تمرکز حواس هنگام مطالعه روشهای تقویت


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .docx ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 6 صفحه


 قسمتی متن : 

 

تمرکز حواس هنگام مطالعه روشهای تقویت ان

مقدمه :

انسان ، سبب ویژگیهای نظیرش میان همه موجودات ، عنوان اشرف مخلوقات خود اختصاص داده است. او استعداد خاص تفکر یادگیری دارد که او اجازه دهد اعمال خاص انجام دهد . نتایج اعمالش پیش بینی ارزیابی کند .تغییر تحولات گوناگون سریعی عرصه علم فناوری وجود اورد. انچنان که قول تافلر دنیا دهکده تبدیل کند که اطلاعات سریع زمان ممکن قاره قاره دیگر انتقال دهد . بنابراین اثر پیشرفت سریع غیر قابل انتظاری که قلمرو دانش فناوری طی چند قرن اخیر نصیب انسان شده حجم اطلاعات دانسته بشری روز روز طور سر سام اوری حال افزایش است. دانش اموزان دانشجویان لازم که هرچه سریعتر خود تغییر تحولات همگام سازند. راستا، بسیاری دانش اموزان دانشجویان کوشش زیاد کنند . بسیار مطالعه کنند اما دلیل عدم توانایی تمرکز حواس، هنگام مطالعه نمی توانند نتیجه د لخواه دست یابند.

تمرکز لغت یعنی تراکم ، فشردگی مجموعه، چکیده، تمرکز اصطلاح یعنی حفظ نگهداری توجه تمرکز حواس ، موضوعی معین ، بدون تمرکز حواس ، یادگیری مثمر ثمر نخواهد . بنابر همه افراد توانایی تمرکز دارند و تمرکز نسبی یعنی کسی نمی تواند ادعا کند کاملا حواس پرت ویا همیشه تمرکز حواس دارد.

تمرکز گاهی ساده گاهی مشکل. تمرکز موضوع که نیاز تفکرو تجزیه تحلیل دارند مشکل تمرکز موضوع که جنبه تفریحی سرگرمی دارند ، بسیار اسان است.

تمرکز حواس:

یعنی عوامل حواس پرتی حد اقل رساندن… تمرکز هر شخص نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش یابد بنا تغییرات موقعیت ذهنی محیطی او تغییر کند . بیشتر افراد گمان کنند که تمرکز یک امر ذاتی تغییر ناممکن ، حالی که تمرکز یک امر اکتسابی باید هر روز پرورش جهت داده شود هر کس هوش عادی خود تواند دست یابد. پس برقراری تمرکز حواس میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد . یعنی هر چه عوامل مزاحم مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر عکس. لذا حواس پرتی ؛ یعنی خارج شدن روند مطالعه جریان کا ری فرو رفتن افکار تخیلات انجام کار دیگر.

منشاء حواس پراگندگی:

حواس پرتی منشاء ذهنی درونی دارد منشاء بیرونی محیطی

حواس پرتی درونی ذهنی: عبارت اشکالات فکری انسان اندیشه که موانعی سر راه توجه دقیق مطالعه تمرکز حواس ایجاد کنند. موقع شامل مواردی قبیل: درد، رنج، غم وغصه ، نگرانی، گرسنگی تشنگی ، سردی گرمی ، ترس خشم شادی ، سردرد … باشد

حواس پرتی بیرونی محیطی:

انچه که محیط پیرامون فرد ارتباط پیدا کند تحریکات غیر عادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد شوند مانند نور شدید نور ضعیف ، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه صوتی تصویری نظایر اینها ممکن فرایند تمرکز حواس اشکال مواجه کنند. رهایی حواس پرتی ایجاد تمرکز حواس افراد مختلف ، متفاوت حالت درونی ، تجربه مکان موقعیت انها بستگی دارد. . برخی افراد اظهار دارند که من ادم کاملا حواس پرتی هستم برخی دیگر گویند نمی توانم تمرکز حواسم کاری حفظ کنم . حالی که تفکر غلط هیچ کس نباید خود فردی کاملا حواس پرت فاقد تمرکز حواس بداند بلکه بهتر وقتی که تمرکز حواس فردی دچار اختلال ، بگوید لحظه محیط فعلی حواس پرتی من بیشتر میزان تمرکزمن کمتر است. لذا حواس پرتی بیشتر علل درونی دارد طبیعت خود فرد، ویژگیها، حالات روحی روانی، عادات فردی بستگی دارد.بی شک حواس پرتی بیرونی اسانتر عوامل حواس پرتی درونی طرف شود .پس توان بدون توجه عوامل محیطی مانند : سرو صدای زیاد، شلوغ بودن محیط حتا داخل مترو، سرویس هنگام مسافرت تمرکز حواس خود حفظ کرد . اما نمی توان حال گرسنگی تشنگی شدید، نگرانی ناراحتی و دگرگونی فکر اندیشه تمرکز مطالعه کرد کار دیگری تمرکز انجام داد مطالعات تجربیات زیادی موضوع تائید کرده که یک انسان تواند محل پر سرو صدا نا ارامی تمرکز توجه کافی مطالعه کند.

روشهای تقویت تمرکز حواس:

تمرکز حواس هنگام مطالعه کلید اصلی اساسی درک فهم مطالب است. کلید اساسی تمرکز حواس استفاده روشهایی که باعث تقویت پرورش ومهارت برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه شوند. بنا براین بدون تمرکز حواس ممکن درک فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد ، ساعتها وقت بگیرد اما خوبی فهمیده نشود امر مطالعه فایده اثر مثبتی نخواهد داشت. لذا کاربرد روشها فنونی که خواننده کمک کند هنگام مطالعه فعال باشد ، تمرکز حواس تقویت مهارت فرد ایجاد تمرکز حواس هنگام مطالعه افزایش دهد روشها عبارتند از:

امادگی مطالعه:

برای شروع مطالعه ، ابتدا بایستی خود جهات گوناگون اماده کرد، زیرا حداکثر امادگی ، مقدمه علاقمندی مطالعه، ایجاد تمرکز حواس یادگیری بهتر باشد. منظور امادگی پیدایش تمام شرایطی که شخصی قادر سازد اطمینان موفقیت اعتماد نفس، تجربه خاصی بپردازد .

امادگی بدنی:

به رشد تکامل طبیعی بدن ، تندرستی نداشتن نقصهای بدنی مربوط است. گاهی وجود بیماریهایی مانند زخم معده، میگرن، سردرد نظایر اینها باعث بین رفتن تمرکز حواس مانع مطالعه فرد شود فرد دست اوردن تندرستی کامل قادر برقراری تمرکز حواس مطالعه ثمر بخش نیست انگیزه کافی مطالعه نداردامادگی ذهنی: امادگی ذهنی توان خصوصیاتی نظیر رشد گویای سالم ، قدرت تفسیرو تعبیر اشکال ، توانایی درک همانندیها نا همانندیها میان کلمات … شناخت دانست .

امادگی روانی:

امادگی روانی شکل پیچیده رشد تکامل بدنی ، ذهنی اجتماعی امیخته . خستگی، قراری ، تابی، کوتاهی زمان، دقت نداشتن تمرکز مطالعه ، واکنشهای منفی نسبت خود دیگران ، ضعف اعتماد نفس نظایر انها همگی نشانه نبودن امادگی روانی ، بدنی ،ذهنی اجتماعی دانش اموزان دانشجویان ، اجرای برنامه اموزشی ، تمرکز حواس فرایند یادگیری اسانتر مطلوبتر کند

۲-داشتن علاقه مطالعه:

مطالعه ثمر بخش دو عامل متاثراست: یکی علاقه نسبت مطالب خواندنی ، دیگر کاربرد ماهرانه فنون مطالعه نسبت مطلب خواندنی سبب شود شخص مطالعه بیشتر بپردازد ، مطالعه بیشتر منجر بهتر شدن فنون مطالعه شود ، کاربرد فنون بهتر ، مطالعه اسانتر ، سریعتر لذت بخش تر سازد؛ نتیجه علاقه خواننده نسبت مطالعه افزایش یابد. پس زمانی که فرد تمایل علاقه انجام کاری نداشته باشد نمی تواند برانگیخته شود. لذا وقتی خواننده موضوعی علاقه مند شود، خود خود تمرکز کند، بیشتر دقت کند راحتی مطالب حافظه سپارد بعدا خیلی راحت خاطر اورد .پس ازعلاقه پیدا کردن نسبت مطالب، گام بعدی تعیین هدف مطالعه زیرا هدف زیر بنای انجام کاری فعالیت انسان جهت نیرو دهد . هدف ارزشمند، فرد خواستن طلب کردن وادار کند نیروی لازم فعالیت وی بوجود اورد وسبب پیدایش تمرکز او شود . لذا هر فرد مطالعه باید هدف مشخصی داشته باشد.« زیرا تعلیم تربیت علم اهداف همه باورند که بدون داشتن هدف، یادگیری کاری بس دشوار غیر ممکن است» همانطور که فرانکین معتقد انسان بدون هدف مانند گلوله که بدون هدف شلیک شود . علاوه مطالعه بدون هدف یکی عادات غلط مطالعه بشمار رود .

تعیین زمان مکان مطالعه:

یکی راه برقراری تمرکز حواس که مطالعه ساعت روز انجام گیرد که فرد مناسبتر است. اما تعیین مناسبترین زمان مطالعه کاری دشوار عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند نیمه شب بیدار بمانند استفاده سکوت ارامش شبانه خیالی راحت اسوده مطالعه کنند برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند صبح زود خواب بیدار شوند وبه مطالعه بپردازند. توصیف تعیین زمان مقدار مطالعه باعث اگاهی تمام زمینه مطالعه ، برقراری تمرکز حواس، عدم سردرگمی، جلوگیری اتلاف وقت انرژی فهم بهتر مطالب شود.

عبارت خوانی :


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.