لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 17 صفحه
قسمتی متن :
توسعه اقتصادی جهانی شدن
نظری تجارب کشورها
تجارب کشورهای جهان نشان داده استفاده کشورهای دیگر بعنوان مدل میتواند مفید باشد ضمن پیاده کردن کور کورانه هر مدل میتواند اوضاع کشور مختل احتمالا سالها مسیرمعقول مقبول منحرف سازد. مثال میتوان تجارب شوروی کشورهای امریکای جنوبی یک طرف تجارب چین، هند، کره جنوبی تایوان طرف دیگر مقایسه کرد.
در جریان فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق ملتهای وابسته قول میدادند اگر سیستم کاپیتالیستی امریکائی انتخاب نهادینه کنند بزودی ردیف ممالک پیشرفته دنیا خواهند رسید مانند امریکائیانی فیلمها میدیدند رفاه خواهند زیست. امروز میبینیم شوروی فقر تمام نقاط کشور وفور یافته واقعیات ترسیم شده کتابهای چارلز دیکنز تنسی ویلیامزدر کشورها بوقوع پیوسته است. بطور تقریبی 15 صد مردم شوروی درامدی کمتر یک دلار روز زندگی میکنند. مردم خوشبختی شاغلند، باید بین غذا لباس یکی انتخاب کنند باید بین سوخت دارو یکی انتخاب کنند. کارگران کارمندانی قبلا ازنظراقتصادی راحت زندگی میکردند حالا باید مواظب بودجه ناچیز خود باشند بتوانند خود خانواده خود شام شب داشته باشند.
در سال 1990 چین کشوری عقب مانده شوروی عقب تر بود. فقر بوفور دیده میشد. درامد ناخالص ملی چین حدود %60 شوروی بود. چین راه خود انتخاب کرد بدون عجله گریبان گیر بسیاری انهائی میخواهند یکشبه ره صد ساله بپیمایند مدل خود مدل چینی مشهور شده پیاده کرد. دراین مدل، هر چند مکانیزم بازار ازاد تعیین کننده روابط اقتصادی است، ولی دولت جهت کلی اقتصاد وظایف بنیادهای اقتصادی خصوصی جهت رفاه کلی تعیین میکند. بدین معنی سیستم سرمابه داری چین مانند سیستم لجام گسیخته امریکائی نیست بنیادهای اقتصادی (شرکتها) رفاه کارکنان خود قبال مملکت مسئولت دارند. چین نتیجه رشد سالیانه بین 5 10 صد شوروی جلو زد موازنه عکس کرد جائیکه امد نا خالص شوروی حال حاضر حدود %60 چین است. عکس انچه کشورهای بلوک روسیه شوروی سابق رخ داده است، میزان فقر چین کاهش قابل توجهی کرده است. باید توجه کرد دولت چین ازادیهای فردی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، غیره تقدم ثانوی دارند دولت ملت زور گزنه زیر یوغ خود نگه داشته است. تجربه اتحاد جماهیر شوروی سابق نشان میدهد سیستم غیر دموکتراتیک نیز، هر چند نظر اقتصادی تاکنون بارور بوده است، دوام پا افتادنی است. مقوله ایست احتیاج بحث جداگانه دارد ازحوصله نوشته کوتاه خارج است.
علاوه شوروی، کشورهائی درهای مملکت بروی تجارت خارجی باز کردند اکنون حال رکود نسبی رشد رکودی (رشدی نرخ اشتغال کامل کافی نیست) قرار دارند، کشورهای امریکای مرکزی لاتین هستند. کشورها حال حاضراز رشدی کمتر رشد دهه قبل، سیاست جانشین سازی واردات تولیدات داخلی استفاده میکردند برخوردارندد. بنابراین امروزه بینیم انهائی جهانی شدن توسعه لازم میدانستند توسعه، بدون جهانی شدن غیر ممکن قلمداد میکردند، تغییر موضع داده میگویند جهانی شدن شرط لازم کافی نیست. تحقق همزمان توسعه جهانی شدن، باید:
1- دولت سیستم مالیاتی خود بنحوی تغییر دهد کمبود بودجه ناشی کاهش تعرفه گمرکی خنثی کند. غیر صورت بودجه دولت دچار کسری خواهد اگر کسری چاپ پول جدید حل کنند، کاری کشورهای حال توسعه بازار پولی مترقی ندارند انجام میدهند، منتج تورم خواهد عوارض نا خواسته نا مطلوبی تمام بخشهای مختلف اقتصاد خواهند داشت. حالت قیمتها افزایش خواهند یافت نتیجه یخشهائی بازار جهانی رقابت میکنند ممکن مزیت نسبی خود دست بدهند. واردات افزایش خواهد یافت کسری تراز پرداختها مملکت دچار مشکلات ارزی خواهد کرد گرفتار دور معیوب تورم-رکود خواهد کرد.
2- د ولت سیستمی تعلیم کاراموزی مجدد اشتغال کارگرانی شغل خود روال جهانی شدن دست میدهند نهادینه کند. بطور کلی، صرف نظر جهانی شدن اقتصاد، تعلیم کاراموزی مجدد اشتغال کارگران احتمالا مهمترین وظیفه دولت توسعه است. بدین معنی صرف نظر اینکه کشوری بخواهد وارد بازارجهانی بشود تصمیم بگیرد خارج سیستم سازمانهای رسمی جهانی فعالیت کند باید کاراموزی مجدد کارگران بالای تقدمهای خود قرار دهد چون استخدام تکنولوژیهای جدید (چه خانه زاد چه وارداتی) دائما باعث جابجائی کارگران خواهد شد. بنابراین تعلیم تربیت کاراموزی مجدد کارگران لازمه رشد توسعه اقتصادی بستگی جهانی شدن نشدن مملکت ندارد. افزایش اشتغال افزایش کارائی باید تکنولوژی جدید استخدام کرد روند احتیاج کارگران جدید تخصصهای جدید دارد وظیفه دولت احتیاجات مملکت پیش بینی رفع موانع پیش بینی شده برنامه ریزی کند. علاوه جلو گیری بیکاری هویدا مزمن یکی مزایای جانبی تعلیم تربیت نیروی انسانی تکنولوژی جدید جلوگیری ازافزایش فقر است. بدین ترتیب، انهائی تخصص تقاضای بازار دارند کمتر بیکار میشوند همچنین حقوق مزایای بالاتری زندگی فراهم میاورند.
3- موسسات اموزشی خود تعلیم تربیت نیروی ورزیده انسانی لازم رقابت کارگران بازارهای جهانی اماده سازند. نکته متکمل نکته قبلی است. موسسات تعلیم تربیت باید موازین علمی خود توجه احتیاجات بازار جهانی تعیین کنند. بدین معنی دبیرستانها دانشگاهها باید فارغ التحصیلان خود فعالیت شرکتها موسساتی بازار جهانی رقابت میکنند اماده کنند غیر صورت شرکتها موسسات نمیتوانند تولیدات خود معیارهای جهانی تطبیق داده بزودی دور خارج خواهند شد.
4- دولت سیستمی نقل انتقال کارگران نقاط بخشهائی احتیاج هستند ایجاد کند. سیستمهائی دارای اقتصادی پویا هستند همگی دارای وجه مشترکند کارگران یک شهر یک کارفرما (در اروپا حتی یک مملکت) پایبند نیستند. کارگران جائی کار بهتر حقوق بیشتر انها میدهند میروند نتیجه بیکاری کم کاری حداقل میرسانند. انهائی تحرک ندارند، انهائی پایبند مکان شغل بخصوصی هستند، انهائی هستند بیکاری کارهای پست تر حقوق کمتر راضی هستند. بنابراین دولتها باید سیستم مالی اطلاعاتی سراسری ایجاد کنند اساس سرمایه داران کارگران سراسرجامعه متحرک دینامیک شوند منابع بطور صحیح جائیکه بهتر بیشتر قابل استفاده هستند بکار گماشته شوند.
5 - دولت سیستمی کمک شرکتهائی نمیتوانند شرکتهای جهانی رقابت کنند بوجود اورد بخش دیگری انتقال یابند نظمی لطمه نا مطلوب حساب اقتصاد محلی ملی وارد نشود انها کمگ کند بازار خارج شوند. انها جهانگرائی معتقدند کمتر جهات منفی توجه میکنند. باید توجه کرد توسعه جهانی شدن مستلزم باز سازی دوباره سازی پی پی اقتصاد مملکت است. باز سازیها دوباره سازیها یک امر پی پی دائمی همیشگی هستند