فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق جایگاه علم دین


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 21 صفحه


 قسمتی متن : 

 

جایگاه علم دین

مقدمه :

وقتی جایگاه علم ودین صحبت کنیم ، واقع خواهیم بدانیم مساله مسائل کدام علم ، کجا چه دانشی موضوع علم ودین صحبت شود. مساله علم ودین بیشتر دو دانش توجه محل بحث است، یکی الهیات دیگری فلسفه دین .

از انجا دو دانش مسائل دینی سرو کار دارند ، بحث علم ودین مناسبات بین دو پردازند، اما مساله فرد متدین طالب علم هست ولو اینکه فلسفه دین الهیات کار نکند، مطرح است، چون او تحت تاثیر کنجکاوی فطری ، طلب علم علم دوست دارد سو دین خواهد ، پس بحث علم ودین حیث فرد متدین مطرح شود.

بنابر جایگاه مساله دانش فلسفه دین الهیات هر کدام جهتی مساله پردازند.متالهان باب شبهه شناسی مساله علم ودین ویژه مساله تعارض علم ودین پردازند.

وظایف متالهان علی العموم عبارت تبیین مفاهیم اثبات عقاید دینی دفع شبهات ، لحاظ الهیات موضوع روش واحد ندارد انجام وظایف یاد شده موضوعات متعدد وارد شود روشهای مختلف بهره گیرد سخن دیگر الهیات کثیر الموضوع کثیرالروش است. محور وحدت بخش مسائل الهیات غایت واحد دفاع دین است.

ولی نگاه فلسفه دین مساله مناسبات علم ودین منظر دیگری ، فیلسوفان دین منظر برون نگر مسائل دینی بحث قرار دهند مباحثی قبیل بررسی ادله اثبات وجود خدا ، زبان دین ، وجه حاجت بشر دین ، مناسبات علم ودین ... تبیین تحلیل کنند.

رابطه دین علم

نظام معرفت دینی همیشه رقیب داشته . رقابتها مساله تحت عنوان عقل وحی وجود اورده . مساله علم ودین همان مساله عقل وحی نیست ولی مسبوق به باشد .

در تاریخچه بحث باید گفت بعد رنسانس رشد خیره کننده علم جدید ، علم جدید راه علم قدیم نرفت . قرون وسطی ، علم دین فلسفه سرنوشت بودند نکته بسیار مهمی است. علم قدیم زمین خورد علم جدید متولد شد.

علم جدید درون خود ، نطفه تعارض دین داشت ، لذا مساله وجود اورد بنام تعارض علم ودین . بعدها تدریج مساله شکل یک مساله کلامی امد عنوان نسبت علم ودین موضوع مطالعه فیلسوفان دین قرار گرفت. اکنون یکی مسائل مهم فلسفه دین همین مساله باشد.

موضوع رابطه علم دین زوایاى مختلف گوناگونى بحث قرار گرفته است، مثلا ازجنبه معرفت شناسی صورت اینست نسبت معرفت دینی معرفت تجربی چیست.

و فلسفه علم بررسی شود صورت ساختار قوانین علمی ساختار گزاره دینی مقایسه گردد. فلسفه دین صورت معرفت تجربی دینی باهم مقایسه شوند . الهیات کلام جامعه شناسی روانشناسی تواند قابل بررسی باشد. دیده شود مورخان جامعه‏شناسان علم، مساعدت‏ها موانعى دین نهاد دینى طول تاریخ براى پیدایش رشد علم فراهم کرده است، بحث قرار مى‏دهند. متکلمین فلاسفه دین سازگارى عدم سازگارى محتواى دین دستاوردهاى علوم بحث مى‏کنند. هر حال پیرامون رابطه علم ودین سه دیدگاه مطرح شده است:

الف: تعارض میان علم ودین

ب: تفکیک تباین میان علم ودین

ج:تعاضدو سازگاری علم ودین

تعارض میان علم ودین

سوالی ازدیر هنگام مطرح ، اینست رابطه میان علم ودین ، مبنای تعارض توازی ؟

از وقتی یافته چشمگیر روز افزون دانشمندان عصر جدید ، معتقدات علمی کلیسا اشکارا تعارض قرار گرفت راستا ، طرفداران ماتریالیسم علمی ، ویژه تمسک نظریات نیوتن تبیین مکانیکی جهان ، کنار پوزیتویست منطقی ، کل دین داستانهایی پوچ فایده دانسته ، یگانه بها علم دادند.

سپس برخی متالهه دانشمندان متدین ، رفع تعارض راه حل ارائه دادند، صورت ، بنا تعارض میان علم دین، ، اعتقاد جدایی قلمرو تفاوت زبانی دو بلامانع دانسته، هر کدام وظایف جداگانه شمردند، حتی عده تعارض میان علم ودین مباحث مشترک مثلا مبحث افرینش استدلال سمبولیک بودن قابل تفسیر بودن زبان دین ، برعکس زبان علم ، امری ظاهری دانستند.

موضوع نخستین چالش علم ودین ایان باربور گوید: عصر پیدایش علم جدید، نخستین چالش عمده علم دین ، موفقیت چشمگیر روشهای علمی ناشی شد.

در نتیجه موفقیت چشمگیرچنین نظر امد علم روش علمی تجربی تنها راه قابل اعتماد رسیدن واقعیت است. بسیاری مردم فقط علم تجربی امری عینی ، عقلانی مبتنی شواهد تجربی استوار محکم شمار اوردند، دین امری احساسی ، شخصی ، محدود مبتنی سنت وثاقت متعارض یکدیگر انگاشتند.

بانظر تقسیم بندی ، توان گفت:

تعارض ممکن محتمل بین علم دین ممکن یکی صورت زیر باشد:

تعارض روانشناختی میان روحیه علمی روحیه دینی عبارت دیگر تعارض ذهنیت علمی ذهنیت دینی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.