فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق جایگاه مشاوران مدارس موانع مشاوره


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .docx ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 13 صفحه


 قسمتی متن : 

 

جایگاه مشاوران مدارس موانع مشاوره

چکیده :

در تحقیق ، کاربرد روش شناسی کیفی ، تلاش شده نقد جایگاه مشاوران مدارس موانع مشاوره روان شناختی پرداخته شود . شیوه دستیابی انگاره ذهنی مشاوران مدارس کار گروههای متمرکز ، بحث گروهی ذهن انگیزی (بارش افکار) . یافته چند محور طبقه بندی شدند : جایگاه کنونی مشاوران مدارس ، نگرش مسئولان مشاوران ، نگرش دانش اموزان مشاوران ، نگرش مشاوران خود رشته خود ، امیختن نقش مشاور نقش دیگر ، نگرش اجتماع شیوه ارتقای جایگاه مشاوران مدارس . نتایج ، فرض که ((عدم شکل گیری ساختارهای ذهنی مناسب ، باعث عملکرد مطلوب مشاوره روان شناختی شده است)) تایید کند . تجزیه تحلیل یافته ، کاوش رسیدن راه حل پیشنهادها .

مقدمه :

فرض اساسی تحقیق ناظر انگاره که ((ساختار مشاوره روان شناختی ، دلیل عدم شکل گیری ساختارهای ذهنی لازم ، دچار عملکرد معیوب است)) . نظر رسد که موانع موجود سر راه مشاوران مدارس ، ناشی (( نگاه مخدوش )) کارگزاران کاربران نوع خدمات باشد . تحقیق حاضر استفاده روش کیفی ، بررسی عوامل هدف قرار داد . برنامه مشاوره راهنمایی مدارس ، یکی پیشرفت اموزش پرورش قرن پیشین که شاخص مدنیت اداره علمی جامعه شمار رود . مشاوره یک رابطه یاورانه دو نفری که نیاز فرد رشد ، سازگاری ، تصمیم گیری حل مشکل تکیه دارد . (گیبسون ، ترجمه فارسی ، 1373) . نظر بلکهام ( نقل گیبسون ، ترجمه فارسی ، 1373) مشاوره رابطه منحصر فرد که مراجع فرصت یادگرفتن ، احساس کردن ، فکر کردن ، تجربه کردن تغییر دادن شیوه متناسب خود ، داده شود (گیبسون ، ترجمه فارسی ، 1373) . تعریف مفهوم مشاوره ، یک مشاور فرد دارای مشکل کمک کند ضمن شناخت مسایل مشکلات خود ، راه حل احتمالی مشکل ارائه دهد سرانجام حل بپردازد . مشاوره دانش مهارتهای بسیاری نیازمند .

بررسی کشورهای غربی چند نقش کلی مشاوران (به ویژه مشاوران مدرسه) مشخص کنند که عبارتند : اطلاع رسانی راهنمایی ، حمایت ، پیشگیری ارتقای بهداشت روانی ، کارهای اجرایی دفتری ، توانایی کارگیری ازمون روان شناختی ، ایجاد یک شبکه محکم میان کارکنان مدرسه سایر متخصصان مراکز خارج مدرسه ، والدینو دانش اموزان ، حفظ اسرار مراجعان ، ارجاع بموقع مناسب ، نظارت فعالیت فوق برنامه ، برقراری ارتباط مناسب توام علاقه والدین ، مشاوره گروهی ، ضبط ثبت ارجاعات ( Manitoba school counselor s association , (1997) , Ministry of education , (2002)) .

تحقیقات ایرانی زمینه شناسایی موانع مشکلات مشاوره روان شناختی نقش واقعی مشاوران معدود . برخی تحقیقات نشان دهد که مشاوران تعریف روشن مشترکی حرفه خود ندارند که موضوع عملکردهای متفاوت گاه متناقض انها منجر شود (احمدی ، 1376) .

جرج کریستیانی (1990) وجود چند خصیصه کارایی مشاوران ضروری دانند که عبارتنداز : توانایی ایجاد رابطه صمیمانه عمیق دیگران ، پذیرش خویشتن ، اگاهی ارزش عقاید خود ، پذیرش مسئولیت ، داشتن تجربه مهارت لازم ، داشتن اهداف واقع بینانه .

شرتزر استون (1974) مشاوران کارامد غیرکارامد زمینه تجربه ، نوع رابطه عوامل شخصیتی یکدیگر تفکیک کنند . طرفی ، داشتن حداقل درجه کارشناسی ارشد رشته مشاوره دیگر شرایطی که بسیاری کشورها احراز شغل مشاوره ضروری باشد . هرمن ویژگیهای شخصیتی مشاور قبیل ایجاد تفاهم ، همدلی ، توجه مراجع ایجاد رابطه باز مهمترین عامل کیفیت درمان داند . (به نقل پترسون نیسن هولز ، 1995) . شفیع ابادی (1370) مطالعه 190 دانشجو اینکه مشاور چه ویژگی باید داشته باشد ، نشان داد که غیر تعهد (73 مورد) ، علاقه مشاوره (61 مورد) ، رازداری (30 مورد) نظم کار (18 مورد) ، نظر اکثر دانشجویان (132 مورد) مشاور باید اصول مشاوره اگاهی کامل داشته باشند کار خود مسلط باشد . بدیهی که مشاور باید زمینه مشاوره ، تجربه علمی عملی داشته باشد . بررسی وضعیت مشاوران مدارس ، قبل بعد انقلاب اسلامی ، نشان دهد که انان بیش مشاوره امور دفتری اداری پرداخته اند (احمدی ، 1376 – احمدی باباگلی ، 1374) . براساس یافته تحقیق ، 4/24 درصد مشاوران نظام جدید اموزش متوسطه نمونه مطالعه ، کار دفتری پرداخته‌اند . اگر فعالیت فعالیتهای اجرایی مشاوران جمع شود ، حدود یک سوم فعالیت ، فعالیتهای غیرمشاوره بوده .در تحقیق تلاش شده استفاده روش کیفی پرسش پرداخته شود که پیرامون جایگاه مشاوران امکان ارتقای سیستم اموزش پرورش مطرح مولفان باور دارند که اگر تحقیق حاضر طرح پرسشهای جدیدتر نائل شود ، دستاوردهای مهمی .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.