فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق جهان حال تحول باز نگری نقش دانشگاهها بازار کار


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 33 صفحه


 قسمتی متن : 

 

جهان حال تحول باز نگری نقش دانشگاهها بازار کار

سهراب دل انگیزان# : عضو هیات علمی دانشگاه رازی دانشجوی دوره دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان

روح اله شهنازی : دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد دانشگاه اصفهان

مصطفی دین محمدی : دانشجوی دوره دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان

چکیده :

انچه مطالعه بررسی قرار گرفته، نقش دانشگاهها افرینش مدیریت تحولات اجتماعی اقتصادی ویژه بازار کار است. تغییرات ساختاری درخواستهای جامعه دانایی محور امروزی دانشگاهها، تقاضای فزاینده زنان اموزش عالی پاسخ نیازهای بازار کار، همگانی شدن توده شدن اموزش عالی، بومی شدن نقش اهمیت دانشگاهها تولید توسعه سیستم ابداعات ملی(NIS)، تعریف جدیدی نقش افرینی دانشگاهها اتانه قرن 21 ارائه نموده است. مقاله استفاده روش بررسی اسنادی تحلیل محتوا تجزیه تحلیل چگونگی تولید توسعه سرمایه انسانی تحول نیازهای بازار کار پردازد. تغییر چشم انداز فرا دانشگاهها تحول شکل محتوا چالشهای فراروی نظام اموزشی عالی قرن بیست یکم کنکاش قرار گرفته است. پایان جمع بندی پیشنهاداتی راستای دست یافتن پاسخهای مناسب چالشهای فراروی اموزش عالی ابتدای قرن بیست یکم عنوان گردیده است.

عبارات کلیدی:

سرمایه انسانی، سیستم ابداعات ملی ، توزیع برابر فرصتهای ارتقا، کارایی داخلی اموزش، کارایی خارجی اموزش، بازار کار، اشتغال، یادگیری مادام العمر.

توجه: اعداد تک مربوط اصطلاحات انگلیسی عبارات عنوان شده بوده پا نوشت اورده شده اند اعداد داخل دو کمان () مربوط یاداشت متن بوده پایان مقاله توضیحات انها اورده شده است.

مسئول مکاتبات

نشانی : اصفهان ، میدان ازادی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری اقتصاد، گروه اقتصاد.

E-mail : sohrabdelangizan@gmail.com & delangizan@ui.ac.ir

Tel : +989183332943

مقدمه :

تحولات شگرف انتهای قرن بیستم پیش بینی انقلابهای علمی، اطلاعاتی مدیریتی قرن بیست یکم، مبین ابهام اساسی مواجهه اینده است.نقش محوری دانشگاهها نظام اموزش عالی شکل گیری رهبری تحولات انکار ناپذیر بوده تدوین دسترسی صحیح اینده مناسب، چشم جهانیان مجددا" دانشگاهها دوخته شده است. دانشگاهها خواستگاه انتظارات پیش رونده انسان دانایی محور تبع جامعه دانش مدار بسیار پیچیده امروزی است. تحول انتظارات صورت تحول بافت تقاضا کالاها وخدمات مصرف جامعه نمود یافته علامتهای قیمتی رفتار بنگاههای اقتصادی تغییر تحول دعوت نماید. بخش اعظم مصرف انسان امروزی صورت خدمات مصرفی نمود یافته خدمات دانش محورتحصیلات عالی فناوری مدیریت اطلاعات سهم بزرگی هزینه خانوارهارا خود اختصاص داده است. بازار کار متحول شده افزایش نقش زنان توسعه سهم انان عرضه نیروی کار فت اشتغال شدت افزایش داده است. همچنین کالاهای تولیدی اقتصاد دانایی محور جدید همگی فناوری تولیدی بالایی برخوردار بوده تبع تقاضای نیروی کار نسبت قبل تغییر یافته است. تعامل درخواستهای جدید اجتماعی اقتصاد ، پدیده جدیدی چون بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی دنبال داشته اولین امواج منفی اقتصادی ابتدای هزاره سوم مخصوصا جوامع جهان سوم شمار اید. موضوعات مباحث اهمیتی تشکیل میدهند نوشتار برخی مطالب گونه مختصر بررسی قرار داده بحث گذارد.

1- تحولات ساختاری نظام اموزش عالی :

در استانه قرن بیست یکم تحولات بنیادینی فرایندها محصولات اموزش عالی جهان صورت گرفته است. انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات نظامهای اداره حکومت، تحولات فرهنگی بهم پیوستگی جوامع جهانی، نگاه نیاز اموزش عالی دستخوش تحول تغییر اساسی نموده است( فراستخواه کبریایی، 1377). جدول زیر برخی تغییرات اساسی ساختاری فرایندها محصولات اموزش عالی طی چند دهه گذشته نشان میدهد:

روند تغییرات ساختاری اموزش عالی طی چند دهه گذشته

ردیف

از

به

1

تعداد دانشجویان (در سال 1960 ، 13 میلیون نفر)

افزایش تقاضا اموزش عالی سال 2000 حدود 95 میلیون نفر

2

غلبه دانشجویان پسر

گسترش حضور دانشجویان دختر

3

اموزش ادبیات، علوم انسانی، علوم محض حرفه ازاد مثل حقوق پزشکی

گسترش اموزشهای فنی، حرفه کاربردی مثل علوم ارتباطی، زیست محیطی، تنوع رشته ای، میان رشته فرا رشته ای

4

دانشگاه نخبه پرور

توده شدن اموزش عالی

5

نقش کارکرد محدود اموزشهای رسمی

تنوع نقش کارکرد،اموزشهای پاره وقت، کوتاه مدت، اموزش راه دور

6

ثبات برنامه درسی

انعطاف پذیری فرایندی شدن برنامه اموزشی پژوهشی ( فرایندهای فرا رشته میان رشته )

7

دانشگاه دولتی

نقش موسسات غیر دولتی سرمایه گذاری تولید اموزش عالی

8

تامین هزینه دانشگاه توسط دولت

تنوع منابع مالی خودگردانی دانشگاهها

9

برنامه درسی موضوع محور

محلی منطقه شدن برنامه ریزی درسی عدم تمرکز ان

10

برنامه ریزی متمرکز غیر قابل انعطاف اموزشی

فرایندهای اموزشی پژوهشی مسساله نگر


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.