فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق حیات سیاسى فاطمه س


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 27 صفحه


 قسمتی متن : 

 

حیات سیاسى فاطمه (س)

این بخش خود شامل سه فصل است. فصلى ازان موردمشى سیاسى فاطمه (س) است. سعى داریم راه روشى که فاطمه (س) زندگى کار مى‏گرفت اینده‏نگرى او بحث کنیم سپس جلوه‏هاى مشى سیاسى او سخن گفته اعلام حق او، صراحت لهجه‏اش، احتجاج توبیخش، بى‏اعتنائیش، سیاست مات کردن او بحث خواهیم کرد حاصل مشى او عرصه سیاست عرضه خواهیم داشت .

فصل دوم موردحق‏طلبى‏هاى فاطمه (س) جریان سقیفه تلاش مخالفان راه کوشش تلاشى که براى سرکوب کردن على (ع) بکار برده‏اند بحث کرده دور نماى اینده اندیشه او گشودن باب مبارزه بررسى قرار داده تلاش فاطمه (س) احقاق حق خود على (ع) سخن خواهیم گفت استنصارهاى او بحث خواهیم کرد .

و بالاخره فصل اخر مبارزات فاطمه (س) پس ذکر مقدمه‏اى هدف مراحل مبارزه رمز سماجت‏هاى او خیانتهائى که او شده بحث کرده دو گونه مبارزات فعال منفى او وتداوم مبارزه سخن خواهیم گفت. سرانجام حاصل مبارزه صدمات ناشى بحث خواهیم کرد .

مشى سیاسى

مقدمه

اسلام دینى که ما موضع‏گیرى مثبت رابطه جهان واقعیت‏هاى دعوت مى‏کند ما مى‏خواهد رابطه حوادث جریانات بى‏تفاوت نباشیم. حرکت‏ها وقایعى که حیات بشر پدید مى‏ایند هر کدام بنحوى سرگذشت ما بشریت موثرند طبعا طرز برخورد وقایع باید مسوولانه باشد. اصولا طرق ارزیابى شخصیت انسان شناخت مساله که چه کسانى صاحب قدرت ارزشند یکى طریقه که موضوع مواضع او رابطه پدیده‏ها ارزیابى بنشینیم .

براساس معیار مى‏توان فاطمه (س) همسرش پیشروان حرکت اسلامى دانست نخستین مهمترین افرادى که براى حفظ تداوم حرکت اسلامى قد برافراشتند. راه مبارزه جهاد خود سرحد دست دادن جان پیش رفتند. انها دورانى حیات اسلامى مى‏زیستند که دوره بحران، دوران حساسیت دوران اماده باش لشکر اسلامى بود. بدین سان راجع وقایع حوادث حساسیت بیشترى لازم بود. اینکه فاطمه (س) عین داشتن قلبى مهربان، دست بدنى حال کار تلاش، تنى خسته اندیشه جسمى مشغول اطاعت چون سیاستمدارى قهرمان صحنه ظاهر مى‏شود عرض وجود مى‏کند خاطر وجود شرایط خاص بحرانى .

حیات سیاسى فاطمه (س)

اگر سیاسیت معنى نوع برخورد روابط متقابل بین مردم هیئت زمامدار بحساب اوریم همه انسانها باید افرادى سیاستمدار باشند رابطه جنسیت مطرح نیست. فاطمه (س) دختر پیامبر سزاوارترین افراد براى مشارکت سیاسى حضور صحنه سیاست .

او اینکه بدنى خسته ناشى کار روزانه رسیدگى امور خانه سرپرستى چند کودک خردسال دارد، اینکه اشتغالات اجتماعى متعددى او خود مشغول مى‏دارند خود سیاست دور نمى‏دارد چون سیاستمدارى قهرمان صحنه زندگى حتى مبارزه حاضر مى‏شود سعى دارد گره کورى باز نماید.

او زندگى سیاسى اشنائى الفباى همان دوران خردسالى سنین - 5- 6 سالگى اغاز کرد. زیرا او همه گاه پدر حاضر شریک درگیرى‏هاى پدر مردم نابکار دوران سخت قبل هجرت همه دشوارى‏ها مصائب گذراند.

ان روز که ازدواج کرد زندگى مشترک خود اغاز نمود بازهم جریان زندگى اجتماعى همگام على (ع) پیش مى‏رفت سنگر سنگر او همراهى مى‏کرد. پس وفات پیامبر فصلى جدید زندگى اغاز کرد که براى تحکیم پایه‏هاى انقلاب حتى دست احقاق حق مبارزه گشود جریان سیاسى عظیمى حضور یافت که براساس توطئه‏اى على، رادمرد جهان بشریت صحنه سیاست بیرون رانده بودند.

فاطمه (س) کارى نداشت که پدرش رسول خدا (ص) سرگرم انجام مهمترین وظایف مسوولیت‏هاى خویش شوهرش پیشواى راستین امت مردى مجاهد جنگجوست خود زنى مسلمان مى‏دانست که باید وظایف خویش اشنا بوده تکلیف وظیفه شرعیش شخصا عمل کند. بدین خاطر روزهاى اتش خون شکنجه پس وفات پیامبر، روزهائى که سیاست روز اتش زدن خانه بیعت خواهى روى زور اعمال قدرت بود، قد علم کرد تکلیف دینى سیاسى خود نیکو انجام رساند.

در مشى سیاسى او

مشى سیاسى فاطمه (س) مشى اعتراض، بى اعتنائى، عدم تایید دستگاه رهبرى، مشى محاکمه استیضاح کشاندن رهبر خلیفه موجود امت، مشى مظلومیت سرانجام که فریاد جائى نرسد گریستن است، نه براى عقده دل خالى کردن بلکه براى بیدار کردن هشیار ساختن اذهان سوئى که انجا حقى زنده دفن کرده‏اند.

مشى سیاسى فاطمه (س) مشیى اگاهانه، توام بینش بصیرت، اندیشیده حساب شده، انتخابى گزینش شده مبتنى برایمان عقیده است، هدف سعادت انسانها نجات بردگى‏ها ذلت‏ها، تضمین فراهم اوردن مبادى ارزش‏هاى معقول جامعه است. او مى‏خواهد جامعه‏اى بسازد که انسانها زندگى کنند نه چند بره تسلیم بى راى بى محتوا.

و انچه راه شان سیاست او بدور حیله‏گرى، فریبکارى، وعده‏هاى تو خالى دل، تحمیق استحمار مردم، گندم نماى جو فروش بودن است. سره خالص بودن بدان خاطر که سیاست فاطمه (س) اسلام مایه مى‏گیرد اسلام حیله نیرنگ نیست، سر مردم کلاه گذاردن نیست، خلق خدا حقه بازى کردن وجود ندارد، باید راست مستقیم پیش رفت چه مردم بپذیرند چه نپذیرند. سیاست نان نرخ روز خوردن سیاست نامردمى شان اسلام ازان پاک مطهر .

او سیاست که الهى راست استقامت پیش مى‏رود باکى کتک خوردن، بدن خود رنج افکندن ندارد. او درس جرات وشهامت پدر خود گرفته مکتب خانه على (ع) سایه همگامى او تقویت نموده است. براى او هدف الهى مهم دفاع هدف باید ایستاد. ما تاریخ اسلام حتى بشریت زنى سراغ نداریم که راه هدف الهى اندیشیده واینده‏نگر خود بدین میزان پیش رفته باشد مصداق ایه فاستقم کما مرت که موضوع پیامبر نازل شده است، باشد. [1]

اینده‏نگرى او

او سیاستى که پیش گرفته، چشم باز پیش مى‏رود، اینده چنان مى‏بیند که گوئى اینک پیش روى او حاضر جمع بندى گذشته چنان پیش رو دارد که گوئى قدم قدم طول بروز ظهور حوادث گذشته حضور داشته مشى خاص او سیاست مبتنى اگاهى شناخت دقیق اسلام روح زمان خود سازنده روشى نو براى اقدام فاطمه (س) است. یک نمونه پیش بینى واینده‏نگرى او زبان ابن ابى الحدید ذکر کنیم:

او ترک مردم خلافت على (ع) انها سرزنش قرار داد چنین فرمود: اکنون اماده حوادث ناگوار باشد منتظر شمشیرهاى برنده هرج مرج دائم دیکتاتورى ستمکاران باشند، بیت‏المال شما غارت خواهند کرد منافع شما جیب خود خواهند ریخت...[2]و خواننده گرامى خوب توجه دارد که چگونه پیش بینى‏ها وقوع پیوست چگونه انچه که فاطمه (س) زمینه عرضه داشته براى مردم پیش امد - نه قرون بعد بلکه فاصله‏اى اندک کمتر 20 - 15 سال .

ارى او حتى بستر بیمارى وضع اینده پیش بینى کرد زنان فرمود که چه اینده‏اى انتظار مردان انهاست اینده تاریک مسلمین مى‏نگریست. او مى‏دانست امروز حق او بردند، على (ع) خانه نشین کردند فردا نوبت حسن حسین، روز بعد على الاسلام السلام .

جلوهاى مشى او

مشى فاطمه (س) مى‏توان چهره‏هاى گوناگون متعددى ملاحظه کرد که تکیه خطوط کلى اندیشه فاطمه (س) انها عنایت قرار مى‏دهیم .

1- مشى اعلام حق:

از خطوط کلى سیاست فاطمه (س) که چون رسولى قصد اعلام حق دارد مى‏خواهد دیگران برساند انچه که پیش گرفته‏اند چگونه است؟ ایا صواب ناصواب؟ او مساله فدک بیش انکه جنبه مالى اقتصادى توجه داشته باشد جنبه حقانیت مساله عنایت مى‏کند .

او مى‏خواهد بگوید فدک حق من حق باید رعایت گردد. او مى‏خواهد غصب حق مبارزه کند حرمت اموال مسلمین حفظ بماند. البته او نکته اگاه که مساله فدک یک معنى غصب ولایت مطلقه دشمن همین دید نظر فاطمه (س) باز داشته بود. مى‏خواستند على (ع) فاطمه (س) نظر اقتصادى زانو ایند صورت تیغى بران دست نداشته باشند.

فاطمه (س) اعلام حق مى‏کند دستگاه حاکمه سوء اعمال حذر مى‏دارد. روشنگرى خود ذکر ایات مربوط ارث سعى دارد انان تفهیم کند که خلاف قران عمل کرده‏اند کسى که چنین باشد خور حاکم اسلامى شدن نیست...

2- مشى صراحت لهجه :

فاطمه (س) مشى سیاسى صریح اللهجه است، مطلب خود بدون پرده مردم میان مى‏گذارد سعى دارد مردم تفهیم کند چه شرایطى هستند. اگر بنابود عیب ایرادى خلفا بیان کند صراحت مى‏گفت باب حجت مردم انان تمام مى‏کرد.

او بیان مسائل کسى باک ندارد امر نگران نیست که خلیفه مسلمین استیضاح بکشاند. براى او شخصیت ظاهرى عنوان مطرح نیست، حاکم چون احدى مسلمانان است، تفاوت که مسوولیت او سنگین‏تر است. انچه مهم شایستگى لیاقت نه نام عنوان.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.