لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 27 صفحه
قسمتی متن :
حیات سیاسى فاطمه (س)
این بخش خود شامل سه فصل است. فصلى ازان موردمشى سیاسى فاطمه (س) است. سعى داریم راه روشى که فاطمه (س) زندگى کار مىگرفت ایندهنگرى او بحث کنیم سپس جلوههاى مشى سیاسى او سخن گفته اعلام حق او، صراحت لهجهاش، احتجاج توبیخش، بىاعتنائیش، سیاست مات کردن او بحث خواهیم کرد حاصل مشى او عرصه سیاست عرضه خواهیم داشت .
فصل دوم موردحقطلبىهاى فاطمه (س) جریان سقیفه تلاش مخالفان راه کوشش تلاشى که براى سرکوب کردن على (ع) بکار بردهاند بحث کرده دور نماى اینده اندیشه او گشودن باب مبارزه بررسى قرار داده تلاش فاطمه (س) احقاق حق خود على (ع) سخن خواهیم گفت استنصارهاى او بحث خواهیم کرد .
و بالاخره فصل اخر مبارزات فاطمه (س) پس ذکر مقدمهاى هدف مراحل مبارزه رمز سماجتهاى او خیانتهائى که او شده بحث کرده دو گونه مبارزات فعال منفى او وتداوم مبارزه سخن خواهیم گفت. سرانجام حاصل مبارزه صدمات ناشى بحث خواهیم کرد .
مشى سیاسى
مقدمه
اسلام دینى که ما موضعگیرى مثبت رابطه جهان واقعیتهاى دعوت مىکند ما مىخواهد رابطه حوادث جریانات بىتفاوت نباشیم. حرکتها وقایعى که حیات بشر پدید مىایند هر کدام بنحوى سرگذشت ما بشریت موثرند طبعا طرز برخورد وقایع باید مسوولانه باشد. اصولا طرق ارزیابى شخصیت انسان شناخت مساله که چه کسانى صاحب قدرت ارزشند یکى طریقه که موضوع مواضع او رابطه پدیدهها ارزیابى بنشینیم .
براساس معیار مىتوان فاطمه (س) همسرش پیشروان حرکت اسلامى دانست نخستین مهمترین افرادى که براى حفظ تداوم حرکت اسلامى قد برافراشتند. راه مبارزه جهاد خود سرحد دست دادن جان پیش رفتند. انها دورانى حیات اسلامى مىزیستند که دوره بحران، دوران حساسیت دوران اماده باش لشکر اسلامى بود. بدین سان راجع وقایع حوادث حساسیت بیشترى لازم بود. اینکه فاطمه (س) عین داشتن قلبى مهربان، دست بدنى حال کار تلاش، تنى خسته اندیشه جسمى مشغول اطاعت چون سیاستمدارى قهرمان صحنه ظاهر مىشود عرض وجود مىکند خاطر وجود شرایط خاص بحرانى .
حیات سیاسى فاطمه (س)
اگر سیاسیت معنى نوع برخورد روابط متقابل بین مردم هیئت زمامدار بحساب اوریم همه انسانها باید افرادى سیاستمدار باشند رابطه جنسیت مطرح نیست. فاطمه (س) دختر پیامبر سزاوارترین افراد براى مشارکت سیاسى حضور صحنه سیاست .
او اینکه بدنى خسته ناشى کار روزانه رسیدگى امور خانه سرپرستى چند کودک خردسال دارد، اینکه اشتغالات اجتماعى متعددى او خود مشغول مىدارند خود سیاست دور نمىدارد چون سیاستمدارى قهرمان صحنه زندگى حتى مبارزه حاضر مىشود سعى دارد گره کورى باز نماید.
او زندگى سیاسى اشنائى الفباى همان دوران خردسالى سنین - 5- 6 سالگى اغاز کرد. زیرا او همه گاه پدر حاضر شریک درگیرىهاى پدر مردم نابکار دوران سخت قبل هجرت همه دشوارىها مصائب گذراند.
ان روز که ازدواج کرد زندگى مشترک خود اغاز نمود بازهم جریان زندگى اجتماعى همگام على (ع) پیش مىرفت سنگر سنگر او همراهى مىکرد. پس وفات پیامبر فصلى جدید زندگى اغاز کرد که براى تحکیم پایههاى انقلاب حتى دست احقاق حق مبارزه گشود جریان سیاسى عظیمى حضور یافت که براساس توطئهاى على، رادمرد جهان بشریت صحنه سیاست بیرون رانده بودند.
فاطمه (س) کارى نداشت که پدرش رسول خدا (ص) سرگرم انجام مهمترین وظایف مسوولیتهاى خویش شوهرش پیشواى راستین امت مردى مجاهد جنگجوست خود زنى مسلمان مىدانست که باید وظایف خویش اشنا بوده تکلیف وظیفه شرعیش شخصا عمل کند. بدین خاطر روزهاى اتش خون شکنجه پس وفات پیامبر، روزهائى که سیاست روز اتش زدن خانه بیعت خواهى روى زور اعمال قدرت بود، قد علم کرد تکلیف دینى سیاسى خود نیکو انجام رساند.
در مشى سیاسى او
مشى سیاسى فاطمه (س) مشى اعتراض، بى اعتنائى، عدم تایید دستگاه رهبرى، مشى محاکمه استیضاح کشاندن رهبر خلیفه موجود امت، مشى مظلومیت سرانجام که فریاد جائى نرسد گریستن است، نه براى عقده دل خالى کردن بلکه براى بیدار کردن هشیار ساختن اذهان سوئى که انجا حقى زنده دفن کردهاند.
مشى سیاسى فاطمه (س) مشیى اگاهانه، توام بینش بصیرت، اندیشیده حساب شده، انتخابى گزینش شده مبتنى برایمان عقیده است، هدف سعادت انسانها نجات بردگىها ذلتها، تضمین فراهم اوردن مبادى ارزشهاى معقول جامعه است. او مىخواهد جامعهاى بسازد که انسانها زندگى کنند نه چند بره تسلیم بى راى بى محتوا.
و انچه راه شان سیاست او بدور حیلهگرى، فریبکارى، وعدههاى تو خالى دل، تحمیق استحمار مردم، گندم نماى جو فروش بودن است. سره خالص بودن بدان خاطر که سیاست فاطمه (س) اسلام مایه مىگیرد اسلام حیله نیرنگ نیست، سر مردم کلاه گذاردن نیست، خلق خدا حقه بازى کردن وجود ندارد، باید راست مستقیم پیش رفت چه مردم بپذیرند چه نپذیرند. سیاست نان نرخ روز خوردن سیاست نامردمى شان اسلام ازان پاک مطهر .
او سیاست که الهى راست استقامت پیش مىرود باکى کتک خوردن، بدن خود رنج افکندن ندارد. او درس جرات وشهامت پدر خود گرفته مکتب خانه على (ع) سایه همگامى او تقویت نموده است. براى او هدف الهى مهم دفاع هدف باید ایستاد. ما تاریخ اسلام حتى بشریت زنى سراغ نداریم که راه هدف الهى اندیشیده وایندهنگر خود بدین میزان پیش رفته باشد مصداق ایه فاستقم کما مرت که موضوع پیامبر نازل شده است، باشد. [1]
ایندهنگرى او
او سیاستى که پیش گرفته، چشم باز پیش مىرود، اینده چنان مىبیند که گوئى اینک پیش روى او حاضر جمع بندى گذشته چنان پیش رو دارد که گوئى قدم قدم طول بروز ظهور حوادث گذشته حضور داشته مشى خاص او سیاست مبتنى اگاهى شناخت دقیق اسلام روح زمان خود سازنده روشى نو براى اقدام فاطمه (س) است. یک نمونه پیش بینى وایندهنگرى او زبان ابن ابى الحدید ذکر کنیم:
او ترک مردم خلافت على (ع) انها سرزنش قرار داد چنین فرمود: اکنون اماده حوادث ناگوار باشد منتظر شمشیرهاى برنده هرج مرج دائم دیکتاتورى ستمکاران باشند، بیتالمال شما غارت خواهند کرد منافع شما جیب خود خواهند ریخت...[2]و خواننده گرامى خوب توجه دارد که چگونه پیش بینىها وقوع پیوست چگونه انچه که فاطمه (س) زمینه عرضه داشته براى مردم پیش امد - نه قرون بعد بلکه فاصلهاى اندک کمتر 20 - 15 سال .
ارى او حتى بستر بیمارى وضع اینده پیش بینى کرد زنان فرمود که چه ایندهاى انتظار مردان انهاست اینده تاریک مسلمین مىنگریست. او مىدانست امروز حق او بردند، على (ع) خانه نشین کردند فردا نوبت حسن حسین، روز بعد على الاسلام السلام .
جلوهاى مشى او
مشى فاطمه (س) مىتوان چهرههاى گوناگون متعددى ملاحظه کرد که تکیه خطوط کلى اندیشه فاطمه (س) انها عنایت قرار مىدهیم .
1- مشى اعلام حق:
از خطوط کلى سیاست فاطمه (س) که چون رسولى قصد اعلام حق دارد مىخواهد دیگران برساند انچه که پیش گرفتهاند چگونه است؟ ایا صواب ناصواب؟ او مساله فدک بیش انکه جنبه مالى اقتصادى توجه داشته باشد جنبه حقانیت مساله عنایت مىکند .
او مىخواهد بگوید فدک حق من حق باید رعایت گردد. او مىخواهد غصب حق مبارزه کند حرمت اموال مسلمین حفظ بماند. البته او نکته اگاه که مساله فدک یک معنى غصب ولایت مطلقه دشمن همین دید نظر فاطمه (س) باز داشته بود. مىخواستند على (ع) فاطمه (س) نظر اقتصادى زانو ایند صورت تیغى بران دست نداشته باشند.
فاطمه (س) اعلام حق مىکند دستگاه حاکمه سوء اعمال حذر مىدارد. روشنگرى خود ذکر ایات مربوط ارث سعى دارد انان تفهیم کند که خلاف قران عمل کردهاند کسى که چنین باشد خور حاکم اسلامى شدن نیست...
2- مشى صراحت لهجه :
فاطمه (س) مشى سیاسى صریح اللهجه است، مطلب خود بدون پرده مردم میان مىگذارد سعى دارد مردم تفهیم کند چه شرایطى هستند. اگر بنابود عیب ایرادى خلفا بیان کند صراحت مىگفت باب حجت مردم انان تمام مىکرد.
او بیان مسائل کسى باک ندارد امر نگران نیست که خلیفه مسلمین استیضاح بکشاند. براى او شخصیت ظاهرى عنوان مطرح نیست، حاکم چون احدى مسلمانان است، تفاوت که مسوولیت او سنگینتر است. انچه مهم شایستگى لیاقت نه نام عنوان.