فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق خلاصه کتاب پیرامون انقلاب اسلامی


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 19 صفحه


 قسمتی متن : 

 

نام کتاب : پیرامون انقلاب اسلامی

مجموعه یادداشت‏ها سخنرانی‏ها مصاحبه‏ها استاد شهید مرتضی مطهری پیرامون انقلاب اسلامی انتشارات صدرا چاپ نهم : تابستان 1372 تعداد : 000 ، 10 نسخه ناشر : انتشارات صدرا ( کسب اجازه شورای نظارت نشر اثار استاد شهید )

مباحث بررسی :

1 . مصاحبه سیمای جمهوری اسلامی

1-1 . پیرامون جمهوری اسلامی

77

2 . مصاحبه دکتر سروش استاد شهید

2-1 . پیرامون جمهوری اسلامی

122

3 . سخنرانی مسجد فرشته :

3-1 . عدالت اجتماعی

140

3-2 . استقلال ازادی

152

3-3 . معنویت انقلاب اسلامی

163

3-4 . روحانیت انقلاب اسلامی

173

مقدمه :

این کتاب گزیده یادداشتها ، سخنرانیها ، مصاحبه "استاد شهید مرتضی مطهری " پیرامون انقلاب اسلامی تنظیم مقالات‏ مجموعه کوشش شده تنقیح ویرایش حد تبدیل گفتار به‏ نوشتار حذف قسمتهای مکرر محدود بماند محتوای مطالب عرضه شده‏ توسط استاد تغییری داده نشود .

این مقاله خلاصه ایست نیمه دوم کتاب "پیرامون انقلاب اسلامی "اثر استاد شهید مرتضی مطهری مباحث ابتدای مبحث " مصاحبه سیمای جمهوری اسلامی ، پیرامون جمهوری اسلامی " انتهای کتاب باشد .

" مصاحبه سیمای جمهوری اسلامی ،

پیرامون جمهوری اسلامی "

این مصاحبه منظور پاسخگویی سوالات عقیدتی ایدیولوژیکی بسیاری خصوص میان روشنفکران زمان نزدیک شدن برگزاری رفراندوم استاد مطهیر صورت گرفته .

سوال اول :

بعنوان اولین سوال من مفهوم جمهوری اسلامی شروع میکنم که بزعم بسیاری‏ ، مفهومی گنگ مبهم زیرا جمهوری بمعنای قرار داشتن حق حاکمیت دست خود مردم بمعنای حکومت عامه مردم حال انکه قید اسلامی ، این‏ اطلاق محدود مقید می‏کند باین ترتیب بنظر میرسد که مفهوم جمهوری‏ اسلامی تعارض موازین دمکراسی تعارض مفهوم جمهوری بمعنای‏ عام باشد اینست که میپرسم شما چه تعریفی جمهوری اسلامی ارائه‏ میدهید ؟

پاسخ استاد مطهری :

کلمه جمهوری ، شکل حکومت پیشنهاد شده مشخص میکند کلمه اسلامی‏ محتوای انرا. مسئله جمهوری مربوط شکل حکومت که‏ مستلزم نوعی دمکراسی یعنی اینکه مردم حق دارند سرنوشت خود خودشان دست بگیرند قطع نظر اینکه مرد زن سفید سیاه ، دارای عقیده عقیده باشند اینجا فقط شرط بلوغ سنی رشد عقلی‏ معتبر ، نه چیز دیگر بعلاوه حکومت ، حکومتی موقت یعنی‏ هر چند سال یکبار باید تجدید شود ملازم نیست که مردم خود گرایش‏ یک مکتب یک ایدئولوژی التزام تعهد یک مکتب معاف‏ بشمارند .

کلمه اسلامی پیشنهاد میکند که حکومت اصول مقررات اسلامی اداره شود ، مدار اصول اسلامی حرکت کند چون میدانیم که اسلام بعنوان یک دین عین‏ حال یک مکتب یک ایدئولوژی ، طرحی زندگی بشر همه‏ ابعاد شئون . نتیجه جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل ، انتخاب رئیس حکومت سوی عامه مردم مدت موقت محتوای ان‏ اسلامی .

برای اکثریت قاطع ملت ایران ، ایمان اعتقاد راسخ اصول اسلام‏داشتن چون چرا دانستن اصول ، نه گناه نه عیب انچه که‏ میتواند گناه عیب باشد ، اینست که اکثریت مسلمان ، اقلیت‏ بی‏اعتقاد ، اجازه چون چرا ندهد

که اجازه چون چرا مخالفین داده شده گرنه لازم انجام چنین مصاحبه منظور بیان نظرات سوالات مخالفین نبود .

الف : پاسخ ایشان زمینه انقلاب مشروطیت : "

ملت ایران که انقلاب مشروطیتحق حاکمیت ملی کسب کرد ،هرگز انرا منافی قبول اسلام بعنوان یک‏ مکتب یک قانون اصلی اساسی که قوانین مملکت باید رعایت موازین‏ تدوین تنظیم گردد ، ندانست لهذا متن قانون اساسی ضرورت‏ انطباق قانون اسلام امده انجا صریحا گفته میشود که هیچ‏ قانونی که ضد قوانین اسلام باشد ، قانونیت ندارد ضرورت حضور پنج‏ فقیه طراز اول نظارت قوانین ، که متمم قانون اساسی مندرج‏ ، تامین همین نکته .

بنابراین اسلامی بودن جمهوری بهیچ وجه حاکمیت ملی - که بدوره‏ مشروطیت اشاره کردید - بطور کلی دمکراسی منافات نداردو هیچگاه‏ اصول دمکراسی ایجاب نمیکند که یک جامعه ایدئولوژی مکتبی حاکم‏ نباشد .

منشا اشتباه انان که اسلامی بودن جمهوری منافی روح دمکراسی میدانند ناشی اینست که دمکراسی قبول انان هنوز همان‏ دمکراسی قرن هیجدهم که حقوقانسان مسائل مربوط معیشت خوراک مسکن پوشاک ، ازادی انتخاب راه معیشت مادی خلاصه میشود اما اینکه مکتب عقیده وابستگی‏ بیک ایمان جزو حقوق انسانی اینکه اوج انسانیت وارستگی غریزه تبعیت محیطهای طبیعی اجتماعی ، وابستگی عقیده ایمان ارمان بکلی بفراموشی سپرده شده .

ب : پاسخ ایشان زیر پا گذاشتن حق حاکمیت متعلق عموم افراد ملت :

مبارزه ملت ایران ، تنها یک قیام علیه استیلای سیاسی استعمار اقتصادی نبود ، قیام علیه فرهنگ ایدئولوژیهای غربی دنباله غرب میدانیم که هویت فرهنگی یک ملت ، فرهنگی که جانش ریشه‏ دوانیده هویت ملی مردم اسلام هیچکس نمیخواهد اسلامی بودن جمهوری مردم تحمیل کند این‏ تقاضای خود مردم استجمهوری اسلامی یعنی یک‏ نفی یک اثبات اما نفی ، نفی رژیم حاکم 2500 ساله اثبات ، محتوای‏ اسلامی توحیدی انست .

ب : پاسخ ایشان د رمورد ولایت فقیه :

ولایت فقیه‏ معنی نیست که فقیه خود راس دولت قرار بگیرد عملا حکومت‏ کند نقش فقیه یک کشور اسلامی نقش یک‏ ایدئولوک نه نقش یک حاکم وظیفه ایدئولوک اینست که اجرای‏ درست صحیح ایدئولوژی نظارت داشته باشد ، او صلاحیت مجری قانون کسی‏ که میخواهد رئیس دولت بشود کارها کادر ایدئولوژی اسلام انجام برساند ، نظارت بررسی قرار میدهد

.ولایت فقیه ، یک ولایت ایدئولوژیکی اساسا فقیه خود مردم انتخاب میکنند امر عین دمکراسی استدر حقیقت ، حق شرعی ولایت شرعی ، یعنی مهر ایدئولوژی مردم ، حق عرفی ، همان حق حاکمیت ملی مردم که انها باید فرد تائید رهبر انتخاب کنند باو رای اعتماد بدهند .

د: پاسخ ایشان د رمورد حکومت طبقه روحانی :

امروز هر بچه دبستانی اینقدر می‏داند که جمهوری اسلامی یعنی جامعه اسلامی‏ ، رژیم جمهوری میداند که جامعه اسلامی یعنی جامعه توحیدی جامعه‏ توحیدی یعنی جامعه اساس جهان بینی توحیدی ، که طبق ، جهان‏ ماهیت اوئی سوی اوئی دارد جهان بینی دارای یک ایدئولوژی‏ توحیدی که توحید عملی تعبیر می‏شود ، یعنی رسیدن انسان به‏ یگانگی اخلاقی یگانگی اجتماعی ، که هر دوی اینها ایه کریمه معروفی که‏ رسول اکرم ( ) صدر نامه هایش شخصیتهای جهان انرا ثبت میکرد ، مندرج : قل اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا بینکم الا نعبد الا الله لا نشرک شیئا لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله » ایه 63 - ال عمران ) جمله " « تعالوا الی کلمه سواء بیننا بینکم »" توحید نظری جمله‏ "الا نعبد الا الله »" توحید عملی فردی جمله " « لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا »" توحید عملی اجتماعی که مساوی ازادی‏ دمکراسی اصیلترین شکلش ، نشان میدهد . قید اسلام ، توجه ذات محتوای هرگز جمهوری اسلامی طبقاتی نمی‏کند

سوال دوم :

میدانیم که اوضاع زمانه دائما تحول دگرگونی اساس‏ حکومت . جمهوری اسلامی ، چگونه می‏خواهد جوابگوی مسائل پیچیده دائما حال تحول اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی باشد ایا الگوی جمهوری اسلامی همان ضوابط مقرراتی که 1400 سال پیش عرضه شده ؟ ایا قوانین که قاعدتا زمان ما کهنه شده اند قادر رویارویی مسائل هستند ؟

استاد مطهری :

سوال اساسی‏ اینست : ایا انسانیت انسان ، ارزشهای انسانی ، کمال انسانی ، واقعیتهای‏ متغیر متبدلی هستند ؟ یعنی همانطور که لوازم زندگی مظاهر تمدن روز به‏ روز فرق میکنند ایا معیارهای انسانیت روز روز فرق میکنند ؟ لازمه حرکت داشتن‏ ستاره نیست که مدار ستاره قطعا ضرورتا لزوما تغییر بکند .

انسان بحکم اینکه خط سیر تکاملش ثابت ، نه خودش ، یک سلسله‏ معیارها دارد که بمنزله نشانه راهند چون ستارگان چون دایما حرکتند ولی مدار چرخش ثابتی دارند لازمه حرکت داشتن‏ ستاره نیست که مدار ستاره قطعا ضرورتا لزوما تغییر بکند . نشانه معیارها ، همیشه نشانه معیار هستند دلیل ضرورتی ندارد که تغییر بکنند .

نظریه‏ صحیح همین که انسان حفظ نوعیتش مسیر تکاملی گام میدارد

یعنی روزی که انسان زمین پدیدار شده ، نوعیت او ان‏ جهت که انسان تغییر نکرده او نوع دیگری تبدیل نشده . گویی قانون خلقت ، تکامل مرحله جسم اندام ارگانیزم بدنی‏ مرحله روانی روحی اجتماعی تغییر موضع داده . انجا که نوعیت انسان تغییر نمیکند ، بناچار یک سلسله اصول ثابت‏ که مربوط انسان کمال اوست ، خط سیر انسانیت مشخص می‏سازد زندگی او حاکم ، انجا که انسان چنین مسیری حرکت میکند ، منازل مختلف می‏پیماید - بواسطه اختلاف منازل ، احکام مربوط به‏ هر منزل منازل دیگر متفاوت خواهد همین امر او ناگزیر می‏سازد که هر منزل بشیوه خاص - متفاوت دیگر منازل - زندگی کند . قوانین اسلام انگونه که متن تشریعات دین منظور گردیده منزلی وضع‏ نشده بلکه مسیری وضع شده ، اما عین حال منازل فکر شده اقدمات تمهیدات لازم انها نظر گرفته شده اسلام برای‏ نیازهای ثابت ، قوانین ثابت ، نیازهای متغیر ، وضع متغیری نظر گرفته .

و ایشان منظور روشن سازی بحث دو مثال ذکر کرده اند : یکی ایه : « اعدوا لهم ما استطعتم من قوش من رباط الخیل ترهبون عدو الله عدوکم " : مومنان ، مقام مبارزه انان خود مهیا کنید هر چه‏ میتوانید ابزار جنگی ترساندن دشمنان خدا خودتان فراهم کنید . سوره انفال - ایه 60 واقع بیانگر اصل اجتماعی . اسلام رابطه جامعه اسلامی جامعه دیگر قدرتمند شدن قدرتمند بودن تهیه لوازم دفاع خود ، حدی که دشمن هرگز خیال حمله هم‏ نکند ، توصیه کرده . (خط سیر ثابت) د رمنزلی زمان رسول اکرم بوده لزوم فراگیری اسب دوانی تیر اندازی منظور مهارت یافتن امور جنگی توصیه شده دوره ما تواند لزوم ورت دیگر اجرا گردد .

مثال دوم راجع مبادلات کیفیت گردش ثروت میان مردم‏ که باین تعبیر قران بیان شده : ²لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل‏ : مال یکدیگر نا حق صرف نکنید . سوره بقره - ایه 188

یعنی نقل انتقال مملوکها نباید بصورت بیهوده انجام شود. مثلا خرید فروش خون پیش امده . گذشته که خون استفاده‏ای نمیشد معامله خون باطل زیرا اکل‏ مال باطل محسوب میشد اما امروز که اثر پیشرفت علم ، خون بصورت‏ یک مایه حیات امده ، دیگر نمیتوان گفت معامله خون مصداق اکل مال به‏ باطل بلکه اینجا بدلیل عوض شدن مصداق ، حکم جزئی تغییر میکند اما حکم کلی همچنان پا جا تغییر باقی میماند مصادیق تازه‏ منطبق میگردد .

در انطباق احکام کلی مصادیق جدید ، اجتهاد که نقش اصلی بازی می‏کند وظیفه فقیه اینست که بدون انحراف اصول کلی ، مسائل جزئی‏ متغیر تابع گذشت زمان بررسی کند اساس همان احکام چهار چوبهای اصلی که توسط وحی عرضه شده احکام مناسب صادر کند .

سوال سوم :

شما اشاره کردید ضوابط کلی نظام اسلامی ، که وحی سرچشمه میگیرد مسیر زندگی بشر بهترین نحو مشخص میکند حال انکه زمان ما این‏ مسئله بشدت مطرح که اگر بتوان تلفیقی اگاهانه دو دستاورد بزرگ‏ تاریخ فکر بشر - دمکراسی سوسیالیسم - بوجود اورد ، می‏توان صراط مستقیمی‏ یافت که انسان وحی نیاز سازد . خصوص شرقی مسلمان امکان هست که بتواند عناصری معنویت‏ اسلامی چهار چوب بگنجاند انرا هر چه غنی تر وکاملتر کاراتر سازد ؟

استاد مطهری : دمکراسی سوسیالیسم میان خودشان نوعی ناسازگاری - لااقل توهم ناسازگاری - وجود دارد


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.