لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 3 صفحه
قسمتی متن :
درمان شناختی رفتاری اضطراب ( 2 )
علی بیات
جلسه چهارم
در ابتدای جلسه چهارم بررسی تکالیف جلسه گذشته پرداخته میزان موفقیت وی، کاهش نسبی علائم اضطراب انجام صحیح تکالیف باز خورد داده شده.
از میان مطالب جدید مراجع مهمترین موضوعات استفاده یکسری تکنیکهای شناختی جمله فهم معانی ویژه، تکنیک سه سوالی، کشف تجربه اها، تقویت اظهارات مثبت مراجع، مبارزه بایدها افکار دو قطبی، تجزیه تحلیل قرار گرفت.
در پایان جلسه تکنیک توقف فکر اموزش داده سپس ضمن توجه شناسایی باورهای تحریف شده وی خواسته منظور خارج شدن موقعیتهای همه هیچ مبارزه افکار دو قطبی مزایا معایب باورها دو ستون بصورت 100-0 مشخص نماید.1
جلسه پنجم:
ابتدای جلسه بررسی تکالیف جلسه پرداخته سپس وی ازمون اضطراب بعمل امد نمره ازمون کاهش محسوسی ملاحظه که میزان موفقیت مراجع بازخورد داده شد. سپس مهمترین مطالب موضوعات جدید تکالیف گذشته انتخاب گردید استفاده تکنیک دکمه فشار مرور ذهنی منظور روبرو شدن موقعیتهای درجهبندی شده جلسات گذشته نشان دادن توان تغییر احساسات توسط خود فرد تکنیک فاجعهامیز دانستن عمل کردن اگر، بررسی تجزیه تحلیل قرار گرفت.
در پایان جلسه ضمن تاکید شناسایی باورهای تحریف شده اموزش تکنیک مواجهه تدریجی وی خواسته خود موقعیتهای اضطراباوری که قبلا ازانها اجتناب میکرده قرار دهد. نتیجه جلسه اینده ثبت نماید.
جلسه ششم:
این جلسه دو هفته بعد تشکیل شد، دستور کار جلسه ضمن مرور تکلیف جلسه گذشته بررسی میزان پیشرفت درمان طول تمام جلسات گذشته بود.
درجهبندی اضطراب طول جلسه نشان میدهد که بطور کلی اضطراب او نسبت قبل کمتر شده بازخورد نتیجه وی سوال که کدام تکنیکها توانسته سطح اضطراب کاهش دهد، بنا گفته مراجع شناسایی باور تحریف شده افکار اتوماتیک کنترل تنفس توانسته موفقیت چشمگیری داشته باشد.
جلسه هفتم:
در جلسه علائم کمی اضطراب ظاهر شده بود، بار دیگر ادامه تکنیکهای ارامیدگی ارامسازی کاربرد انها موفقیتههای اضطراباور تاکید سپس تفاوت بین اضطراب طبیعی اضطراب غیرطبیعی یاداوری شد. تکنیک اصلی جلسه مبارزه افکار اضطرابزا بود.
جلسه هشتم:
به عنوان جلسه کنترل بررسی نتایج دو ماه بعد برگزار نتایج نشان میدهد که اضطراب مراجع قابل کنترل است.
بعضی تکنیکهای شناختی استفاده
بعضی تکنیکهای رفتاری استفاده
1ـ گفتگوی سقراطی کشف «تجربه اها»
2ـ تکنیک سه سوالی
ـ چه مدرکی
ـ چه تغییر دیگری وجود دارد
ـ اگر درست چکار میتواند کرد
3ـ شناسایی افکار اتوماتیک
4ـ تعیین تکلیف
5ـ فهم معانی ویژه منظور تشخیص بعضی مفاهیم مراجع
6ـ چارچوب جلسه درمان
7ـ مبارزه بایدها، همه، همیشه، هیچ، اکثر اوقات…
8ـ فاجعهامیز بودن (درنظر گرفتن اخرین وضع سوال چه میشد اگر)
9ـ ازمون عملی باورها، برو امتحان کن
10ـ تقویت اظهارات مثبت مراجع
11ـ مبارزه تفکر دو قطبی
12ـ فهرست کردن مزایا معایب باورها منظور خارج شدن قانون همه یاهیچ
13ـ تمرین شناختی
14ـ مرور ذهنی تصویرسازی ذهنی روبروشدن موقعیت
15ـ ایفای نقش
16ـ توقف فکر
17ـ اسناد مجدد
18ـ اموزش حل مسئله
19ـ سوال کردن اگر ادلر منظور تعیین نوع مشکل
20ـ عمل کردن اگر، دادن نقش جدید احساس اطمینان
21ـ تف انداختن سوپ نامطبوع کردن رفتار مراجع
22ـ اجتناب کودک ستوه امده منظور جلوگیری تائید گرفتن مراجع مشاور
23ـ تکنیک دکمه فشار منظور تغییر احساسات
حساسیتزدایی تدریجی
کنترل تنفس منظور جلوگیری حملات وحشتزدگی
اموزش کنترل خشم
اموزش ارامیدگی
الگوبرداری
مواجهه تدریجی
درگیری، وظایف رفتاری، استفاده فعالیتها برنامهریزی شده
فعالیتهای برنامهریزی شده درجهبندی کردن موقعیتها
تسلط لذت (بروکیف کن، هرچه پیش اید خوش اید).
هدفهای کوتاهمدت درمان
مداخلههای درمانی
1ـ توصیف علائم نشانههای اضطراب منتشر
2ـ تجربه مجدد علائم اضطرابزا جلسه مشاوره
3ـ استفاده ازمونهای روانشناختی منظور تشخیص
4ـ شناسایی خودگویی شناختی اضطراب
5ـ شناسایی افکار ناسالم درهر موقعیت
6ـ ایجاد بینش نسبت باورهای شرطی باورهای اساسی
7ـ پاداش تجارت افکار احساسات مثبت
8ـ مطالعه کتابهای مفید زمینه
9ـ انجام تکنیکهای شناختی رفتاری
10ـ کاهش علائم روانشناختی اضطراب
11ـ ایجاد بینش نسبت علل اضطراب
1ـ مفهوم اضطراب تجربه شده زندگی روزانه مشخص شود
2ـ تهیه فهرستی عوامل اضطراب توسط مراجع
3ـ افزایش اگاهی نسبت علل عوامل اضطراب انجام تشویق
4ـ معرفی پزشک جهت بررسی عوامل فیریولوژیکی
5ـ استفاده ازمونهای شناختی عینی منظور تشخیص
6ـ بارخورد مثبت میزان پیشرفت
7ـ بار خورد تقویت پیامهای مثبت شناختی
8ـ معرفی کتاب حال بد حال خوب، راهنمای حال خوب و…
9ـ بینش رسانیدن مراجع جهت برخورد موقعیت اضطرابزا
10ـ پذیرش وجود کمی اضطراب عنوان متغیر طبیعی احساس
11ـ استفاده تکنیکهای شناختی رفتاری.