فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق دلایل ترک تحصیل دانش اموزان راهکارهاى جلوگیرى


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 7 صفحه


 قسمتی متن : 

 

دلایل ترک تحصیل دانش‌اموزان راهکارهاى جلوگیرى ان

تعلیم تریبت معضلات مشکلات مربوط یکى بحث‌انگیزترین مسائل جوامع مختلف بوده هست. دلایل اهمیت مى‌توان نکاتى چون، لزوم تعلیم تربیت صحیح نسل اتی، حساسیت شکنندگى کودکان، نوجوانان جوانان مقابل مسائل مختلف؛ سرمایه‌گذارى دولتمردان جوامع براى دستیابى موفقیت بیشتر استفاده تخصص نسل جوان؛ تاکید والدین تعلیم تربیت درست فرزندان؛ حرکت سرسام‌اور جوامع سوى رشد ترقى بسیارى نکات ریز درشت دیگرى نسبت داد بنا دلایل ذکر شده، «ترک تحصیل دانش‌اموزان» یکى معضلاتى مى‌توان دلایل مختلف، افتى براى ساختار اموزشی، پرورشى جوامع دانست. شاخص‌ترین دلایل راهکارهاى جلوگیرى ترک تحصیل دانش‌اموزان دبیرستانى یازده خلاصه مى‌شود؛

1- فراهم نشدن زمینه مناسب براى تحصیل همه جوانان نوجوانان زیر بیست یک سال؛ بسیارى کشورها حداکثر سن براى تحصیل دوره دبیرستان18 سال پس سن دانش‌اموزان فرض اشتیاق ادامه تحصیل باید راهى مدارس شبانه شوند. حضور مدارس شبانه عاملى براى ترک تحصیل دانش‌اموزان است. رو ارتقاى سطح سنى معضل برطرف شده دانش‌اموزان بدون ترس هیجان، بویژه هیجان ناشى افزایش سن مى‌توانند تحصیل بپردازند. عقیده پژوهشگران قرن حاضر بسیارى دانش‌اموزان مشکلات فراوانى چون ناتوانى تامین نیازهاى اقتصادی، اجتماعى دست پنجه نرم مى‌کنند، افزایش سن تحصیل دبیرستان راهکارى دانش‌اموزان بتوانند کنار کار تحصیل بپردازند. براساس پژوهش‌هاى انجام شده بالاترین امار مربوط ترک تحصیل دلیل افزایش سن امتناع دانش‌اموزان حضور مدارس شبانه است.

2- مدارس ویژه دانش‌اموزان 19 21 سال؛ خجالت دانش‌اموزانى نسبت همکلاسى‌هاى خود سن بالاترى دارد، عاملى دیگر براى ترک تحصیل انها ست. بنابراین ساخت مدارس ویژه دانش‌اموزان 19 21 ساله، مى‌توان گام موثرى جهت جلوگیرى ترک تحصیل رده سنى برداشت. مدارس باید جدا مدارس شبانه فعالیت کرده هر نظر حتى جهت زمانى مانند سایر مدارس مقطع دبیرستان باشند.

3- روى تک‌تک دانش‌اموزان تمرکز کنیم؛ عقیده پژوهشگران انجمن بین‌المللى مطالعات اموزشى امریکا )NEA( مرکز اموزشى مى‌تواند زمینه اموزش پرورش دانش‌اموزان موفق عمل کند وضعیت اموزشی، پرورشى فرد فرد دانش‌اموزان اگاه باشد. تمرکز کاهش تعداد کادر اموزشى انتخاب افراد زبده، ارتباط منظم موثر والدین اولیاى مدرسه، ارتباط صمیمانه (در حد معقول منطقی) بین دانش‌اموزان اموزگار، کاهش تعداد دانش‌اموزان هر کلاس (حداکثر بین 18 25 نفر)، برنامه‌ریزى منظم براى رسیدگى وضعیت درسى دانش‌اموزان، برگزارى کلاس‌هاى تقویتى منظم منظور رفع ضعف‌هاى اموزشى میسر است. پژوهشگران برگزارى برنامه‌هاى تفریحى دسته جمعى پایان هفته حتى طول تعطیلات تابستان یکى شیوه‌هاى افزایش ارتباط میان دانش‌اموزان یکدیگر دانش‌اموزان اولیاى مدرسه بویژه اموزگار مى‌دانند. ارتباط زمینه‌ساز حل بسیارى مشکلات اموزشی، پرورشى است. حقیقت هر میزان موانعى چون ترس، خجالت بى‌اعتمادى میان دانش‌اموزان اموزگار ... برطرف شود همان میزان امکان موفقیت دانش‌اموز افزایش مى‌یابد.

4- گسترش زمینه تحصیل؛ محدود کردن رشته‌هاى تحصیلى القاى باور ادامه تحصیل برخى رشته‌هاى تحصیلى ضامن موفقیت بوده ادامه تحصیل سایر رشته‌ها، ا‌ینده روشنى دنبال ندارد، دانش‌اموز ادامه تحصیل دلزده مى‌کند. نکته بویژه دانش‌اموزانى ادامه تحصیل برخى رشته‌ها علاقه نداشته فقط اجبار اجتماع، والدین مدرسه ادامه تحصیل رشته‌ها برمى‌گزینند حائز اهمیت بوده عامل اصل بازدارنده تحصیل انهاست. بنابراین مدرسه گام بعدى اجتماع والدین موظفند زمینه تحصیل براى همه رشته‌هاى تحصیلى براى دانش‌اموزان فراهم کنند. دیدگاهى دیگر شکستن حصار باورهاى نادرست اجتماعی، فرهنگى راهى جهت هموار کردن انتخاب ازادانه دانش‌اموزان نتیجه موفقیت انهاست.

5- ارتباط بخش اموزش اشتغال؛ ارتباط موثر بین بخش اموزش اشتغال نه تنها باعث مى‌شود اموزش‌ها جهت‌یابى صحیحى داشته سمت سوى براوردن نیازهاى اجتماع چرخاندن چرخ‌هاى اقتصادى گام بردارد، بلکه دانش‌اموزان اطمینان مى‌یابند پس فراغت تحصیل تحصیل هر رشته‌ای، بیکار نخواهند ماند. ترس بیکارى پس اتمام تحصیلات (چه پس اخذ مدرک دیپلم فارغ‌التحصیلى دانشگاه) باور هدر رفتن سال‌هاى مفید جوانى دلیل ترس بیکارى پس تحصیل، مقایسه افراد تحصیل نکرده‌اى وارد بازار کار شده شرایط مراتب بهترى نسبت افراد تحصیلکرده برخوردارند، دانش‌اموز ادامه تحصیل باز مى‌دارد. حقیقت مقایسه دائمى قشر تحصیلکرده بیکار تحصیلکرده کم درامد قشر تحصیل نکرده حتى بیسواد درامد بالا، یکى دلایلى بسیارى دانش‌اموزان دبیرستانى ادامه تحصیل باز مى‌دارد. وضعیت کشورهاى حال توسعه توسعه نیافته وضوح مشاهده مى‌شود.

6- ارتقاى سطح کیفى اموزش‌ها شروع زود هنگام اموزش‌ها؛ پژوهش‌ها نشان مى‌دهد ارتقاى سطح کیفى اموزش‌ها، شروع اموزش‌ها صورت جدى دوره پیش‌دبستانی؛ پر بار کردن مباحث درسى ارائه شده دوره‌هاى گوناگون تحصیلی؛ ایجاد اشتیاق علاقه تحصیل فراگیرى اموزش‌هاى ارائه شده انتخاب مباحث درسى خلاقیت اشتیاق دانش‌اموزان پاسخگو باشد ... عوامل موثرى جهت جلوگیرى دلزدگى ترک تحصیل دانش‌اموزان مقطع دبیرستان است. هر میزان دانش‌اموز فراگیرى لذت ببرد، همان میزان امکان ترک تحصیل او کاهش مى‌یابد. سوى دیگر حذف مباحث درسى وقت‌گیر ایستا جایگزین کردن مباحث درسى پاسخگوى حس اشتیاق، پرسشگرى وخلاقیت دانش‌اموزان باشد، راهکار مناسبى جهت کاهش خطر ترک تحصیل دانش‌اموزان است.

7- حضور موثر منطقى والدین مراحل مختلف تحصیل دانش‌اموزان؛ خانواده هر جایگاه موقعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگى ... باشد نقش بسزایى موفقیت شکست تحصیلى دانش‌اموز دارد. اموزش رفتارهاى صحیح فردى اجتماعی؛ تشویق دانش‌اموز براى ادامه تحصیل؛ فراهم کردن زمینه مناسب براى ادامه تحصیل فرزندان؛ رفع مشکلات اموزشى پرورشى همکارى اولیاى مدرسه ...، همگى عوامل موثرى براى ادامه تحصیل موفقیت دانش‌اموز است. اگر حمایت‌ها دوران کودکى حتى پیش شروع درس مدرسه اغاز شود، بى‌شک نتیجه بهترى خواهد داشت. عقیده پژوهشگران نقش والدین، حتى عملکرد اولیاى مدرسه شاخص‌تر تاثیرگذارتر است.

8- حمایت؛ همراهى والدین اولیاى مدرسه طور کلى همه افرادى شکلى اموزش پرورش دانش‌اموز نقش دارند، شاخصى براى تضمین موفقیت تحصیلى دانش‌اموز است. «اطمینان» اینکه شرایط بحرانى همواره فرد افرادى دانش‌اموز «حمایت هدایت» خواهند کرد، او ادامه مسیر دلگرم مى‌کند. پژوهشگران نقش حمایتى والدین اولیاى مدرسه تنها صرف هزینه محدود نکرده تاکید دارند حمایت باید همه جانبه باشد. معنى


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.