لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .docx ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 5 صفحه
قسمتی متن :
دولت چه ابزارهایی تواند تنظیم امور اقتصادی دخالت کند؟
استراتژی حمایت تولید مصرف کننده
دولت بعضی مواقع جلوگیری نوسان متغیرهای اصلی اقدام دخالت بازار اجرای سیاست تنظیمی نماید. درکشورهای درحال توسعه جمله ایران، عدم تعادلها اقتصاد بیشتر بالطبع دخالت دولت بازار برقراری تعادل عرضه تقاضا ثبات قیمتها بیشتر باشد. روبحث تنظیم بازار سیاست اعمال شده درجهت توازن بازار تامین منابع مصرف کنندگان تبع تولیدکنندگان دراین کشورها اهمیت ویژه برخوردار است.
مفهوم تنظیم بازار:
تنظیم بازار مجموعه مقررات، سیاستها استراتژیهایی که جهت حمایت مصرف کنندگان تولیدکنندگان (عاملین اصلی بازار) توجه ابزار مناسب اقتصادی بین متغیرهای اصلی بازار (قیمت مقدار) اعمال شود. منظور تغییراتی درعوامل موثر توابع عرضه تقاضا ایجاد شود. بنابر تنظیم بازار تعریف گسترده دارد روشهای متعددی قابل انجام نظر برخی کارشناسان اقتصاد، تنظیم بازار معنای دخالت دولت بازار طریق ابزارهای غیرقیمتی مثل سهمیه بندی، کنترل انحصاری، اطلاعات نیاز جهت اگاهی مشتریان (مثل برچسب قیمت) استانداردهای کیفی است. مجموع تنظیم بازار شامل ایجاد تعادل کنترل مقدار عرضه تقاضا، قیمت گذاری، حفظ تثبیت درامد تولیدکنندگان، حمایت مصرف کنندگان دخالت تجارت محصولات باشد.
تاکید شود بحث تنظیم بازار، ابتدا بررسی سیاستهای کلان (شامل سیاستهای پولی مالی) که رفتار متغیرهای اقتصادی سطح کلان کشور تحت تاثیرقرار دهند اجتناب ناپذیر است.
سیاستهای تنظیم بازار دارای دامنه متنوعی است. ولی بطور کلی توان انها دو دسته سیاستهای داخلی مرزی تقسیم نمود.
سیاستهای داخلی تنظیم بازار شامل:
1-سیاستهای کنترل عرضه
براساس سیاست زمانی که عرضه محصول افزایش پیدا کند دولت عنوان خریدار وارد بازار شده اقدام خرید محصول نماید سیاست ذخیره احتیاطی گویند. عنوان نمونه داخل کشور توان خرید شکر کارخانجات، خرید برخی محصولات کشاورزی نام برد.
2- سیاست قیمتی
سیاستهای قیمتی عموما کالاهای خاص اختصاص داشته اغلب موارد تاثیرگذاری ثبات قیمتها استفاده قرارمی گیرند. شیوه حمایت بسیاری کشورها تسلط دولت برساختار بازار محصول محصولات موردنظر کار رود موفقیت سیاست قیمت گذاری، تشخیص دولت میزان حمایت قیمت، منابع مالی کافی مداخله، ظرفیت ذخیره سازی مدیریت کاربستگی دارد. سیاست شکل اعمال قیمت تضمینی، قیمت حداقل (قیمت کف) قیمت حداکثر (قیمت تثبیتی) باشند. طور کلی سیاست قیمت گذاری هدف حفظ افزایش محصول تولیدی، ایجاد ثبات قیمت بازار، ایجاد حفظ درامد قابل قبول تولیدکنندگان عرضه مناسب کالاها حفظ رفاه مصرف کنندگان اجرا شود. روشهای تثبیت قیمت شرایط بازار بستگی دارد دربرگیرنده سه روش کلی: تثبیت قیمت راه کنترل عرضه محصول، تثبیت قیمت محصول طریق پرداخت یارانه دریافت مالیات تثبیت قیمت طریق سیاست پرداخت جبرانی باشد.
بکارگیری سیاست قیمتی درایران بسیاری اقلام اساسی ضروری که دولت دخالت تنظیم بازار انها ضرورت داند بوسیله وزارت بازرگانی (سازمان حمایت مصرف کنندگان تولیدکنندگان) اعمال گردد.
3-پرداخت یارانه
مطابق سیاست، دولت ما التفاوت قیمت تعیین شده قیمت دریافتی توسط تولیدکننده پرداخت نماید تغییر قیمتهای بازاری پرداخت جبرانی کم زیاد خواهد شد.
4-سیاست صندوق تثبیت قیمت
براساس سیاست دولت بخشی ضرر زیان تولیدکنندگان زمانی که قیمت بازار قیمت هدف کمتر باشد ازمحل وجوهی که قبلا توسط دولت تولیدکنندگان ذخیره شده است، پرداخت نماید. دراین سیاست زمانی که قیمت دریافتی کشاورزان بیشتر قیمت هدف باشد، کشاورزان باید درصدی قیمت صندوق واریز نمایند. دولت سالانه رقمی صندوق کمک خواهد کرد. درسالی که قیمت دریافتی کشاورز قیمت هدف کمتر باشد، کشاورزان صندوق کمکی نخواهند کرد دولت ضمن کمک صندوق کشاورزان اجازه دهد که صندوق نظر میزان مشخصی برداشت نمایند. امر موجب خواهد شد، که ضرر زیان تولیدکنندگان درسالهایی که قیمت دچارنوسان شوند، جبران گردد. شایان توجه که علیرغم موثر بودن کارایی سیاست برغم اینکه کشاورزان کشور هرساله نوسانات شدید قیمتی محصولات تولیدی باشند که ضرر زیان هنگفتی متحمل شوند. بکارگیری سیاست گزارشی منتشر نشده است.
5- یارانه مصرف کننده
یارانه مصرفی شامل پرداخت که جهت ایجاد تعدیل توزیع درامدها، تعدیل اثار ناشی فشار بازار، تصحیح الگوی مصرف کشور سمت تشویق مصرف کالاهای تولید داخل مصرف کنندگان پرداخت گردد. پرداخت مابه التفاوت قیمت خرید فروش کالاهای اساسی ضروری نیاز جامعه جبران زیان کرد کالاهای حمایت دولت گروه قرار دارند.
6- یارانه تولید
همان طوری که بیان یکی مواردی که دولت یارانه پرداخت کنند زمانی که فایده خارجی (تاثیر مثبت) کالاهایی که بخش خصوصی انها تولید کند، زیاد باشد. زیرا هنگام سطح تولید کالاها توسط بخش خصوصی همواره کمتر میزان بهینه انهاست.
7- بیمه محصولات
به منظور حمایت تولیدکنندگانی که اثر حوادث غیرقابل پیش بینی شده تولیدات انها دچار خسارت اسیب شوند کمک ادامه فعالیت تولیدی انها سیاست بیمه اجرا شود.
8- سیاست ضد کارتل
هرگاه چند شرکت تولیدی عظیم که کالای مشابهی تولید کنند حذف رقابت بین خودشان مواردی خاص توافق برسند، یک کارتل تشکیل دهند. هنگام توانند تبانی بازار قیمت تحت تاثیر قرار دهند حالت دولت کاهش قدرت انحصاری بنگاه اقدام اجرای سیاست ضد کارتل نماید ادغام انها جلوگیری کند.
9- انتقال تولید نواحی مازاد نواحی دارای کمبود
در سیاست دولت نواحی عمده تولید شناسایی نموده تعیین میزان مصرف نواحی، مازاد محصول مناطق دیگری که کمبود مواجه هستند، انتقال دهد. سیاست ایران ویژه نواحی عمده تولید سیب زمینی پیاز که هر ساله مازاد تولید یکی انها مواجه هستند مناسب باشد.
سیاست مرزی تنظیم بازار شامل:
1- یارانه صادرات
یارانه صادارتی یکی دیگر سیاست که دولت منظور تنظیم بازار، افزایش صادرات تشویق صادرکنندگان پرداخت نماید. یارانه شامل پرداخت غیرنقدی، پرداخت یارانه کاهش هزینه بازاریابی هزینه حمل نقل داخلی کالاهای صادراتی است.
2- تعرفه
تعرفه یکی دیگر سیاست حمایتی دولت سیاست تجاری قلمداد شود سیاست هدف حمایت تولیدکنندگان داخلی مقابل کالاهای خارجی اعمال شده سوی دیگر دولت جنبه درامدزایی دارند.
3- محدودیت غیرتعرفه ای
هر کشوری بنابه مقتضیات طبیعی اقتصادی خود موانع غیرتعرفه مختلف متعددی واردات وضع کرده کنند که اهم انها عبارتند تعیین اخذ عوارض متغیر، محدودیت مقداری (سهمیه بندی) وارداتی، حداقل قیمت وارداتی، مجوزهای اجباری، اقدامات تجاری دولتی توافقات محدودسازی داوطلبانه صادرات.