فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق دین حکمت ودایی


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 17 صفحه


 قسمتی متن : 

 

دین حکمت ودایی

ابوالفضل محمودی

چکیده

از ویژگی‏های دین هندو که طور معمول پژوهشگران بدان اشاره می‏کنند، امیختگی پیوستگی دین فلسفه ایین است. امر مى‏توان ویژه متون اصلى ایین که عنوان متون «شروتی» «وحیانی» شهرت دارند، مشاهده کرد. «وداها» که بخش اصلی ادبیات وحیانی «شروتی» تشکیل مى‏دهند، مهم‌ترین متن مقدس هندو هستند که کهن‏ترین اسناد مکتوب اقوام هندو اروپایی شمرده می‏شوند. اثار، افزون اندیشه‏های اولیه دینی هندوان، نخستین بذرهای اندیشه‏های فلسفی عرفانی هندو می‏توان مشاهده کرد که البته ادوار بعد تحول تکامل برکنار نمانده‏اند.

این نوشتار ضمن معرفی ادبیات کهن مهم‏ترین اندیشه‏های مطرح مجموعه دیدگاه هند‌شناسان مشهور اختصار گزارش دهد.

واژگان کلیدی: ودا، شروتی، هنوتئیزم، مونوتئیزم، مونیزم.

در بنیاد حیات دینی تفکر هندی متون مقدس، شروتی ادبیات وحیانی قرار دارد. مجموعه، طول شاید سه هزار سال، چنان تاثیری فرهنگ اندیشه هندی جای نهاده که سختی می‏توان درخارج هند نمونه‏ای یافت. تعبیر گدن، «هر نوع ارزیابی اشکال پیشرفت‏های تفکر دینی طور طبیعی ضرورت، همین‌جا اغاز می‏شود. تحقیق بررسی ماهیت تصور تصوراتی که مردم هند الوهیت دارند، باید مرحله اول تعالیم شواهد متون معتبر موثق دینی اخذ کرد»f.Geden, 1987, 282- 30)) نخستین بذرهای اندیشه فلسفی عرفانی هندی می‏توان اثار یافت؛ بنابراین، لازم جزئیات بیشتر اثار که معناى عام «ودا» نامیده می‏شوند پرداخته، ساختار، تاریخ، اندیشه‏های اصلی موجود توجه قرار دهیم.

«ودا» «شروتی» معنای گسترده ان، نام هیچ کتاب خاصی نیست؛ بلکه نام ادبیات دوره‏ای خاص طولانی که حدود2000 سال برمی‏گیرد. واژه «ودا» معنای «دانش»، گویا معنای دانش مقدس است. «شروتی» (Sruti) «شرو» (Sru) گرفته شده که معنای شنیدن دارد ادبیات شروتی، ادبیاتی که اعتقاد هندوها وسیله خدا فرزانگان اهل بصیرت تعلیم الهام شده است؛ پس متون هیچ گاه وسیله انسان‏ها تالیف نشده فقط شنیده شده است. اعتقاد ان‏ها اثار، متونی بسیار کهن تلقی می‏شدند، حدی کهن که گاه اعتقاد وجود داشت که ان‏ها اغاز زمانی ندارند دوره‏ای دور نامعلوم اغاز هر افرینش پدید می‏ایند.

به طور عام اعتقاد که متون مقدس هندو، کهن‏ترین اسناد مکتوب نژاد هند اروپایی است. تخمین تاریخ کهن‏ترین جزء مجموعه مشکل گمانه‏هایی که زمینه مطرح شده نمی‏توان طور قطع اثبات کرد. ماکس مولر تاریخ را1200 قبل میلاد می‌‏داند، هوگ (Haug) 2400 قبل میلاد مطرح می‏کند بال گنگادهر تیلاک (Bal gangahar tilak.)2400 حدس می‏زند (Cf. Dasgupta, 1997,v.l,P,10_ 12)

چون ادبیات ارائه دهنده دست اوردهای کلی مردم هند جهات گوناگون مدتی چنین طولانی است، ضرورت دارای ویژگی‏هاى متنوع است. اگر بخواهیم طور تخمینی ادبیات بزرگ نظر عمر، زبان موضوعات تقسیم بندی کنیم، چهار بخش متفاوت خواهیم یافت که عبارت اند از:

1 . سمهیتا (sam] (samhita معنای امیختن،hita یعنی قرار دادن]؛

2. براهمنه‏ها (Brahmana )؛

3 . ارنیکه‏ها (aranyaka = رساله‏های جنگلی)؛

4 . اوپنیشادها (upanisad)؛

سمهیتا هسته مرکزی ادبیات ودایی امیخته‏ای نظم نثر است. سایر بخش‏ها می‏توان تعلیقات، ضمایم، شروح تفاسیری دانست که موضوع هسته مرکزی مرتبط شکل گرفته است. تعبیر «ودا» معنای محدود خود، گاه فقط همین بخش اطلاق می‏شود همین بخش که موضوع نوشتار تشکیل می‏دهد. بخش، خود چهار جزء تشکیل مى‏شود: ریگ ودا، سامه ودا، یجور ودا اتهروه ودا.

اپینیشدها طور سنتی بخشی براهمنه‏ها یعنی بخش نهایی شمرده می‏شوند؛ اما دلیل تمایز اساسی اوپنیشادها جهات گوناگون اهمیت بسیار والاتر ان‏ها، طور معمول صورت بخشی مستقل مطالعه بررسی می‏شوند. اعتقاد بسیاری، اوپنیشادها سرچشمه فلسفه عرفان هندی .(Cf. Hiriyanna, 1993 , 29_30)

در بخش سمهیتا، ریگ سمهیتا واتهروه سمهیتا، کهن‏ترین بخش ادبیات ودایی جهت مهم‏ترین بخش‏های هستند میان ریگ ودا، کهن‏تر بوده بیشترین تاثیر تفکرات بعد داشته است. سرودها منتره‌هایی که دو بخش باقی مانده، نه محصول یک فرد هستند، نه دستاورد یک دوره؛ بلکه احتمالا ادوار گوناگون وسیله حکیمان متعدد پدید امده‏اند احتمالا بخشی ان‏ها، ویژه ریگ ودا، قبل ورود اریاها هند تالیف شده است. ان‏ها دهان دهان انتقال یافته طول زمان اضافاتی پذیرفته‌اند سرانجام صورت فعلی درامده‏اند .(Cf. Dasgapta,1997,14) اکنون توجه ساختار کلی مجموعه دلیل که ان‌ها طور عمده اهداف ایینی فراهم امده‌اند نمی‌توان انتظار داشت که تصویری منظم شفاف کل‌اندیشه‌ها عقاید موجود زمان ارائه کنند. (Cf.Hiriyanna. 1993,14-15) مطلب، باید افزود که سرودها ویژه بخش اول یعنی ریگ ودا زبان سنسکریت خیلی قدیم نگاشته شده که فهم معنای دقیق اسان نیست (Ibid, 29-30) همه، تردیدی وجود ندارد که سرودهای ودایی منعکس کننده اعتقادات مهم جدی مردم کهن اریایی هستند؛ همان گونه که اتهروه ‌‌ودا منعکس کننده افسانه‏ها خواسته‏ها امیال نیروهای غیر طبیعی طبیعی حیله‏ها میل انسان ابتدایی برابر تاثیر نفوذ نیروهای شیطانی (Cf. Geden, 1987, 282-3).

پرستش خدا وداها

تقریبا همه سرودهای ودایی پرستش خدایان خطاب ان‏ها سروده شده است؛ اما توجه تفاوت‌هایی که پیش‏تر اشاره کردیم، ارائه تفسیری واحد روشن پرستش ودایی امکان‏پذیر نیست. وداها نام مجموعه‏ای خدایان مطرح شده بدون ان‌که تعداد ان‏ها طور کامل مشخص باشد. گاه شماره ان‏ها 33 ذکر شده که براساس منزلگاه ان‏ها سه گروه یازده‏تایی طبقه بندی شده‏اند: خدایان اسمان قبیل میترا( ورونا، خدایان فضای میانه قبیل ایند‎را ماروت‏ها، خدایان زمین قبیل اگنی سوما.

وجود اسامی مشترک میان خدایان خدایان دیگر اقوام هند اروپایی ایران یونان غیره، نشان دهنده سوابق برخی خدایان است. دلیل گذر دین هندو دو مرحله هند اروپایی هند ایرانی، پانتئون ودایی، شامل خدایان دو مرحله ماقبل هند دربرگیرنده خدایان دیگری که تصویر ان‏ها پس استقرار اریایی‏ها هند ایجاد شد؛ قبیل الاهه رودها سرسوتی غیره.

با همه، کیفیت پرستش خدایان چگونگی اعتقاد ان‏ها که گاه همچون اگنی ارتباط نزدیکی پدیده‏های طبیعی دارند، روشن نیست. وداها، همه نوع گرایش طبیعت پرستی پرستش خدایان متعدد توحید وحدت‌گروی می‏توان مشاهده کرد. اغلب حل تعارض اعتقاد وجود دارد که حالت‏های پیشین که نشانه‏های هرکدام ان‏ها می‏توان وداها یافت، علایم گذر مرحله‏ای ابتدایی پرستش که همان پرستش قوای طبیعی است، صورت‏های عالی‏تر یعنی خدایان متعدد تشخص یافته؛ هنوتئیزم ((henotheis پرستش خدایی برتر میان خدایان مونوتئیزم (monotheism) پرستش خدایی واحد سرانجام، گرایش مونیزم (monism) وحدت وجود است. اگر چنین نظریه‏ای بپذیریم، باید بگوییم که نخستین مرحله، ارتباطی تنگاتنگ میان خدایان نیروهای طبیعی وجود دارد عبارت دیگر، ان‏ها نمود نیروهای گوناگون طبیعت قبیل طوفان باران، رعد اتش هستند؛ اما تدریج پدیده‏ها تجرید شده، حدودی تشخص می‏یابند صورت شخصیت‏های انسان گونه، اما مجرد که قوای پیش گفته سلطه دارند تشکیل دهنده ذات اساس ان‌ها هستند درمی‏ایند. عین حال، خدایان طور کامل مجزا متمایز نیستند. همان گونه که نیروهای گوناگون طبیعت قبیل طوفان ابر باران غیره ارتباطی تنگاتنگ دارند، خدایانی که ان‏ها مرتبط هستند همین خصوصیات دارایند؛ همین دلیل، خدایان گوناگون اوصافی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.