لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 5 صفحه
قسمتی متن :
رابطه دختر پسر
رابطه دختر پسر، چه حدى مىتواند نزدیک شود؟ براى پاسخ سوال، بیان نکات قالب سوال لازم است: 1. منظور روابط بین زن مرد چیست؟ 2. منظور روابط اجتماعى چیست؟ 3. ایا روابط اجتماعى، مستلزم رابطه زن مرد اگر چنین است، روابط چگونه باید باشد؟ روابط بین زن مرد، صورتهاى زیر، متصور است: 1. رابطه زن شوهرى. 2. رابطه علمى. 3. رابطه حرفهاى شغلى. 4. رابطه دوستانه. رابطه زن شوهرى اگر رابطه زن شوهر اساس موازین شرعى عقد رسمى، تحقق پیدا کند، تایید تاکید اسلام مىباشد که دهها ایه صدها روایت معصومین اهمیت ازدواج روابط زناشویى، شاهد مدعاست. خانواده، مهمترین کانون نهاد اجتماعى که ازدواج رابطه زن مرد، شکل مىگیرد. بنابراین، نظر اسلام، نوع رابطه اجتماعى، مشروع تاکید زن مرد، هر دو، شکلگیرى سهیمند. رابطه علمى بین زن مرد نوع رابطه، حفظ موازین شرعى رعایت حدود الهى ناحیه زن مرد، مجاز بهترین مصداق بارز ان، رابطه بین استاد شاگرد است؛ اعم که استاد، زن باشد شاگرد، مرد شاگرد، زن باشد استاد، مرد. چه مهم است، رعایت موازین شرعى است. اگر احکام الهى مراعات شود، نوع رابطه، نه تنها مجاز است، بلکه تاکید اسلام اگر حدود الهى مراعات نشود حریمهاى بین محرم نامحرم شکسته شود، اسلام رابطه، ناخشنود ان، نهى مىکند؛ زیرا ضرر زن، مرد جامعه است. رابطه شغلى حرفهاى فعالیتهاى شغلى موجود جامعه، سه دسته تقسیم مىشوند: 1. شغلهایى که الزاما عهده زنان وجود زنان، جایز نیست که مردان، شغلها انتخاب کنند؛ مثل شغل مامایى کارهایى که جنبه زنانه محض دارد. گونه موارد، اسلام تاکید مىکند که شغلهاى حساس مهمى که مربوط بانوان است، خودشان عهده گیرند طبعا نوع رابطه شغلى، جا، بین زنان مردان، حق ورود مشاغل ندارند؛ مگر شرایط ضرورى. 2. شغلهایى که مخصوص مردان است؛ مثل کارهاى شاق سختى که فیزیک بدن زن روحیات او سازگار نیست طبیعى که پذیرفتن گونه کارها که براى زن جنین او ضرر داشته باشد، جایز نیست. 3. شغلهایى که مشترک بین زنان مردان که اکثر موارد بیشتر کارها، تقریبا بین زن مرد مشترک است. گونه کارها، اگر زن مرد، ضوابط شرعى رعایت کنند مرتکب عمل حرامى نشوند، مىتوانند مشارکت فعال داشته باشند؛ مانند نمایندگى مجلس، معلمى صدها کار دیگر. رابطه دوستى بین دختر پسر نوع رابطه، نظر اسلام حرام قران دوستى بین دختر پسر گونه روابط، نهى کرده است؛ زیرا عفت عمومى جامعه، گونه روابط، اسیب جدى مىبیند؛ پایههاى ازدواج خانواده سست مىشود صدها مفسده اخلاقى براى دختر، پسر جامعه دارد. بدون تردید، اگر ائمه علیهمالسلام حضور زنان جامعه نهى کردهاند، نهى، کلى مطلق نیست؛ بلکه سیره عملى انها امر مطلق، تخصیص مىزند نشان مىدهد که منظور انان، نیست که زنان، مطلقا نباید امور اجتماعى مشارکت داشته باشند؛ بلکه منظور انها که زنان، بدون دلیل موجه، نباید میان مردان مقابل چشم انها قرار گیرند صورت لزوم، باید حضورشان حد نیاز ضرورت باشد زائد ان، صلاح زنان جامعه نیست؛ زیرا مىتواند مفسدههاى زیادى داشته باشد. نکته دیگرى که باید توجه کرد، که اجتماعى بودن زنان داشتن جایگاه اجتماعى، مستلزم حضور بىرویه بدون دلیل میان مردان نیست؛ بلکه خود زنان مىتوانند تشکلهاى اجتماعى - فرهنگى داشته باشند تشکلها، زمینههاى گوناگون، حضور فعال داشته باشند. بنابراین، اسلام حضور مشارکت زنان مسائل اجتماعى، نهى نمىکند؛ ضوابط، قوانین حدود حضور مشخص مىکند این، خاطر مصونیت زنان اسیبهاى اجتماعى سوى دیگر، خاطر مصون ماندن جامعه اسیبهایى که ناحیه زنان مردان فرصتطلب، وجود مىاید. بنابراین، هیچ تناقضى بین اموزههاى دینى وجود ندارد همه انها، هماهنگ یکدیگر متناسب نیاز جامعه انسانى است. توجه شرایط خاص دوران جوانى طولانى بودن دوران تجرد اغلب دانشجویان خطرات جدى تمایلات اشکار پنهان غرائز نفسانى، لازم برادران خواهران دانشجو، روابط خود نظر کمى کیفى تحت کنترل قرار دهند سطح ضرورت، حفظ کنند. بنابراین، توصیه ما که نکات زیر توجه کرده، حتما انها عمل کنید: 1. اگر ضرورتى ایجاب نمىکند، ایجاد رابطه نامحرم، پرهیز شود خواهران دانشجو، مقابل افراد نامحرم، رفتارى متکبرانه داشته باشند؛ نه رفتارى صمیمانه. احکام شرعى امده که غیر ضرورت، مکروه که مرد زن، همصحبت شود؛ مخصوصا مرد زن جوان که علت که چه بسا همین همصحبت شدنها، غرایز جنسى افراد تحریک کند یک الفت محبت شهوانى بین مرد زن ایجاد گردد نقطه اغازى براى غوطهور شدن انحراف فساد شود. هر حال، انسان باید دقیقا درون خود بکاود باطنش عمیقا مطالعه کند بفهمد که صحبت کردن افراد نامحرم، چه ضرورتى براى او دارد. 2. صورت ناچارى ضرورت، روابط نامحرم، جا که شکستن حریم احکام الهى منجر نشود، اشکالى ندارد. بنابراین، گفتوگو نگاههاى متعارف بدون قصد لذت ریبه، اشکالى ندارد؛ اما حال، لازم که ارتباط کلاسها، گونهاى باشد که کمترین اختلاط پدید اید معاشرت گفتوگو، هنجارهاى شرعى زیر رعایت شود: - گفتوگوهاى تحریک کننده پرهیز شود. - نگاههاى الوده شهوانى خوددارى شود. - حجاب شرعى رعایت شود. - قصد تلذذ ریبه کار نباشد. - دو نفر نامحرم، محیط بسته، تنها نمانند. بنابراین، سعى کنید خود عادت دهید هنگام صحبت نامحرم، او نگاه نکنید هیچ قسمتى بدن او خیره نشوید قسمتهاى باز پوشیده، برایتان کاملا مساوى فرض شوند مساله تکرار تلقین، ادامه دهید نیز