فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

فایل جهت دانلود

معرفی و دانلود فایلهای پر کاربرد فارسی

تحقیق روش مرمت نگهداری راههای اسفالت شده پل وسایل کنترل ترافیک


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 16 صفحه


 قسمتی متن : 

 

بسمه تعالی

موضوع تحقیق:

روش مرمت نگهداری

راههای اسفالت شده ، پل وسایل کنترل ترافیک

ارائه دهندگان :

پیام مبصر

حامد محمدی

جابر رحیمی

استاد راهنما:

مهندس فلاح

دانشگاه ازاد اسلامی واحد گرگان خرداد 86

بطور کلی انواع خرابی دو دسته تقسیم شوند.

الف) خرابی بنیادی

ب) خرابی سطحی

خرابی بنیادی علت عدم قدرت باربری کافی بستر راه صدمه وارد شده اتفاق افتد.

خرابی سطحی علت ناهمواری زیاد سطح جاده ، بهره برداری مسیر راه اشکال مواجه کند

تشخیص نوع خرابی راه بسیار مهم چرا عمل مرمت بهسازی راه اساس تشخیص نوع خرابی انجام شود

ترکها:

ترکهای موزائیکی (پوست ماری – سوسماری)

این نوع ترک تکه نسبتا کوچک چند ضلعی ظاهر شوند دلیل شبیه بودن پشت سوسمار نام خوانده شود تکرار بارگذاری وسعت انها افزایش یابد

عوامل بوجود اورنده ترکها عبارت اند از:

1)تغییر شکل بیش حد لایه اثر بارگذاری

2) خستگی بیش حد لایه ها

روش مرمت : اگر ترک خوردگی موضعی باشد استفاده وصله عمیق تعمیرمی کنیم. اگر ترک خوردگی منطقه وسیعی پوشانده باشد تقویت باید یک لایه روکش اسفالتی ضخامت مناسب استفاده کرد

وصله سطحی

انجام وصله سطحی شامل مراحل زیر است

الف) خط کشی بریدن قسمت خراب شده روسازی صورت شکل منظم هندسی بطوری که خطوط برش حداقل حدود 30سانتی متر تمام نقاط خرابی فاصله داشته ضمنا سطح برش صورت قائم عمود سطح رو سازی باشد.

ب) تمیز کردن قسمت بریده شده اب مواد شل کنده شده استفاده جارو هوای فشرده

ج) قیرپاشی سطح داخلی قسمت بریده شده شامل کف دیواره ها

د) پر کردن محل گودی مخلوط بتن اسفالتی

ه) کوبیدن متراکم کردن مخلوط طوری که سطح نهایی دست امده همسطح روسازی قسمت مجاور شود.

وصله عمقی

مراحل روش نظیر انچه که وصله سطحی شرح داده شده تفاوت که علاوه بریدن برداشتن سطح رویه اسفالتی قسمتی تمام مصالح لایه اساس زیراساس برداشته شود ضمنا حالت قیر پاشی تنها سطح دیواره محدود شود .

ترک برشی:

به ترک هاییی گفته شود موازات محور طولی راه فاصله کمی لبه رو سازی قرار گرفته باشند . ترک ممکن علاوه ترک طولی دارای ترکهای عرضی نبز باشند . علت وجود ترکها مقاومت برشی پایین خاک مصالح روسازی .

این نوع ترکها راههایی خاکریز شیب شیروانی زیاد ناپایدار ساخته شده اند مشاهده شوند .

روش مرمت : پس رفع علت خرابی برداشتن قسمت ناپایدار روسازی پرکردن بتن اسفالتی گرم ، سطح قسمتهای خراب شده نشت کرده روسازی عملیات تعمیر انجام شود.

ترک انقباضی :

این ترک اثر تغییر حجم جمع شدن رویه اسفالتی اثر افت دمای محیط بوجود ایند ترک معمولا عرضی هستند گاهی شکل مجموعه ترک قطعات بزرگی تشکیل دهند تفاوت ظاهری ترک ترکهای موزاییکی ترک انقباضی سطح رویه قطعات بزرگتری تقسیم کنند همچنین گوشه قطعات تیزتر علت بوجود امدن نوع ترک کار بردن قیری اب هوای منطقه نظر سفت باشد

روش مرمت:برای مرمت نوع خرابی باید ابتدا ترک قیر قیر حاوی ماسه ریز دانه سنگدانه (بسته نسبت گشادی ترک) پرشود سپس صورت لزوم استفاده یک لایه نازک روسازی ، روکش شود.

تر کهای بین دو خط:

این نوع ترک حقیقت همان درزهای طولی بین خطوط راه هستند علت اجرای نادرست رویه اسفالتی درزهای باز شده اند ورود اب ترک باعث تشدید خرابی باز تر شدن ترک شود

علت وجود ترکها ، اجرای غیر همزمان رویه اسفالتی خطوط مجاور یکدیگر . زیرا پس پخش کوبیدن اسفالت خط اول سپس خط مجاور درزی بین دو خط بوجود اید باعث خرابی اینده شود. همچنین نوع خرابی بین خط کناری شانه اسفالتی راه ممکن بوجود اید . جهت اجتناب خرابی باید حتی المقدور سعی شود بکار بردن مقدار کافی ماشین پخش اسفالت، مصالح تمام عرض راه بطور همزمان پخش کوبیده شود.

جهت مرمت ترک بین دو خط باید ترک استفاده قیر قیر حاوی ماسه ریزدانه گرد سنگ پر شود جلوی ورود اب داخل ترک گرفته شود .

ترک انعکاسی :

ترک انعکاسی ترک اطلاق شود که سطح روکش اسفالتی محل که ترک سطح روسازی قدیمی وجود داشته پدید امده باشد . ترک حقیقت انعکاس ترک لایه زیرین لایه روکش اسفالتی . ترک معمولا سطح روکش اسفالتی که روسازی اسفالتی ترک عریض تر مرمت نشده ساخته شوند پدید ایند .

علت بوجود امدن ترک انعکاسی حرکات افقی قائم لایه واقع زیر روکش اسفالتی .

این حرکات اثر تغییرات رطوبت درجه حرارت مصالح روسازی هچنین اثر عبور وسایل نقلیه سنگین وقوع پیوندد .

برای مرمت ترک انعکاسی باید ترک استفاده قیر قیر حاوی ماسه ریز دانه گرد سنگ پر شوند .

ترک هلالی (لغزشی):

ترک هلالی معولا مسیر حرکت چرخ وسایل نقلیه علت وارد شدن نیروهای شدید افقی (ترمز کردن) سطح رویه اسفالتی بوجود اید .

علت تشکیل شدن ترک فقدان چسبندگی کافی بین لایه رویه اسفالتی لایه زیر . وجود موادی قبیل گرد خاک ، روغن نفتی اب که ممکن علت عدم دقت سطح راه قبل اجرای رویه اسفالتی وجود داشته باشد ، تواند منجر به وجود امدن ترک شود. عدم بکار بردن اندود سطحی بین لایه استر لایه رویه اسفالتی تواند سبب بوجود امدن ترک هلالی شکل شود.

مناسب نحوه مرمت نوع خرابی ، کندن قسمت خراب شده استفاده بتن اسفالتی گرم انجام وصله سطحی است.

تغییر شکل سطح رویه:

نشست محل کنده کاری شده:

این خرابی نشستی که محل کنده کاری شده روسازی منظور عبور اب گاز کابل تلفن امثال بوجود امده اطلاق شود. علت خرابی فقدان تراکم کافی مصالح کار رفته پرکردن مجدد محل کنده شده .

برای جلوگیری بوجود امدن خرابی باید ابتدا محل کنده کاری شده بلافاصله پس اتمام عملیات مصالح مناسب پر شده خوبی متراکم شود سپس روسازی استفاده ار بتن اسفالتی گرم انجام شود باید توجه داشت که ضخامت رویه اسفالتی محل مرمت شده نباید هیچ وجه ضخامت رویه قسمت مجاور کمتر باشد .

برای مرمت محل نشست کرده باید قسمت خراب شده استفاده بتن اسفالتی گرم پر شده خوبی متراکم شود . ضخامت لایه بتن اسفالتی بکار رفته باید اندازه باشد که پس متراکم کردن سطحش قدری سطح بقیه روسازی بالاتر باشد .

روکش اسفالتی

روکش کردن بطور کلی دو منظور مختلف انجام شود .

الف) رفع ناهمواری سطح روسازی که علت ترک خوردن ، تغییر شکل دادن ، خرد شدن غیره بوجود اید

ب) افزایش قدرت باربری روسازی

معولا مساله که طرح روکش مطرح تعیین مشخصات فنی مصالح روکش تعیین ضخامت مواردی که روکش فقط منظور رفع ناهمواری سطح یک روسازی انجام شود ضخامت روکش کم حتی ممکن نازکی 1.5 2 سانتی متر برسد طرف دیگر مواردی که هدف انجام روکش افزایش قدرت باربری روسازی ضخامت روکش باید نظر گرفتن عوامل موثر قبیل شرایط سیستم روسازی موجود ،میزان امد وسایل نقلیه ، شرایط جوی منطقه مقاومت خاک بستر طور صحیح اصولی طرح شود.

موج:

این خرابی صورت موجی جهت حرکت وسایل نقلیه سطح رویه اسفالتی بوجود اید . روسازی اسفالتی که مصالح رویه انها طرز صحیح ، طرح انتخاب نشده اند نتیجه دارای استقامت برشی کافی نیستند ، صورت ایند . موج


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.